כל מה שצריך לדעת על "הדיוטי פרי של הסמארטפונים" - אילת

ביטול מס הקנייה על טלפונים חכמים הפך את העיר הדרומית לגן עדן לרוכשי סמארטפונים • אחד מכל 3 מכשירים בישראל נמכר באילת, כאשר הלהיטים הגדולים הם דווקא מכשירי היוקרה

חנות של מחסני חשמל באילת / צילום:  שי אטאדגי
חנות של מחסני חשמל באילת / צילום: שי אטאדגי

עיר הנופש אילת הפכה לבירת הטלפונים החכמים של ישראל. גורמים בתחום מעריכים שאחד מכל 3 סמארטפונים שנמכרים בישראל - מחליף ידיים בעיר הדרומית.

איך זה קרה? הסיפור מתחיל לפני 23 שנים, הרבה לפני תקופת הסמארטפונים, אז הפכה אילת לאזור סחר חופשי שפטור ממע"מ. החוק היבש מדבר על מוצרים שנעשה בהם שימוש בעיקר באילת, אולם רוב המכשירים שנמכרים בעיר נודדים צפונה.

מחפשים לקנות סמארטפון? הכי זול זה כאן בישראל

באפריל 2017 בוטל מס הקנייה על טלפונים חכמים בישראל, שעמד על 15% והעיר הדרומית בישראל הפכה מאז לדוכן ענק של מוצרי אלקטרוניקה. הישראלים מגיעים לחנויות ומעמיסים, בעיקר מכשירי סלולר ואביזרים נלווים, אבל גם רמקולים, אוזניות, מקרני קול ושואבי אבק רובוטיים. מסכי טלוויזיה, אגב, אינם פטורים ממע"מ.

התחרות העזה באילת עצמה חתכה את המחירים וכיום הם זולים יותר גם בהשוואה לאופציה של יבוא אישי של מכשירים מחו"ל. בשורה התחתונה, במקום לבקש אייפון חדש מחבר שבדיוק טס לארה"ב, בקיץ הנוכחי כדאי לחפש מכר שטס לאילת.

"זה תקף לכלל הדגמים ולכלל היצרנים"

"אין רשת שלא נמצאת היום באילת", אומר עמי צים, מנכ"ל רשת בסט מובייל, שמפעילה 41 סניפים, מתוכם ארבעה באילת. לדברי צים, "כפי שכל רשתות האופנה נמצאות באילת, גם רשתות מכשירי החשמל והסלולר הדרימו ופתחו, כל אחת, מספר סניפים. ביטול מס הקנייה ייתר את ההברחות מחו"ל".

לירון כץ, מנהל פיתוח עסקי במחסני חשמל ובשקם אלקטריק מוסיף כי "הפטור ממס הקנייה של המכשירים הסלולריים לא רק מחק את הפערים שהיו בשעתו בין המחירים בישראל לבין המחירים בחו"ל. בחלק מהדגמים המחיר בארץ הוא הזול ביותר ביחס למדינות רבות". לשתי הרשתות יש 76 סניפים, ארבעה מהם באילת.

כץ מציין כי "זה תקף לכלל הדגמים ולכלל היצרנים. אם פעם המוצרים של אפל היו הכי זולים בניו-יורק, היום זה שונה. אם אתה מחשב את מס המדינה שמוסיפים שם ואפילו לא את המכס, המחירים באילת זולים יותר". נדגיש כי המחירים באילת נותנים פייט אפילו למחירים של אפל בסינגפור שנחשבים לנמוכים. יתרון נוסף של העיר הדרומית קשור לכך שהקנייה כוללת אחריות, מה שלא רלוונטי (או כרוך בתוספת תשלום) ברוב המכשירים שנמכרים בחו"ל.

"המחיר של אייפון X באילת יותר זול מאשר באירופה", מוסיף רן אפרתי, מנכ"ל רמי לוי תקשורת. הוא מוסיף כי הסניף באילת מגיע לנתחי שוק גבוהים ומספר כי הדגמים שזוכים להצלחה הם בעיקר המכשירים היקרים, משום ששם "החיסכון הכספי הוא יותר גבוה".

"מכלל המכירות בארץ אילת מחזיקה בהיקף של 35% תוך דגש על מכשירי ה'היי-טיר'. מדובר בסמאטרפונים היקרים בקטגוריה, לרבות מכשירי הדגל של אפל, סמסונג, וואווי מייט, סוני, LG, ואן פלוס ועוד", מוסיף כץ.

"כ-80% מכלל הטלפונים שנמכרים באילת הם טלפונים מהדגמים החדשים של אפל ושל סמסונג". אומר אלון פרקש, מנהל רשת אפסטור אילת מקבוצת אופיס דיפו. בארבעת סניפי הרשת באילת שעיקר עיסוקן הוא מכירת סמארטפונים, נמכרים, לדבריו, מדי חודש "כ-6,000 סמארטפונים".

אילת דיוטי פרי של סמארטפונים
 אילת דיוטי פרי של סמארטפונים

זול יותר מהדיוטי פרי

בדיקה זריזה באינטרנט מגלה כי באילת פועלות עשרות רבות של חנויות סלולר. באתרים של הרשתות הארציות המחיר באילת מוצג בהשוואה למחיר בשאר ישראל. באופן טבעי, גם בחנויות באילת עצמה יש פער מחירים. המחיר של אייפון 8 עם 64 ג'יגה עומד באיידיגיטל על 2,820 שקל, לעומת 2,717 שקל במחסני חשמל. בחנות מקומית בשם אוריפון המחיר הוא 2,630 שקל ובסניף רמי לוי המחיר הוא כ-2,500 שקל - זול יותר מהמחיר בחנות א.ל.מ בדיוטי פרי.

איך זה קורה? ההסבר נובע מעלויות האחזקה הגבוהות של חנות בדיוטי פרי, ביחס לחנות באילת. המחיר בדיוטי פרי לאייפון 8 עם 64 ג'יגה הוא 759 דולר, כ-2,760 שקל.

צביקה אהרונוביץ', מנכ"ל א.ל.מ מסביר את הפערים: "המחירים שלנו נמדדים מול הרשתות הרגילות ומול מוצרים של היבואן הרשמי בלבד ומכאן שלמעשה אין פערים". הוא מזכיר כי המחירים בדיוטי פרי מתומחרים בדולרים, שלדבריו מומרים לשקלים בשער היציג. לדברי אהרונוביץ', "חנות אפל שנמצאת אצלנו במתחם היא אחת החנויות החזקות של אפל בעולם. כשאנשים טסים האווירה בדיוטי פרי היא של חופשה ושל חו"ל וקונים הרבה, גם מכשירים סלולרים וגם מוצרי חשמל למטבח, בתחום הטיפוח או גאדג'טים".

הוא מציין כי הלהיטים בדיוטי פרי הם אפל, סמסונג ושיאומי שזינק למקום השלישי. "אנחנו יותר זולים מנמלי תעופה באירופה. מה שנמכר פה בדולרים נמכר שם באירו או בליש"ט", הוא אומר ומוסיף כי "לא.ל.מ יש גם סניף באילת שהוא אחד הסניפים הבולטים ברשת".

בדומה לאווירת הקניות שאופפת את היוצאים לחו"ל כבר בדיוטי פרי, גם באילת מרחפת עננת הקניות מעל הנופשים. "אנשים באים לאילת לעשות קניות", אומר צים. "בחלק מהמקרים הצורך לקנות סלולרי הפך להיות עוד קטליזטור לירידה לאילת. גם בעולמות הגאדג'טים אנחנו רואים קניות משמעותיות יותר באילת וגם בעולם הגיימינג וגם בעולמות האופנה. אם תשאלי חנות אופנה מה סל הקניות הממוצע באילת לעומת סניף דומה במרכז תראי שבאילת זה כפול. היד קלה על הארנק בחופשה".

צים מספר כי מחירי השכירות באילת עלו עם השנים בעיקר כאשר מדובר בחנויות שממוקמות במתחמי התיירות בעיר, כלומר בקניונים ובקרבת בתי המלון. לדבריו "ככל שעלה הביקוש לחנויות בעיר ועמו גם התפוסה - המחיר עלה". למרות חגיגת הקניות, המרווחים של הקמעונאים בתחום הסלולר נחשבים לנמוכים ובמוצרים של אפל מדובר בנתון (באחוזים) חד ספרתי. התיירים שמגיעים מחו"ל, אגב, כמעט לא משתתפים בחגיגה. 

כל מה שחשוב לדעת לפני שקונים סמארטפון באילת

1. 
מי היבואן? את הצרכן סוגית היבואן או המפיץ המורשה צריכה לעניין בעיקר מזווית האחריות והשירות שלאחר המכירה. יש לכך חשיבות גם כאשר מדובר ביבוא מקביל. חשוב לוודא שיש ליבואן מערך של מעבדות תיקון וכו'.

במוצרי סמסונג היבוא המקביל נפוץ יותר, בשעה שלאפל כמעט שאין יבוא מקביל. יצרנית האייפון העניקה בישראל רישיון של מפיץ מורשה לאיידיגיטל (באמצעות חברת האם שלה אייקון גרופ) המחזיקה גם במודל הזכיינות לחנויות אפל בישראל, לסי דאטה ולחברות הסלולר שמייבאות בעצמן. המפיץ מוכר למשווק מורשה - קמעונאי שקיבל אישור מאפל למכור את מוצריה בארץ, כאן נכנסות לתמונה מרבית רשתות האלקטרוניקה, חנויות ה"מונו ברנד" והחנויות הפרטיות. כאשר תיפתח בישראל חנות אפל סטור, המהלך הזה ייעשה על-ידי אפל בעצמה.

כדי למנוע עוגמות נפש מיותרות ההמלצה היא לערוך בדיקה על החנות שבכוונתכם לקנות ממנה, החל בשיטוט בגוגל ובחוות הדעת שמפורסמות עליה ועד דרישה לראות את תעודת האחריות לפני הקנייה. דרך אחרת היא להתמקד ברשתות הארציות שיש להן סניף באזור המגורים של הקונה ולוותר על חנויות אילתיות.

2. 
חדש או מוחדש? סמארטפון מוחדש (Refurbished), בדומה למכשירי חשמל מוחדשים אחרים הוא מכשיר משומש שעובר חידוש (כלומר תיקון והחלפת חלקים לפי צורך) במעבדות מוסמכות ולאחר מכן הוא נארז בקופסה. באופן תקין המשווק צריך לעדכן את הקונה כי מדובר במכשיר כזה ובנוסף לספק אחריות. היתרון הוא כמובן במחיר.

מדובר בשוק חוקי, כל עוד הצרכן שרוכש מכשיר מוחדש מיודע על כך מראש, וכאן, מסתבר שיש פרצה. כץ מספר שיש חנויות, גם באילת, שמוכרות מכשירים מוחדשים כחדשים מבלי לייצע את הלקוח - ואת זה הוא פוגש בפניות של לקוחות עם מכשירים תקולים המגיעים לסניפי מחסני חשמל. אחת הדרכים לזהות מכשיר מוחדש היא דרך גווני האור של המסך - במקרים רבים במסך מוחדש מחליפים את המסך המקורי ובהשוואה לטלפון שלא עבר הליך כזה, אפשר להבחין בהבדל בצבעים בקלות.

כץ מציע לבדוק את המספר הסריאלי של המכשיר הסלולרי מראש (מספר IMEI). בדיקה כזו ניתן לבצע באתר imei.info שם מוצג מידע חיוני על המכשיר, כלומר מתי יצא לשוק וכד'. כדי לעשות זאת תתבקשו להזין את המספר המוטבע על אריזת המכשיר. "אין בעיה עם רכישת מכשיר מוחדש", מחדד כץ, "כל עוד מיידעים את הצרכן מראש". לדבריו הפער במחיר בין מכשיר חדש למוחדש צריך לעמוד על 30%-40%.

כץ: "במחשבים ניידים יש לזה ביקוש גדול וגם בסלולרי אנחנו מזהים שיש שוק לזה. גם אנחנו מתכוונים להרחיב את הפעילות שלנו בתחום מכשירי הסלולר המוחדשים. רמת החידוש שמגיעה לארץ ממפעלים מסין היא מעולה. התחשיב שלנו הוא שאם אנחנו מזכים לקוח שמחזיר אייפון 6 ב-700 שקל, ותהליך המיחדוש כולל אריזה מחדש ואחריות לשנה עולה לי 200 שקל, אנחנו יכולים למכור מכשיר כזה ב-900 שקל לצרכן. גלקסי 3 שאני קונה מהלקוח ב-100 שקל יימכר אחרי מיחדוש ב-180 שקל".

3. 
מוקש התשלומים. רבים מעדיפים לשלם על מכשיר הסלולר שלהם בעסקת תשלומים. המחירים שמוצגים באתרים הם מחירים למזומן ולעתים גם לפריסה מוגבלת בתשלומים. המחיר שמוצג למשל באתר הוט מובייל תקף לעד 18 תשלומים ובסלקום המחיר הוא לעסקה של עד 12 תשלומים. אם הצרכן בוחר מספר גבוה יותר של תשלומים - המחיר מטפס.

יש רשתות שמנהיגות מדיניות תשלומים נדיבה וכדאי לבדוק זאת מראש אם בכוונתכם לבצע עסקה בתשלומים: באייבורי או בבאג למשל המחיר אינו משתנה והוא תקף גם בפריסה של עד 36 תשלומים, במחסני חשמל המחיר תקף גם בפריסה ל-24 תשלומים.

4. 
המחיר באינטרנט. הגלישה באינטרנט מאפשרת לערוך השוואת מחיר קפדנית. לפי החוק, חנויות או סניפים באילת לא מורשים למכור אונליין ולמעשה הקנייה הפטורה ממע"מ יכולה להיעשות בחנות הפיזית בלבד. באתר מחסני חשמל אף נכתב שיש להציג תעודת זהות של הקונה שעל שמו מבוצעת ההזמנה. גם תשלום מרחוק בטלפון ואיסוף על-ידי מכר הנוכח באילת, אינו אפשרי.

5. 
המחיר האמיתי. המחיר באתר לא תמיד זהה למחיר בפועל. קחו למשל מקרה שבו הוצג מחיר זול ביחס למתחרים - רק בחנות התברר כי המכשיר כולל "אחריות רק באילת". ללקוח נאמר כי בעבור אחריות לכל הארץ הוא יצטרך להוסיף כ-200 שקל ולמעשה ליישר קו עם המחיר המקובל לדגם בקרב המתחרים.

במקרה אחר המטען המקורי הוצא מהערכה ולקוח שביקש לרכוש מטען מקורי התבקש להוסיף תשלום - תופעה זו קיימת לא רק במכשירי סלולר, כאשר בחנויות המוזלות עשויים להוציא חלקים מערכת המוצר המקורית כשהם מוצעים למכירה בעת הקנייה- ובכך משקפים את המחיר ה"רגיל" לאחר ההשלמה הנדרשת. במקרים פחות יצירתיים מסתבר עם ההגעה לחנות שהדגם המוזל אזל ולגמרי "במקרה" ניתן לרכוש בחנות דגם יקר יותר.