"אל תתחשבו במשקל הקנאביס בבואכם לקבוע אם להעמיד לדין"

"גלובס" חושף את הנחיות המשטרה לתובעים המשטרתיים ביחס למדיניות הענישה והטיפול בעבריינים • המשטרה מנחה את התובעים המשטרתיים שלא להתחשב במשקל סם הקנאביס שנתפס אצל חשודים • עוד היא מבקשת מהתובעים לדרוש הטלת 6-12 חודשי מאסר בגין עבירה של התפרצות לעסק; 10-30 חודשי מאסר בגין גניבת רכב, ועונש של 3 חודשי עבודות שירות בגין הונאה בודדת "קלה" בכרטיס חיוב

צמח הקנאביס / צילום: שאטרסטוק
צמח הקנאביס / צילום: שאטרסטוק

אתמול (ב') אושרה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית הצעת החוק הממשלתית שלפיה החזקה ושימוש בקנאביס לצריכה עצמית לא ייחשבו כעבירה פלילית. אחת מההנחיות המשטרה לתובעים המשטרתיים מטעמה, שאותן אנו חושפים כאן, נוגעת להעמדה לדין בגין גידול קנאביס. "כאשר אתם מתרשמים שאדם גידל קנאביס (מריחואנה) לצריכה עצמית", נכתב בהנחיות, "אל תתחשבו במשקל הקנאביס שנתפס אצלו בבואכם לקבוע אם להעמיד אותו לדין, בגין עבירה של 'צריכה עצמית', או בגין עבירה חמורה יותר של 'גידול סם מסוכן'".

עוד מנחה המשטרה את התובעים המשטרתיים לבקש מבית המשפט להטיל עונשים של בין 6 ל-12 חודשי מאסר בגין עבירה של התפרצות לעסק, עונש של בין 10 ל-30 חודשי מאסר בגין גניבת רכב ועונש של 3 חודשי עבודות שירות בגין הונאה בודדת "קלה" בכרטיס חיוב.

כך, בין היתר, עולה מקובץ הנחיות המשטרה לתובעים בתביעה המשטרתית בכל הנוגע למדיניות ההעמדה לדין של חשודים ולמתחמי הענישה שיש לבקש מבית המשפט להטיל בכל עבירה. הנחיות המשטרה המעודכנות לתובעים מטעמה הגיעו לידי "גלובס" בעקבות בקשה לפי חוק חופש המידע, שהגיש עו"ד אלעד מן מתנועת "הצלחה" למשטרה. יצוין כי ישנם נהלים לא מעטים של המשטרה לתובעים המשטרתיים, שהמשטרה נמנעה מלהעביר ל"הצלחה".

הציבור לא מודע דיו לכך ש-90% מההליכים הפליליים שמתנהלים נגד נאשמים בבתי המשפט בארץ, מנוהלים על-ידי עורכי דין שמשמשים כתובעים במשטרת ישראל, ולא על-ידי פרקליטים בפרקליטות המדינה. ככלל, התובעים המשטרתיים מנהלים תיקים נגד נאשמים המואשמים בביצוע עבירות מסוג עוון.

אלה הן עבירות שהעונש הקבוע בגינן עולה על 3 חודשים, אך איננו עולה על 3 שנים. מטבע הדברים, מדובר ברוב העבירות שמבוצעות, כגון חלק מעבירות הסמים, עבירות של החזקת תחמושת, שהייה בלתי חוקית, חלק מעבירות המרמה והאלימות, עבירות איומים, גניבה, התפרצות ועוד.

כמו כן, נקבעו עבירות מסוימות מסוג פשע, שהעונש בגינן הוא מעל 3 שנים, שגם הן יהיו בטיפול התביעה המשטרתית. בנוסף, פרקליט מחוז רשאי להעביר תיקים נוספים לטיפול התביעה המשטרתית, או להותירם בטיפול הפרקליטות.

כמות השתילים תקבע את סוג העבירה

סעיף 6 לפקודת הסמים המסוכנים אוסר על גידול והפקה של סם מסוכן, וקובע עונש של עד 20 שנות מאסר למגדלי סמים. עם זאת, בעבירה זו המחוקק לא עשה הבחנה בין מי שגידל סם מסוכן לשימוש עצמי, לבין מי שגידל סם מסוכן בהיקף משמעותי, לתכלית מסחרית. מהנחיות המשטרה לתובעים המשטרתיים עולה כי בשנים האחרונות ישנה עלייה משמעותית בהיקף החשודים המעורבים בביצוע עבירה של גידול סם מסוכן מסוג קנאביס בהיקף מצומצם, ללא אמצעי גידול מתוחכמים, לרוב באדנית, במרפסת הבית או בחצר.

להגדרת המשטרה, מדובר באנשים ש"עד למעידתם היו אזרחים נורמטיביים". מנגד, לדברי המשטרה, חלה עלייה משמעותית גם במספר החשודים שמגדלים קנאביס בהיקף משמעותי ותוך תכנון מוקדם ורכישת כלים ייעודיים לגידול (דשן, טפטפות, חומרים כימיים וכו').

לאור האמור, נדרשת המשטרה להנחות את התובעים מטעמה - כיצד להבחין בין המקרים (שימוש עצמי מול מסחרי), ואיך לבחור בכל מקרה ומקרה אם להעמיד את האזרח שגידל מריחואנה בגין עבירה של החזקת סם לצריכה עצמית, או בגין עבירה חמורה של גידול סם מסוכן.

מהמידע שהועבר ל"הצלחה" עולה כי המשטרה מנחה את התובעים המשטרתיים שלא להתחשב במשקל סם הקנאביס שנתפס אצל חשודים בבואם לסווג בין העבירות במקרים שבהם "ההתרשמות נוטה באופן ברור לכך שהחשוד גידל את הקנאביס לצריכה עצמית".

התובעים מונחים לעשות שימוש בפרמטרים אחרים כדי לסווג בין העבירות: למשל, להיעזר במספר שתילי הקנאביס שגודלו. לפי ההנחיה, ככל שמספר השתילים גדול יותר - כך תגבר הנטייה ליחס עבירה של "גידול סם מסוכן", להבדיל מעבירה של "החזקת סם לצריכה עצמית".

כמו כן, על השוטרים להתחשב בתכנון שקדם לעבירה - "ככל שנערך תכנון לצורך ביצוע העבירה, כך תגבר הנטייה ליחס לחשוד עבירה של גידול סם מסוכן"; וכן על התובעים להתחשב בהיקף האמצעים ששימשו לגידול הסם, קיומו של עבר פלילי רלוונטי, ועוד.

העונש לגונבים מחקלאים - עד 4 שנות מאסר

ישנן עוד סוגי עבירות שמטופלות בהנחיות. למשל, ההנחיות לתובעים המשטרתיים מפרטות מה הם מתחמי הענישה הראויים שיש להטיל על נאשמים לפי סוג העבירה שביצעו. כך, למשל, התובעים מונחים לבקש מבית המשפט להטיל מספר חודשי מאסר שניתנים לביצוע בעבודות שירות, וכן קנס על מי שהורשע בביצוע עבירה של החזקת סכין ללא נסיבות מחמירות; עונש של עד 3 שנות מאסר למורשע בהחזקת אקדח, ועד 4 שנות מאסר למורשעים בהחזקת רובה או תת-מקלע.

עוד עולה מקובץ ההנחיות שהגיע ל"גלובס" כי המשטרה מנחה את התובעים מטעמה לבקש להטיל על שוהים בלתי חוקיים שנתפסו בישראל, עונשים של בין מאסר על-תנאי ועד 5 חודשי מאסר וכן קנס של עד 2,000 שקל. מי שמלין בביתו שוהה בלתי חוקי צפוי לעונש של בין חודש מאסר ועד 9 חודשי מאסר, תלוי בנסיבות המקרה, וכן קנס של עד 10,000 שקל.

"יודע חקלאי פיקח, והוא הנחיל זאת לצבא, שאת הזן יש לשבח, ולהיטיב בהרכבה". שרה פעם להקת "כוורת". אבל כיום, להיות חקלאי בארץ זה דבר לא קל. החקלאים מתמודדים עם קשיים רבים. בין היתר, עם גניבות בקר, וגניבות של כלים חקלאיים ותוצרת חקלאית. לפי הנחיות המשטרה, מתחם הענישה שראוי להטיל על עבריין שהורשע בגניבת בקר, הוא בין 10 חודשי מאסר בפועל לשנתיים מאסר וכן עונשים נלווים כגון קנס ופיצוי.

על עבריין שהורשע בגניבת גידולים חקלאיים ממטעים, ממליצה המשטרה להטיל עונשים של עד 3 שנות מאסר, בהתאם להיקף התוצרת שנגנבה; ועל גנבי טרקטורים, ציוד מכני ותשתיות חקלאיות, ממליצה המשטרה להטיל - בגין גניבה בודדת - בין 18 ל-28 חודשי מאסר בפועל. גניבה בהיקף גדול ומתוחכם - 18 חודשי מאסר עד 4 שנות מאסר בפועל.

ומהו מתחם הענישה ההולם שיש לקבוע למי שמבצעים הונאות בכרטיסי חיוב. למשל, שימוש של עבריין בכרטיס של אדם אחר. לפי הנחיות המשטרה לתובעים המשטרתיים, בגין אירוע בודד "קל" של הונאה בכרטיס חיוב, בסכום של כמה מאות שקלים, יש להטיל על העבריין עונש של 3 חודשי מאסר, שניתן להמירם בעבודות שירות.

בגין אירוע בודד "חמור" של הונאה בכרטיס חיוב, שמשמעותו הונאה בהיקף של אלפי שקלים, ממליצה המשטרה להטיל על העבריין ענישה של בין כמה חודשי עבודות שירות לשנתיים מאסר בפועל.

ואילו על עבריינים שביצעו מעשי מרמה והונאה בכרטיס חיוב בנסיבות מחמירות, שכללו הכנה מוקדמת ארוכה והונאה של כמה מרומים (לקוחות, בנקים וחברות אשראי), ממליצה המשטרה להטיל עונש משמעותי של בין שנתיים ל-5 שנות מאסר בפועל.