עדכון: מכרז מחיר למשתכן בבאר יעקב יכלול דיור ציבורי

רשות מקרקעי ישראל פרסמה עדכון למכרז תוכנית מחיר למשתכן בבאר יעקב הכולל 1,607 יחידות דיור • סגירת המכרז נדחתה ל-15 באוגוסט

קרקע של מחיר למשתכן / צילום: איל יצהר
קרקע של מחיר למשתכן / צילום: איל יצהר

רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) פרסמה עדכון למכרז מחיר למשתכן בבאר יעקב כך שיכלול גם דירות שיוקצו לטובת הדיור הציבורי. מדובר במכרז לבניית 1,607 יחידות דיור בבאר יעקב, מהמכרזים הגדולים שפורסמו באזור המכרז. על פי העדכון שפורסם באתר רמ"י, חוברת מעודכנת תפורסם ליזמים בקרוב ועד אז טבלה המופיעה באתר הרשות, הכוללת דירות לדיור הציבורי, היא הרלוונטית למכרז. עוד נכתב כי מועד סגירת המכרז נדחה ל-15 באוגוסט.

נזכיר כי חוברת המכרז פורסמה בשבוע שעבר אולם למרות התחייבות ממשלתית לשלב במכרז זה שיעור מסויים של דירות שיוקצו לדיור ציבורי, הדבר לא נכלל במכרז. בעקבות כך, שיגר מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, חגי רזניק, מכתב חריף למטה הדיור באוצר ולרמ"י בו תקף את הגורמים האמורים שלא עמדו בהתחייבות למשרד השיכון והבינוי בנושא וכי לא קיימו החלטת מועצת מקרקעי ישראל שהתקבלה בנושא. זמן קצר לאחר פרסום המכתב האמור ב"גלובס" הודיע יו"ר מטה הדיור זאב בילסקי כי המכרז האמור יוקפא עד שיתוקן כך שיכלול דירות לדיור הציבורי.

על פי הנתונים המעודכנים של המכרז בבאר יעקב, מדובר בחמישה מגרשים שונים בהם ניתן יהיה לבנות 1,607 יחידות דיור סך הכל, 1,285 מהן דירות מוזלות לזכאי מחיר למשתכן ועוד 322 דירות למכירה בשוק החופשי במחיר מלא לציבור הרחב. בנוסף לאלו, כולל עתה המכרז גם עוד 40 יחידות דיור שיועברו למשרד הבינו והשיכון ללא תמורה כדי שישמשו כדירות דיור ציבורי. המכרז אף מגדיר באופן מדויק אלו דירות ייועדו לדיור הציבורי. בשלושה מהמגרשים מדובר ב-9 דירות לדיור הציבורי כאשר 7 מהן בנות 3 חדרים ו-2 בנות 4 חדרים. במגרש נוסף מדובר ב-7 דירות לדיור הציבורי מהן 5 דירות בנות 3 חדרים ו-2 דירות בנות 4 חדרים ובמגרש האחרון מדובר ב-6 דירות לטובת הדיור הציבורי בחלוקה דומה בין דירות 3 חדרים ל-4 חדרים.

נזכיר כי דירות אלו יועברו ללא תמורה על ידי היזם או הקבלן שיזכה במכרז למשרד הבינוי והשיכון שיעביר אותן לדיירי הדיור הציבורי.

נציין כי עיון בחוברת המכרז המקורית שלא כללה את דירות הדיור הציבורי והשוואתה לנתונים החדשים שפורסמו באתר רמ"י מעלים כי לצד תוספת יחידות הדיור אותן יבנה הזוכה וימסור ללא תמורה לא השתנה מחיר הקרקע המופחת במכרז עצמו. המשמעות היא שעלות הבנייה של דירות הדיור הציבורי במגרשים השונים תקוזז ככל הנראה מהמחיר המופחת שיציעו הקבלנים במכרז.

מעניין יהיה לראות כיצד השינוי במכרז ישפיע על הביקוש למגרשים השונים מצד קבלנים ויזמים. מדובר כאמור במכרז בולט באזור ביקוש מובהק, אולם תוספת הדירות לדיור הציבורי יעמידו כעת בפני חברות שייגשו למכרז אתגר הן בשלב תמחור הקרקע, אבל גם בשלב שיווק הפרויקט.