מונדיאל | בלעדי

כלל ביטוח תטיס 60 סוכני ביטוח לגמר המונדיאל

הסוכנים שיוטסו הטיבו לעמוד ביעדים שהציבה החברה במכירות בגמל, בהשתלמות, בחיסכון פיננסי ובמכירת מוצרי ביטוח • אתמול דיווחה כלל ביטוח על תנאי ההעסקה של המנכ"ל הנכנס, יורם נוה, שיקבל עלות שכר של עד 3.5 מיליון שקל

משחקי המונדיאל ברוסיה / צילום: רויטרס - Kai Pfaffenbach
משחקי המונדיאל ברוסיה / צילום: רויטרס - Kai Pfaffenbach

בשבוע הבא (15 ביולי) ייפגשו שתי נבחרות אירופיות באיצטדיון לוז'ניקי במוסקבה למשחק כדורגל שירכז את העניין של אוהדים מסביב לעולם. בשלב זה עדיין לא ברור מי תהיה על המגרש - האם צרפת או בלגיה, שייפגשו הערב במשחק חצי הגמר הראשון, או שמא אנגליה או קרואטיה, שייפגשו מחר. מה שכן ידוע הוא שעשרות סוכני ביטוח ישראלים יהיו באיצטדיון, כאורחים של קבוצת כלל ביטוח, בניהולו של יורם נוה. ל"גלובס" נודע כי במסגרת "מבצע לסוכנים", בעלות כוללת של כ-1.1 מיליון שקל, מטיסה כלל ביטוח 60 סוכנים שהטיבו לעמוד ביעדים שהציבה החברה במכירות בגמל, בהשתלמות ובחיסכון פיננסי, כמו גם במכירות של מוצרי ביטוח - למשחק היוקרתי: גמר המונדיאל ה-21.

טיסות לחו"ל הן פרקטיקה מוכרת של קבוצות הביטוח, שאחת לתקופה מטיסות ליעדים מפנקים את הסוכנים שעמדו ביעדי מכירות. פרקטיקה זו מעוררת ביקורת רבה אחת לתקופה, משום שהטבות מעין אלה עלולות ליצור אינטרס לסוכן למכור שירות של חברה אחת ולא אחרת, או להעביר לקוח מחברה אחת לאחרת על מנת ליהנות מהיעד המסוים. הרגולציה בראשות הממונה על שוק ההון והביטוח, דורית סלינגר, סימנה בעבר את המבצעים הללו כיעד לטיפול. ואולם, ההסדרה מחדש של תגמול הסוכנים נתקלה בחסמים בכנסת ולא צלחה.

המבצעים לסוכנים נעשים במגוון תחומי ביטוח, בראשם ביטוחי החיים והחיסכון הפנסיוני והביטוח הכללי, כשהחברות הגדולות מתאפיינות בכמה טיסות מעין אלה מדי שנה, אליהן מצטרפים גם בכירים בחברות עצמן. 

שכרו של נוה: עד 3.5 מיליון שקל בשנה 

במקביל, הודיעה אמש (ב') כלל עסקי ביטוח  כי המנכ"ל יורם נוה, שנכנס לתפקידו בתחילת החודש, יזכה לתגמולים בעלות כוללת של עד 3.5 מיליון שקל. השכר החודשי של נוה כמנכ"ל הקבוצה-האם הציבורית וכמנכ"ל חברת הביטוח שלה, יעמוד בתחילה על 185 אלף שקל ברוטו, ובתחילת 2019 יועלה לכ-196 אלף שקל לחודש, כאשר "ההוצאה החזויה בגין התגמול למנכ"ל לפי העלות הכוללת של רכיבי התגמול לשנה, הינה כ-3.02 מיליון שקל", לאחר ההעלאה כאמור. כך עולה מזימון שהוציאה כלל ביטוח לאסיפה הכללית לאישור תנאי ההעסקה של נוה. מדובר בתנאים המקובלים לבעלי תפקיד זה בקרב החברות הגדולות בענף הביטוח. 

עלות השכר הצפויה של יורם נוה
 עלות השכר הצפויה של יורם נוה

בשנת 2017 קיבל נוה, כמשנה למנכ"ל החברה וראש חטיבת משאבים, שכר ומענקים בעלות כוללת של כ-2.46 מיליון שקל, מתוכם שכר קבוע בעלות שנתית של כ-1.41 מיליון שקל, כשעתה תגדל עלות התגמולים של נוה ליותר מ-3 מיליון שקל לשנה, וזאת בתגמול קבוע.

עוד הודיעה החברה כי הסכם ההעסקה של נוה לא מוגבל בזמן, וזאת לעומת קודמו, איזי כהן, שהסכם ההעסקה שלו נקבע לחמש שנים (ובהמשך הוארך בעוד שנתיים, מבלי שההארכה האמורה מוצתה). לנוה יש תקופת הסתגלות של 6 חודשים, במהלכה הוא יקבל שכר, ועוד תקופת הודעה מוקדמת של 6 חודשים נוספים בשכר. בשבוע שעבר, יומיים לאחר שנכנס לתפקידו, נוה רכש מניות כלל ביטוח בכ-200 אלף שקל. בנוסף, הוא מחזיק ב-60 אלף אופציות של החברה, המהוות 0.06% מההון המונפק של כלל ביטוח בהנחת דילול מלא.

המשנה למנכ"ל דניאל כהן עוזב

בתוך כך, הנהלת כלל ביטוח ממשיכה להשתנות, והיום הודיע על עזיבתו המשנה למנכ"ל דניאל כהן, שניהל את חטיבת הבריאות של הקבוצה מינואר 2013, ומתחילת השנה גם את מערך הלקוחות בה. כהן, מנהל מוערך עם תוצאות טובות, התמודד על המנכ"לות בכלל ביטוח, ועתה ככל הידוע הוא עוזב לקבוצת ביטוח אחרת. עד כה נודע כבר על שני מינויים בכירים של נוה, שהביא לכלל ביטוח את מנהל הכספים של קבוצת מגדל, ערן צ'רנינסקי, וקידם את מנהל השקעות הנוסטרו, יוסי דורי, למנהל ההשקעות הראשי של הקבוצה.

המנכ"ל היוצא איזי כהן, שבחודש מארס האחרון הודיע במפתיע על פרישתו, כתב במכתב פרידה ששלח לאחרונה לדירקטוריון ולנאמן למניות השליטה בחברה מטעם הפיקוח על הביטוח, משה טרי, כי "הישגי החברה בתקופה 2013-2017 בהחלט באים לידי ביטוי בהערכות הפיקוח מדי שנה. אמנם לא עמדנו בכל היעדים ולא בכל המשימות והמטלות, שיפור התהליכים והשדרוגים הושלמו, ויש עדיין לפנינו עבודה רבה נוספת לבצע, אך אני גאה לומר כי החל מתחילת 2018 החברה ערוכה ומוכנה לצמיחה ופיתוח עסקי משמעותי, ואני מייחל לכך בכל מאודי".

עוד כתב איזי לדירקטורים ולנאמן כי "במעמד זה, חשוב לציין כי חברה העומדת למכירה זה 7 שנים ונמצאת תחת הנאמן כבר מעל 5 שנים, נדרשת לתשומות ניהוליות רבות המושקעות בעניין המכירה ובמבנה בעלות מיוחד, מורכב, מסובך וייחודי שאינו קיים אצל המתחרים". מציאות זו, לדבריו, "משפיעה על תהליכים עסקיים שהחברה מתמודדת איתם, וצורכת משאבי התנהלות מיוחדים של ההנהלה מול הדירקטוריון, הנאמן, בעל השליטה והפיקוח.

"כולי תקווה, כי אחרי שנים של עבודה במבנה בעלות מיוחד, בעייתי ולא שגרתי המורכב מתמהיל של דירקטוריון/נאמן/בעל השליטה/פיקוח - גורמים רבים המעורבים בתהליך קבלת החלטות ובניהול התרחישים השונים ועלולים להפריע או לעכב את התנהלותה התקינה והשוטפת של החברה - יגיעו השקט והנורמליזציה לכלל ביטוח, לתועלת החברה ולכל בעלי העניין שלה".

כלל ביטוח נמנית עם קבוצות הביטוח הגדולות בשוק, והיא נסחרת לפי שווי של כ-3 מיליארד שקל. נכון לשעות הצהריים היום המניה טיפסה בכ-2%, ומשלימה בכך מתחילת החודש עלייה של כ-3.5%.