שריקת סיום: האם רוסיה 2018 יהיה המונדיאל הגדול האחרון?

זה היה המונדיאל שבו נייקי חגגה על הראש של אדידס, והווידאו נכנס לספרי ההיסטוריה • הוא מעלה את החשש כי טורניר בחורף 2022 בקטאר, ומונדיאל 48 נבחרות מ-2026 כבר לא יאפשר חגיגה כמו זו שחווינו בחודש האחרון •  והוא ייזכר בזכות מנצח ענק אחד: ולדימיר פוטין

פוטין מתכונן לפתיחת המונדיאל / צילום: רויטרס - Sputnik Photo Agenc
פוטין מתכונן לפתיחת המונדיאל / צילום: רויטרס - Sputnik Photo Agenc

32 ימים של מונדיאל הסתיימו הערב באצטדיון לוז'ניקי במוסקבה בגמר בין צרפת לקרואטיה. רבים כבר הכתירו את רוסיה 2018 כ"מונדיאל הטוב בהיסטוריה". מאחר שאין שום דרך לבדוק קביעה שכזו, אפשר אולי להסתכל על כמה מהנקודות שיש עליהן קצת פחות מחלוקת - מהתבוסה שהנחילה נייקי לאדידס, הכסף שתחלק פיפ"א לקבוצות ששלחו שחקנים, ועד המנצח הגדול ללא עוררין: ולדימיר פוטין.

מיותר? המשחק על מקומות 3-4 מרגיש מיותר ולא מוסיף הרבה לנבחרות שנאלצות אחרי טורניר מתיש להשתתף בו. הוא מנסה לקחת את המשמעות של מדליית הארד האולימפית. אבל בכדורגל זה לא עובד. אתמול (שבת) בכל זאת היה אפשר לראות את נבחרות אנגליה ובלגיה נאבקות ורוצות את "התואר". אחת הסיבות המרכזיות היא כסף. פיפ"א יודעת שכדי למנוע גרירת רגליים במשחק הזה היא צריכה להניח מול ההתאחדויות של הנבחרות פרס אטרקטיבי מספיק. אתמול גרפה נבחרת בלגיה המנצחת לא פחות מ-24 מיליון דולר, פער של 2 מיליון דולר מהמפסידה אנגליה. אף אחד לא יוותר על 2 מיליון דולר ככה סתם. לקח לפיפ"א הרבה שנים לייצר תמריץ - עד מונדיאל 2014 קיבלו שתי מאוכזבות חצי הגמר סכום דומה עבור השתתפות במשחק 3-4.

נייקי מול אדידס? (נייקי, בנוק-אאוט). המונדיאל הוא כידוע מלחמת עולם בין שתי חברות הספורט הגדולות. אדידס, שהיא גם ספונסרית של פיפ"א כבר למעלה מ-40 שנה, זוכה באופן טבעי לנוכחות גדולה יותר - יש לה שילוט באצטדיונים במהלך משחקים, היא מספקת את כדור המשחק. אבל במונדיאל הזה נייקי נתנה נוק-אאוט גדול ליריבה: שתי הנבחרות שהופיעו בגמר, קרואטיה וצרפת, הן נבחרות שמולבשות על ידי נייקי. בגמר לפני ארבע שנים אדידס לקחה את כל הקופה עם גמר כל-אדידס, בין ארגנטינה לגרמניה. במונדיאל הנוכחי ראתה אדידס את כל הנבחרות שלה נושרות בזו אחר זו - זה התחיל עם ההדחה של גרמניה בבתים, נמשך בשמינית הגמר עם ספרד וארגנטינה. הנציגה המשמעותית ביותר של אדידס הייתה בלגיה, והיא הגיעה עד חצי הגמר.

נייקי הוכיחה גם כי שני הימורים גדולים שלקחה לאחרונה הוכיחו את עצמם: את צרפת שהחזיקה חוזה עם אדידס היא פיתתה עם הסכם שנתי של 56 מיליון דולר; את אנגליה שהצליחה להגיע לחצי הגמר באופן די מפתיע היא משכה עם הסכם של 40 מיליון דולר לעונה. גם "מול השער" זה היה מונדיאל של נייקי - עד משחק הגמר נכבשו 97 שערים על ידי שחקנים שנעלו לרגליהם נייקי (57% מכלל השערים), לעומת 38 שערים של שחקנים שנעלו אדידס (22.4%). בסך הכל מסיימת אדידס - הספונסרית הרשמית של גביע העולם - את חודש המונדיאל עם ירידה של 7.5% במחיר המנייה. נייקי לעומת זאת רשמה עלייה של 2%.

קטאר 2022? (עוד נתגעגע לרוסיה). אפילו נשיא פיפ"א, ג'יאני אינפנטינו, אמר בסוף השבוע כי מדובר ללא ספק "במונדיאל הטוב בהיסטוריה". לא ברור על מה הוא נשען, אם על נתוני הצפייה (שטרם פורסמו וסוכמו), אם על בסיס הפתעות שהיו בטורניר (הפתעות? צרפת גבוה מאוד בטבלה הסיכויים). בכל מקרה, אינפנטינו עוד יתגעגע למונדיאל ברוסיה. בימים האחרונים אישרה פיפ"א סופית כי המונדיאל הבא, קטאר 2022, יתקיים בחורף בגלל החום ששורר במדינה במהלך הקיץ. הטורניר ייפתח ב-21 בנובמבר ויסתיים ב-18 בדצמבר. היא קיצרה את משך הטורניר הבא בחמישה ימים - כי יש גבול לכמה זמן שאפשר יהיה להשבית את הליגות. המשמעות: פחות מ-4 ימי מנוחה לנבחרת בין משחק למשחק. וגם ברמת האוהדים, כמה יוכלו באמצע השנה ולא בחופשת הקיץ לעזוב הכל וללוות את הנבחרות שלהם למשחקים?

המונדיאל הגדול האחרון? זה לא רק החורף של קטאר 2022. פיפ"א נכנעה לכסף של קטאר ולהצבעה מושחתת, אמנם בתקופת כהונתו של הנשיא המודח ספ בלאטר. אבל לנשיא הנוכחי אינפנטינו עדיין הייתה יכולת לראות את המונדיאל הנוכחי הגדול, ולהבין שזהו הפורמט הנכון - אבל הוא לא עשה את זה. גם הוא יודע שאחרי רוסיה 2018 אנו עומדים בפני עידן אחר. במונדיאל 2026 כבר נקבל 48 נבחרות, ואנו עשויים להתגעגע למשחקים בין פנמה לטוניסיה. כי פיפ"א בחרה בכסף ולא בכדורגל.

שלב החשבונות. בימים הקרובים תתחיל פיפ"א לערוך את החשבונות שלה לתשלום למועדוני הכדורגל ששלחו שחקנים למונדיאל. בנוסף לבונוסים בסך 400 מיליון דולר לנבחרות המשתתפות, הקצתה פיפ"א 209 מיליון דולר לקבוצות ששלחו שחקנים לטורניר. המפתח הוא כזה: עבור כל יום שהייה של שחקן בטורניר היא משלמת למועדון ממנו הוא בא 8,530 דולר. ימי השהייה נחשבים החל משבועיים לפני פתיחת הטורניר ועד יממה לאחר המשחק האחרון של הנבחרת. שתי קבוצות ישראליות ייהנו מהעניין הזה, ויזכו ליותר מ-200 אלף דולר כל אחת: הפועל ב"ש ששלחה לטורניר את ג'ון אוגו, ומכבי ת"א אותה ייצג (גם הוא על הספסל) השוער פרדרג ראיקוביץ'. יש כאלו שיעשירו באופן רציני יותר את קבוצותיהם. למשל, קיליאן אמבפה שהגיע עם צרפת לגמר "יזכה" את פריז סן ז'רמן בכ-390 אלף דולר בזכות שהייה מקסימלית של 46 ימים עם הנבחרת (14 ימים לפני משפחת הפתיחה, ועוד 32 ימים של הטורניר).

רוסיה, היום שאחרי. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הפתיע מאוד כשלא ניצל את הבמה ברמה האישית והקטין את הנוכחות שלו במהלך הטורניר לכמעט אפס. הוא הופיע במשחק הפתיחה של הטורניר - ונעלם מהאצטדיונים. רוסיה השקיעה כמעט 12 מיליארד דולר בטורניר, היא תהנה מהתשתיות המשופרות, שדרוג שדות התעופה, שמונה אצטדיונים חדשים נבנו. אבל המשמעות העיקרית עבור פוטין ורוסיה הייתה התדמית, ובסוף השבוע בכנס בתיאטרון הבולשוי במוסקבה שסיכם את הטורניר (מכל המקומות - היה לו חשוב לו להציג את עצמו במקום סימבולי ואייקון תרבותי כבולשוי) הוא דיבר על "המונדיאל ששבר תפיסות ישנות וסטריאוטיפים לגבי רוסיה", ועל כך שעם כל העצב שהטורניר מסתיים "הצטרפו לרוסיה הרבה חברים חדשים בחודש האחרון".

למה שרוסיה עברה במונדיאל האחרון אין שווי כספי, והאימפקט הוא מיידי. רוסיה נכנסה למונדיאל אחרי שכמות התיירים הבינלאומיים במדינה בשנת 2017 הגיעה לשפל של 22.5 מיליון איש, וירדה לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010. היא איבדה 17% מהתיירים שלה לעומת 2016, והמונדיאל הזה עומד לשנות את התמונה - אלו לא רק 3 מיליון אנשים באצטדיונים בחודש האחרון, אלא מה שיהיה הלאה: לפי ה"טלגרף" הבריטי, כמות החיפושים באתר התיירות סקייסקאנר לטיסות לרוסיה מ-16 ביולי - היום שלאחר המונדיאל - ועד מאי 2019 עלתה ב-76% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

מתחזים הביתה! כמה חששות היו לפיפ"א מהכנסת וידיאו (VAR) כאמצעי סיוע לשופטים, ומתברר שזה לא כאב בכלל. יותר מזה, היחס ל-VAR היה חיובי והוסיף לשיח ולעניין סביב המשחקים. ברוב המקרים המשחק שטף והאוהדים אפילו לא ידעו שמאחורי הקלעים נבחנות החלטות מעוררות מחלוקת: במהלך שלב הבתים נבדקו על ידי שופטי הווידאו 335 מקרים - כמעט 7 פעמים למשחק. אבל כמו שהבטיחה פיפ"א, כמות העצירות והפגיעה בשטף הייתה מינימלית, ורק 17 פעמים ממש נעצר המשחק עם תנועת היד המפורסמת של השופטים.