הפריים דיי של אמזון יוצא לדרך: 10 דברים שאתם צריכים לדעת

יום ההנחות והמבצעים של ענקית הקמעונאות העולמית מתרחשת ממש היום • אבל לפני שמסתערים על כל ההיצע, יש כמה דברים שחשוב לקחת בחשבון

חבילות של חברת אמזון / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
חבילות של חברת אמזון / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

הפריים דיי השלישי במספר של אמזון יוצא לדרך היום (ב') והוא יימשך 36 שעות, במהלכן יוענקו הנחות ומבצעים אגריסיביים על שורה של מוצרים וכל הטוב הזה שמור רק לחברי הפריים (נרשמים חדשים זכאים ל-30 ימי התנסות חינם ולאחר מכן החברות כרוכה בתשלום חודשי).

מה במבצע? הכול. מביגוד, עבור במוצרים לבית, צעצועים ומוצרים לתינוקות, קוסמטיקה, מוצרי אלקטרוניקה (בכיכוב קינדל או אלקסה) ועוד. עבור אמזון, טרפת הקניות של הפריים דיי באה לידי ביטוי בגידול משמעותי במכירות: ב-Prime Day 2017 היקף המכירות של אמזון הוערך בכ-2.41 מילארד דולר (לפי אתר Statista). חברת הסטרטאפ הישראלית Feedvisor המתמחרת מוצרים בזמן אמת, בין היתר גם למוכרים באמזון, ערכה בשנה שעברה השוואה בין פעילות המכירות בזמן הפריים דיי ולבין הפעילות כשבועיים לפניו. מהבדיקה עלה שסך כל המכירות באמזון בשעה 20:00 ביולי 10 (כאשר הפריים דיי התחיל) עלו ב-118% (לעומת ב-26 ביוני). למחרת היום המכירות עלו ב-221% בהשוואה לשבועיים מוקדם יותר.

5 דברים שחייבים לדעת על הפריים דיי

לפי נתוני חברת השילוח DealTas בימי הפריים דיי הקודמים כ-75% מהעסקאות הציגו הנחות ומבצעים טובים יותר ביחס ל-Black Friday. "זהו היום שבו אמזון מגייסים את המנויים שלהם לתוכנית פריים בצורה המאסיבית ביותר", אומר יניב קוטר, מבעלי חברת השילוח DealTas: "מאז שהחל, הפריים דיי תופס תאוצה ומכפיל עצמו מדי שנה ואנו רואים כמות משלוחים אדירה בימים שלאחר מכן". לדבריו, בשנת 2017 אמזון עצמה הצהירה שיום המכירות היה היום המוצלח בתולדות החברה והחברה מכרה ב-60% יותר משנה קודם (2016). רק בארהב היו מעל 30,000 מוצרים במבצע ביום המכירות כשכל חמש דקות נכנסו עסקאות חדשות "מה שאומר ש"אין זמן למצמץ" יותר מדי, העסקאות הטובות - נגמרות מהר".

מושיק אלפרט מנכ"ל האתר foxer שעלה לאוויר לאחרונה והוא מציע איתור מבצעים, הוזלות מחיר ומציאת טעויות מחיר רגעיות, מזכיר כי באמזון מאפשרים כיום משלוח של מאות אלפי מוצרים לארץ, מכל התחומים. "היתרון המרכזי של אמזון על פני שאר האתרים הוא המודל לפיו היא עובדת. באמזון, הקונה משלם פעם אחת בלבד על המוצר עד לפתח ביתו. כלומר, מרגע שהזמנתם את המוצר באמזון אתם יודעים מה המחיר הסופי שלו עד לפתח ביתכם, ללא הפתעות במכס וללא עמלות שונות של חברות הבלדרות". עוד הוא מזכיר כי אמזון מעניקה אחריות של 30 ימים על כל הזמנה. "במקרה של תקלה כלשהי (מוצר לא עובד, דגם לא נכון וכד') תקבלו מאמזון החזר מלא על המוצר או החלפה בחדש ללא שום בעיות. במידה שיש צורך להחזיר את המוצר, תקבלו החזר כספי גם על דמי המשלוח".

איך אפשר לשרוד את מבול המבצעים? "הדבר החכם ביותר לעשות בשלב מקדים הוא לצמצם אפשרויות, לרכז באמת מה שאתם חושבים שצריך, להשוות מראש בין מוצרים שאתם צריכים (זה הזמן לבחון נתונים טכנים, להשוות פרטים, לקבל החלטה על דגם כזה או אחר) ולהתייעץ", אומר בני בוחניק, מנהל קבוצת הצרכנים (בפייסבוק) i need it.

"גלובס" מספק 10 טיפים חשובים לקונים:

1. הרשמה לפריים - כרטיס הכניסה למבצעים

אמזון מציעה לנרשמים חדשים חודש התנסות חינם באמזון פריים, מה שיהווה את כרטיס הכניסה שלכם בכדי ליהנות ממבצעי היום הזה. החברות באמזון פריים גם מקנה משלוחים חינם עבור פריטים רבים וגישה לסרטוני ווידאו וליותר מ-2 מיליון שירים. אלא שכדאי לשים לב: עם ההסכמה לחודש ההתנסות חינם תידרשו למסור את כרטיס האשראי שלכם שיחויב אוטומטית בתום תקופת הניסוי, כלומר אחרי 30 ימים. חידוש יתבצע אוטומטית מדי חודש עד לביטול יזום מצד הלקוח. המחיר לחברי הפריים הוא 13 דולר בחודש (עד לאחרונה המחיר עמד על 9.90 דולר לחודש).

2. מבצע? לא תמיד

בין הטיפים שנדבו מומחים למוכרים מציעים להם להתמקד בקופונים שהצרכנים מחפשים. אחת העצות היא שאם לא ניתן לתמחר את המוצר בהנחה אמיתית, כדי לייקר את המחיר ולייצר הנחה פיקטיבית - נקודת המוצא היא שהצרכנים חובבי הקופונים יתרשמו מההנחה שתטשטש את הבלוף האמיתי. הצעה אחרת מציעה למשווקים לייקר את המחירים בזמן הפריים דיי במידה והיקף המכירות גבוה מהמתוכנן.

3. חשיבות הרשימה

הפריים דיי אמנם מתקיים לפרק זמן קצוב אבל ההמלצות (שאפשר ליישם גם בקמפיינים הבאים) הם להתרשם מהמבצעים לפני שריקת הפתיחה של המבצעים ולהכניס את המוצרים ל-Wish List עוד לפני הפריים דיי. במקרה כזה תוכלו לקבל התראת מחיר אם אותו מוצר יימכר בהנחה במהלך הפריים דיי. בחברת eCommunity המתמחה בעולם הקמעונאות המקוונת מציעים לשים לב למבצעי ה-Lightning Deals. בקטגוריה זו משולבים מוצרים משתנים במהלך הפריי דיי במבצעים קצובים בזמן. לרוב מדובר בהנחות אגריסביות אולם בכמות מוגבלת של מוצרים - ברגע שאלו אוזלים, המחיר חוזר לקדמותו.

בעת הקנייה ממליצים באתר פוקסר להכניס מוצרים לסל הקניות גם אם לא בוודאות תחליטו לרכוש אותם. האופציה לשמור לאחר כך (save for later), תאפשר עדכוני המחירים אוטומטיים, כך תוכלו לדעת בתוך שניות האם המחיר על אחד המוצרים שתכננתם לרכוש ירד. עוד מציינים בפוקסר כי המעקב דרך אפליקציית אמזון יעילה היות שהתראת מבצע על מוצר שביקשתם לעקוב אחריו, תופיעה בטלפון (שמן הסתם צמוד אליכם). כדי לעקוב אחר מוצר מסוים יש "לגרור" אותו אל החלק התחתון של המסך והמוצר יכנס לרשימת המעקב.

4. הכר את המחיר לרוחב ולעומק

אחד הכללים החשובים ביותר, גם ביום הזה, הוא השוואת מחירים. ב-eCommunity מציעים להיכנס לאתר www.camelcamelcamel.com/ ולבחון את היסטוריית המחיר דרכה תדעו האם המחיר שמוצע ביום ההנחות הוא אכן אטרקטיבי. עוד מציינים כי מדי שנה בוחרת אמזון להתמקד בקטגוריה מסוימת לטובת דילים אטרקטיביים בתחום מוצרי החשמל (השנה מדובר בטלוויזיות) בכל מקרה כדאי לשים לב כי מוצרי חשמל אמריקאיים, לרוב יגיעו במתח 110V לעומת המתח בארץ 220V.

הצעה אחרת היא לעקוב אחר אמזון ברשתות החברתיות, פייסבוק, טוויטר וכדומה, מכיוון שאמזון דואגים ליצור לקדם ולפרסם את המבצעים החמים ביותר ב-Prime Day דרכן. בפוקסר מציעים להכיר את המחיר באמצעות התוסף היעיל keepa (לדפדפן כרום) באמצעותו תוכלו לראות בדף המוצר באמזון את היסטוריית המחירים של המוצר.

5. מלאי מעונה קודמת - אז מה?

הפריים דיי מהווה הזדמנות פז עבור המוכרים להיפטר ממלאים ששוכבים להם במחסנים, כך שלא תמיד המוצרים שמוצעים בהנחה הם המילה האחרונה בקולקציה. מבחינתנו אין בכך כל רע. טיפ שהמוכרים מקבלים הוא להצטייד במלאים גדולים. במקרה הגרוע, הם יוכלו להיפטר מהם בימי המכירות הבאים המרוכזים ברבעון הרביעי של השנה תוך דגש על חודש נובמבר באזור בלאק פרידיי וימי ההנחות האחרים, כך שגם הפעם אולי מדובר בסטוקים שהמוכרים נתקעו איתם עוד מהשנה הקודמת. בפידוויזר מציינים כי עבור המוכרים הפריים דיי מציע הזדמנות לעליה משמעותית במכירות בחודשי הקיץ, הנחשבים לחודשים חלשים בדרך כלל כאשר לצד מכירות הפריים דיי מהווה הזדמנות לצבור ביקורות חיוביות על מוצרים הנמכרים באתר - אחד הקטליזטורים הבולטים כיום בקבלת ההחלטות של הצרכנים בבחירת מוצרים.

6. רוכבים על הגל

אמנם מבצעי הפריים דיי בשונה מבלאק פרידיי או סייבר מאנדיי הם יחודיים לאמזון, באתרים האחרים המשווקים לא יישארו אדישים לחגיגות. בדיוק כפי שבעת יריד מועדון "חבר" חנויות החשמל מציעות מבצעים במקביל. מכאן שלפני שלוחצים על קליק הקנייה בקופה השקיעו עוד כמה דקות לערוך השוואה רוחבית על מחיר המוצר באתרים האחרים

7. קונים מבצע או מוצר?

בדומה לכל טרפת הנחות, בין אם וירטואלית או פיזית, כדאי לבחון את עצמכם: האם אתם קונים מבצע או באמת מוצר שיש לכם צורך בו? קל להתפתות למוצרים מיותרים כשההחזרה אפשרית אמנם אבל לאור ההתעסקות עם השילוח הבינלאומי - רבים נמנעים ממנה. כך או כך ביטול עסקה אפשרי בטווח של דקות לאחר ביצועה, כך שאפשר להתחרט.

8. משלמים במט"ח

בדומה לאתרים רבים אחרים גם באמזון ניתן לבחור את המטבע לתשלום כשאיתור מיקום הקונה תבצע המרה אוטומטית למחיר שקלי. באתר פוקסר ממליצים שלא לשלם בשקלים. הסיבה: יחס ההמרה של אמזון ממט"ח לשקלים: בפוקסר גורסים כי אמזון ממירה את מט"ח (דולר, ליש"ט או אירו) לשקלים, מתווספת עמלה על ההמרה של 6% על המחיר, בשעה שתשלום במט"ח דרך כרטיס האשראי והמרת הסכום לשקלים יהיה כרוך בעמלת המרה נמוכה יותר (עד 3%).

9. אישורים מיוחדים

בוחניק מזכיר לשים לב למוצרים סטנדרטיים פחות המצריכים אישורי ייבוא דוגמת גריל הפועל על גז או צמיגים שמצריכים אישור ייבוא ממכון התקנים, מוצרים בעלי אנטנת WiFI דוגמת מגברים, רחפנים, מקררים חכמים, כל אלו יש להם המצריכים אישור ממשרד התקשורת, רחפנים מעל 80 גר׳ המצריכים אישור רשות שדות תעופה, חלקי חילוף לרכב המחייבים אישור משרד התחבורה ועוד

10. סוגיית השילוח והמס

אם המוצר שבחרתם אינו משולח בחינם במסגרת מבצע כזה או אחר שקללו מראש את המחיר האמיתי של המוצר. עדיין, חלק מהמשווקים באמזון לא שולחים לישראל וכאן כדאי לבדוק כמה יעלה שילוח דרך אתרים המבצעים שילוח באמצעות כתובת אמריקאיות (ushops, dealtas ועוד). נזכיר, הפטור ממסים לקונים בישראל עומד על 75 דולר, בקנייה בסכומים גדולים מזה יש לחשב מראש את תוספת המיסוי, מע"מ (עד 500 דולר), מס קנייה (על מוצרים מסוימים).

פיצול חבילות מאותו רוכש כדי ליהנות מהפטור לא תמיד עובד משום שברשות המסים, חבילות שמגיעות בזו אחר זו יחושבו כקנייה אחת לטובת מיסוי. באתר zipy תוכלו להתרשם מהמחיר הסופי ולשקול לרכוש מעין ביטוח לפטור ממסים דרך האתר. נקודת המוצא היא שרבות מהחבילות שמחויבות במס "על הנייר" נכנסות לישראל באין מפרע. במידה ותחויבו במס - זיפי תשלם אותו עבורכם.