הבנקים: כונסי נכסים לאפריקה תעשיות בגין חוב של 236 מ' ש'

לאחר הפרידה מנגב קרמיקה, מתרכז כיום עיקר פעילותה של אפריקה תעשיות בתחום המתכת, שבו היא פועלת בעיקר באמצעות חברת פקר פלדה, שאותה התכוונה למכור כדי לפרוע את חובותיה לבנקים

אברהם נובוגרוצקי, מנכ"ל אפריקה תעשיות / צילום: שלומי יוסף
אברהם נובוגרוצקי, מנכ"ל אפריקה תעשיות / צילום: שלומי יוסף

אחרי שהבנקים לאומי והפועלים ראו כי לחברת אפריקה תעשיות, שאינה עומדת בהתחייבויותיה כלפיהם, אין "מקורות למימון התשלומים השוטפים הכרוכים בהמשך פעילותה (סולו)", הם החליטו כעת "לפעול למימוש זכויותיהם ולהגנה על הבטוחות שהועמדו לטובתם על-ידי החברה". במסגרת זו הגישו הבנקים בקשה דחופה לאכיפת חוב ומינוי כונסי נכסים וכן בקשה לסעד זמני למינוי כונסי נכסים זמניים על כל רכוש ונכסי החברה, ודיון בנושא צפוי ביום רביעי הקרוב (18.7) בביהמ"ש המחוזי שבבאר שבע.

מדובר בחובות בהיקף של כ-236 מיליון שקל (אחרי הפחתה לה הסכימו הבנקים) שאפריקה תעשיות "התחייבה לפרוע זה מכבר", כשבנוסף להם יש לה "חובות עתק נוספים (בלתי מובטחים) שאין ביכולתה לפרוע או להסדיר". מהבקשה עולה כי פניית הבנקים לביהמ"ש נעשתה לאחר שאפריקה תעשיות הודיעה להם באחרונה "כי אין ברשותה גם מקורות תזרימיים להמשיך ולפעול כ'עסק חי' לאורך זמן", וכן כי "נושאי משרה בחברה פרשו או הודיעו על פרישה, ואי-הוודאות האופפת את עתידה בצירוף המחסור במקורות אף אינם מאפשרים לאתר מועמדים ראויים למילוי התפקידים המתפנים". אפריקה תעשיות מניחה כי "בקרוב יסיימו כהונתם גם חברי הדירקטוריון, כולם או חלקם".

החובות העיקריים של אפריקה תעשיות
 החובות העיקריים של אפריקה תעשיות

עיקר פעילותה של אפריקה תעשיות כיום מתרכזת בתחום הפלדה, בו היא מעבדת ומשווקת מוצרי פח, פלדה שטוחה, פרופילים, צינורות, אלומיניום, נירוסטה ופלדות מיוחדות ועוד, באמצעות חברת פקר פלדה, וכן בתחום ברזל בניין, בו היא מעבדת ומשווקת מוצרי בניין ובהם רשתות מרותכות וכלונסאות. זאת לאחר שבאפריל 2017 נפרדה מחברת נגב קרמיקה, שפעלה עבורה בייצור ושיווק אריחי גרניט פורצלן לריצוף ויבוא ושיווק מוצרי גמר בנייה נוספים לעיצוב הבית כגון קרמיקה, כלים סניטריים וברזים.

חובותיה של נגב קרמיקה לבנקים הגיעו באותה עת לכ-500 מיליון שקל, וכבר אז הודיעה להם אפריקה תעשיות כי אין ביכולתה לפרוע אותם, מה שהוביל את הצדדים לגבש הסכם שבמסגרתו תשלם אפריקה ישראל תוך שנה (עד אפריל 2018) כ-220 מיליון שקל - 132 מיליון שקל לפועלים ו-88 מיליון שקל ללאומי. במסגרת ההסכם נקבע כי הביטחונות והשיעבודים שהבטיחו את החובות לבנקים יבטיחו את התחייבויותיה של אפריקה תעשיות "לרבות הפירעון המלא והמדויק של החובות המופחתים".

את חובותיה לבנקים תכננה אפריקה תעשיות לפרוע באמצעות מכירת פעילות הפלדה והברזל שלה, אולם ניסיונות המימוש לא צלחו. נוסף לחובות הבנקאיים, אפריקה תעשיות נטלה בשנים 2013-2014 הלוואות פרטיות מגופים מוסדיים, שהובטחו בין היתר במניות נגב קרמיקה, בהיקף של כ-160 מיליון שקל.

יש לציין כי בעלת השליטה באפריקה תעשיות, קבוצת אפריקה ישראל, מנהלת בימים אלה מו"מ להסדר חוב משל עצמה מול, שם מחזיקי האג"ח התכנסו היום לדיון בהצעתו האחרונה של מוטי בן משה, המעוניין לקחת את השליטה בה לידיו.

מפניית הבנקים לביהמ"ש בעניינה של אפריקה תעשיות עולה כי "בשיחות עם נציגי הרוכשת המיועדת להפוך לבעלת השליטה בחברת האם (ובחברה) נמסר 'כי אין בכוונת הרוכשת לתמוך בחברה או אף להפנות לחברה תשומות ניהוליות'".

לפי הבנקים, "פרישת נושאי משרה ומצב של אי וודאות... מקים חשש קרוב וממש... לאינטרסים שונים העלולים חלילה להשפיע על נושאי המשרה הנותרים ולהביאם לקבלת החלטות שיגרמו לנכסים המשועבדים נזקים בלתי הפיכים".

דוחותיה הכספיים של אפריקה תעשיות לרבעון הראשון של השנה, נושאים לצד הערת "עסק חי" כמה הערות מרואי החשבון שלה הנוגעות לחוסר הוודאות של החברה לעמוד בהתחייבויותיה, גם בפעילות מגזר הפלדה וגם בפעילות הברזל.

בסיכום רבעוני הפסדיה של אפריקה תעשיות עמדו על 5 מיליון שקל, אחרי הפסד של 67 מיליון שקל בשנת 2017 והפסדים שהצטברו ל-510 מיליון שקל תוך שלוש שנים (2015-2017). שוויה של אפריקה תעשיות עומד על כ-7 מיליון שקל בלבד, אחרי שבשלוש השנים האחרונות החברה השילה כמעט את כל ערכה (צניחה של 98%).