אייפקס תנסה למכור את זאפ בשווי הגבוה פי 4 ממחיר הרכישה

תנסה לבצע הצעת מכר של מניות חברת האינטרנט לפי שווי של 650-700 מיליון שקל, לאחר שרכשה אותה ב-2015 לפי שווי של 145 מיליון שקל "בלבד"

קרן ההשקעות אייפקס שמובילה זהבית כהן מתקדמת עם הנפקת המניות הראשונית של חברת זאפ (לשעבר דפי זהב) בבורסה בת"א. היום פרסמה חברת האינטרנט טיוטת תשקיף ראשונה ומצגת עם עיקר נתוניה, במקביל לסבב פגישות (רוד שואו) שבו תחל כעת הנהלת החברה עם הגופים המוסדיים. את ההנפקה מובילה לאומי פרטנרס והיא צפויה לצאת לפועל בתחילת חודש אוגוסט.

ככל הידוע, את ההנפקה, המתוכננת להתבצע במתכונת של הצעת מכר, שואפת אייפקס לבצע לפי שווי חברה של 650-700 מיליון שקל לזאפ, ובמסגרת זו למכור ממניותיה בתמורה כוללת של כ-200 מיליון שקל - שיהוו נתח של כ-30% מהון החברה. זאת לאחר שרכשה את זאפ ב-2015 תמורת 145 מיליון שקל "בלבד". את זאפ מחזיקה אייפקס (קרן AMI) באמצעות חברת זברה הולדקו, שב-10% ממניותיה מחזיק מוטי בן משה.

על רקע מצב השוק המאתגר, שהוביל בחודשים האחרונים לביטולן של לא מעט הנפקות ראשוניות קטנות יותר, לצד קיצוצי מחיר אגרסיביים שנעשו בהנפקות שכן יצאו לפועל, סביר מאוד להניח כי שווי החברה המבוקש יירד עד מועד ההנפקה.

קבוצת זאפ פועלת בתחום הפרסום, השיווק ואספקת כלי ניהול עבור עסקים קטנים ובינוניים. לפי הנתונים שהיא מציגה, באתרי הקבוצה כ-400 אלף עסקים רשומים, כ-23 אלף לקוחות משלמים וכ-16 מיליון כניסות גולשים בחודש.

זאפ צומחת
 זאפ צומחת

בסך הכול לזאפ כיום 23 אתרי אינטרנט, בין הבולטים שבהם זאפ השוואת מחירים, אתר המסעדות רסט, מתחתנים, אתר הרפואה זאפ דוקטורס, זאפ משלוחים ועולמות תוכן נוספים, בהם משפטים, עיצוב, חוגים ועוד.

זאפ הוקמה ב-1968 תחת קבוצת עורק תחת השם דפי זהב, ועסקה ממועד הקמתה בפרסום ושיווק עסקים באמצעות מדריכים מודפסים, ומ-2005 הרחיבה את פעילותה בתחום הפרסום והשיווק לעסקים באמצעות הפעלת אתרי אינטרנט.

ב-2011 היא עברה מיתוג מחדש כקבוצת זאפ, וב-2013 סיימה את עיקר פעילותה בתחום המדריכים המודפסים, אחרי שבמהלך השנים עברה כמה "ידיים", כשב-2004 נמכרה לקרן הפרייבט אקוויטי מרקסטון, וכמה שנים אחר כך לקרן של בבקוק אנד בראון, שתחתיה עברה הסדר חוב שהעביר את הבעלות בה לגופים המוסדיים ומשם התגלגלה לידי קרן אייפקס.

תוצאות זאפ 7-18
 תוצאות זאפ 7-18

בזאפ מציינים, כי במסגרת פעילות הפרסום והשיווק שלה היא מפעילה אתרי אינטרנט, מפתחת ומשווקת מוצרים ושירותים דיגיטליים ומנגישה לגולשים את המידע והפרטים על בית העסק הרלוונטי. לצד שירותי הפרסום, זאפ מספקת ללקוחותיה שירותים משלימים נלווים להגברת הנוכחות והחשיפה במדיה הדיגיטלית. זאפ גם עסקה בתחום מסחר אונליין בביגוד והנעלה באמצעות חברת סטייל ריבר, אולם בסוף 2017 הכריז דירקטוריון סטייל ריבר על כוונתו למכור את הפעילות.

החברה מעסיקה כ-580 עובדים והמנכ"ל הוא אילן צחי, שכיהן בעבר כמנכ"ל הוט מובייל וכמנכ"ל הוט, ואשר עלות העסקתו אשתקד בזאפ עמדה על כ-1.7 מיליון שקל, לצד תגמולים בטווח של כ-700 אלף עד מיליון שקל ששולמו לסמנכ"לים. זהבית כהן הסתפקה ב-18 אלף שקל בתפקידה כדירקטורית בחברה.

לאחר ההנפקה מתכננת זאפ לאמץ מדיניות דיבידנד של חלוקת לפחות 50% מרווחיה, אחרי שבשלוש השנים האחרונות חילקה דיבידינד של כ-25-30 מיליון שקל בכל שנה.

בסיכומה של 2017 הציגה זאפ צמיחה של כ-8% בהכנסותיה, שהגיעו ל-247 מיליון שקל, המיוחסת לצמיחה "בהיקף רכישת חבילות פרסום" וכן לעלייה "בהיקפי פעילות הסחר המקוון בשוק המקומי המשפיעה על הביקושים למוצרי הקבוצה".

הרווח הגולמי השנתי שלה גם היה במגמה חיובית, למרות שחיקת שיעורו מסך המכירות, ואחרי צמצום ניכר בהוצאות הנהלה וכלליות לאחר הפרשה בגין תביעה שנרשמה ב-2016, הרווח התפעולי השנתי קפץ ב-50% ל-52 מיליון שקל והרווח הנקי השנתי טיפס ב-40% ל-32 מיליון שקל. 

בסיכום שנתי רשמה זאפ הפסד של קרוב ל-5 מיליון שקל בגין פעילותה של סטייל ריבר, אחרי שב-2016 פעילות זו הסבה לה הפסד של יותר מ-1 מיליון שקל. חברת ההלבשה וההנעלה הניבה אשתקד הכנסות של 12.5 מיליון שקל אולם הוצאותיה הגיעו ליותר מ-17 מיליון שקל, וזאת אחרי שב-2016 הכנסותיה התקרבו ל-4 מיליון שקל וההוצאות חצו רף של 5 מיליון שקל. הרווח הנקי השנתי מפעילויות נמשכות קפץ ב-53% ל-37 מיליון שקל.

עוד הציגה זאפ בסיכום שנתי התחייבויות שוטפות של 83 מיליון שקל והתחייבויות לזמן ארוך של 132 מיליון שקל, כשבקופתה מזומנים בהיקף של 12 מיליון שקל והונה העצמי עומד על 76 מיליון שקל.

חלוקת ההכנסות לפי קבוצות מוצרים
 חלוקת ההכנסות לפי קבוצות מוצרים

בסיכום הרבעון הראשון של 2018 נמשכה המגמה החיובית בהכנסות זאפ, שעלו ב-7% ל-63 מיליון שקל, וגם במקרה זה בחברה מציינים עלייה ברכישת חבילות פרסום והיקפי פעילות הסחר המקוון. למרות זאת, החברה לא הצליחה לשפר את הרווח התפעולי שלה, ולקראת השורה התחתונה נפגעה שוב מסטייל ריבר שהסבה לה הפסד של כ-1.5 מיליון שקל. הרווח הנקי הרבעוני של זאפ שמר על יציבות, ברמה של קרוב ל-7.5 מיליון שקל והרווח הנקי מפעילות נמשכת עלה ב-2% והתקרב ל-9 מיליון שקל.

במקרה שבו הנפקתה של זאפ תצא לפועל כמתוכנן, היא צפויה להצטרף ל-9 חברות חדשות שביצעו השנה הנפקת מניות ראשונית ול-17 חברות חדשות שהנפיקו את מניותיהן בשוק ההון המקומי בשנה שעברה. זאת כשלצידה מוקדם יותר החודש החל להתקדם הליך הנפקתה של רשת הסופרמרקטים פרשמרקט המתוכננת לקראת סוף החודש הנוכחי.

בתחילת יולי פרסמה הרשת של האחים יוסי ושלומי אמיר (עמר) טיוטת תשקיף ראשונה לקראת הנפקה בה מבקשת החברה לגייס באמצעות הצעת מכר כ-250 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-1 מיליארד שקל "לפני הכסף".