ניצלו את המחאה: המפלגות הציבו דוכנים להתפקדות

נציגי המפלגות סירבו לפנות הדוכנים • טענו שהח"כים מטעמם נאבקים עבור זכויות הקהיליה במשך שנים

בשדרות רוטשילד דיברו היום (א') בבוקר על שינוי. על מחאה רחבה, שנוגעת לתחומי זכויות האדם שתתקדם מעבר לעיר תל אביב ולאווירה החמה והאוהבת שהקיפה את המארגנים בימים האחרונים. אנשי אגודת הלהט"ב הדגישו את סמיכות הזמנים לשתי עתירות האמורות להידון מחר (ב') ובהמשך השבוע (ד') בפני בג"ץ בנוגע לזכויותיהן של זוגות אמהות לרשום את ילדיהן במסמכים הרשמיים של המדינה ולהנפיק לאמהות לסביות תעודות לידה. ב-2 באוגוסט, יום חמישי הבא, מתוכננת צעדת הגאווה השנתית בירושלים.

הצטברות כל האירועים הללו, מעבירים למפגינים את התחושה שהנה נוצרת מסה קריטית מבחינה פוליטית. 

כזכור, ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח לפני מספר ימים שהוא ינסה לקדם את החקיקה המתקנת, כך שגם אבות יחידנים הומואים יוכלו לבצע הליך פונדקאות. אולם הכנסת למצתא בפגרה עד אוקטובר, וגם אז הסיכוי שראש הממשלה נתניהו התומך (לפי דבריו) בזכויותיהם של הורים גברים יחידנים להפוך לאבות באמצעות פונדקאות - נראה קלוש. הקואליציה תהיה אותה קואליציה, עם המפלגות החרדיות ומערכת הבחירות מפעפעת ברקע, כך שהנתיב הפוליטי הלאה אינו נראה ברור.

המפלגות מר"צ, עבודה ויש עתיד הופיעו היום בנוכחות מסיבית בבוקר בשדרת רוטשילד. נציגיהן פתחו דוכני פעילים, וחברי כנסת רבים הגיעו לשטח - ביניהם ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה), יו"ר מרצ ח"כ תמר זנדברג וח"כ אילן גילאון. ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, הנמצא אף הוא בעיצומו של קמפיין בחירות לראשות העיר עמד בקרב הפעילים במשך כמה שעות. ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק הגיע רגלית למקום מביתו, והתראיין לכמה כלי תקשורת.

הקהיליה הגאה קיוותה שהאירוע לא יקבל נופך פוליטי, כי האינטרס שלהם (כך אמרו לנו נציגיהם) הוא לייצר הסכמה רחבה סביב פעילותם. חלקם אף שקלו לבקש מנציגי המפלגות להזיז את הדוכנים שלהם מן האיזור, אך נציגי המפלגות סירבו וטענו שחברי הכנסת שלהם, מר"צ, עבודה ויש עתיד, נאבקים עבור זכויות הקהיליה במשך שנים.

בדוכן שהוצב סמוך למארגני האירועים, הוצב שולחן "החזית" שמטרתו להחתים אנשים להתפקד למפלגות. מארגני הדוכן הציגו בפני "גלובס" טפסי הרשמה לכל המפלגות, גם לליכוד' והראו טפסים שמילאו נוכחים בהם התפקדויות גם למפלגות הימין כדי שהמתפקדים ישפיעו גם על פעילותו של ח"כ אמיר אוחנה, ההומו המוצהר הראשון בליכוד.

כאשר שאלנו את הנוכחים, אם יש להם ביקורת על ח"כ אוחנה, אמרה לנו יעל ניר מתמודדת במר"צ: "הליכוד מפלגה דמוקרטית עדיין. אפשר להיבחר גם בליכוד. אני חושבת שאמיר לא עושה מספיק בשבילנו. זו הזדמנות לקרוא לאוחנה לקחת את המאבק שלנו צעד אחד קדימה. חשוב שיהיו לנו פעילים מתוך הקהיליה שיקחו את המאבק שלב אחד קדימה".

עודד פריד, המייצג את קבוצות הלהט"ב בפעילות בכנסת, אמר ל"גלובס" שחברי הכנסת מן האופוזיציה הגיעו למספר הח"כים הדרוש (40) כדי לכנס מושב כנסת מיוחד, בהשתתפות ראש הממשלה שידון כולו בנושא זכויות הלהט"ב. פריד לא ציין מתי יערך הדיון, אולם כוונת הארגונים היא שהדיון המיוחד יתקיים במהלך הפגרה ולא להמתין עם הנושא עד לחזרת הכנסת לעבודה באוקטובר.