טראמפ הוא הנשיא הבלתי חזוי: התרחיש הסורי

עוד לפני שנבחר, דונלד טראמפ הבטיח להפתיע • איש אינו צריך לדעת מה הוא מתכוון לעשות. הוא עמד בהבטחה • על מה הוא דיבר עם פוטין בעניין סוריה/ישראל/איראן? לראשי מערכת הביטחון של ארה״ב אין מושג • ממילא גם לא לישראל • זה הזמן לקצת עצבנות קונסטרוקטיבית

טראמפ ופוטין מפגישתם אמש / צילום: קווין לאמרק, רויטרס
טראמפ ופוטין מפגישתם אמש / צילום: קווין לאמרק, רויטרס

הנה כי כן הגענו אל המקום הבלתי נמנע, שבו נוסחת דונלד טראמפ - ההיפך מכל הציפיות הטבעיות - מתחילה לסכן את ביטחונה הלאומי של ישראל. מתחילים להתחוור גבולותיהן של האופוריה, השמחה לאיד והשאננות שאפיינו את גישת ישראל אל התנהלות דונלד טראמפ.

זה קרה בחדר הסגור בהלסינקי, כאשר נשיא ארה״ב, טירון גמור בעניינים בינלאומיים ובדיפלומטיה מורכבת, הסב בארבע עיניים עם נשיא רוסיה, רב-המרגלים לשעבר, עם כמעט 20 שנות ותק בניהול מעצמת על גרעינית, האיש שניהל ארבע מלחמות (צ׳צ׳ניה, גיאורגיה, אוקראינה, סוריה), מומחה לאחיזת עיניים, בעל ידע אנציקלופדי ושליטה פנומנלית בחומר.

דונלד טראמפ חזר והכריז, בעיקר בעצרות שהוא עורך למעריציו בערים קטנות במערב התיכון של ארה״ב, כי ״אני התכוננתי כל חיי״ לפגישות הדיפלומטיות הפרטיות מאוד, תחילה עם קים ג׳ונג און מצפון קוריאה ואחר כך עם ולדימיר פוטין. כביכול, קניות ומכירות של נדל״ן, וכמה פשיטות רגל בעזרת שני עורכי הדין פרידמן וגרינבלט, ותספורות בלתי פוסקות לחובות חשוכי(שי״ן שמאלית) פירעון, הכשירו אותו להתהלך במסדרונות הארוכים, הצרים והחשוכים (שי״ן ימנית) של המדיניות הבינלאומית.

"תגידי את זה עוד פעם״

מאז פסגת הלסינקי מנסים ראשי מערכת החוץ והביטחון של ארה״ב כמעט עד ייאוש להבין מה בדיוק התרחש בחדר ההוא, במהלך שעתיים של שיחה (טוב, שעתיים ברוטו, כי היה תרגום לא-בדיוק-סימולטני).

שלושה ימים לאחר הפסגה, ראש שירותי הביון של ארה״ב, דן קוטס (Coats), הודה בהופעה פומבית, כי אין לו מושג מה התרחש בפגישה. בעודו מדבר הגיע לידי המנחה נוסח של ציוץ, שעתה זה בקע ממקורו של הנשיא. הוא הודיע כי הוא מזמין את פוטין לפסגה בבית הלבן בבוא הסתיו (רשמית, הסתיו מתחיל בדיוק בעוד חודשיים, ונמשך שלושה חודשים). המלים לעו בגרונו של קוטס, איש ציבור ותיק, אשר כיהן 24 שנה בקונגרס בוושינגטון. ״תגידי עוד פעם״, הוא אמר למיצ׳ל. לא מפני שהוא לא שמע, אלא מפני שהוא התקשה להאמין.

קוטס מתואר כאחד ״הבוגרים״, שהצטרפו אל ממשל טראמפ לאו דווקא מתוך הערצה לנשיא, אלא לרגל הצורך הפטריוטי להציל את ארצם מפני חולשותיו הנתונות. שניים מן הבוגרים כבר עזבו, הלוא הם מזכיר המדינה לשעבר רקס טילרסון והיועץ לביטחון לאומי ר.ה מקמאסטר. נראה בעליל, שהנשיא אינו זקוק עוד לעצות הבוגרים. הוא שכנע את עצמו שמכאן ואילך הוא יסתדר פחות או יותר לבד.

לגנרל לא היו הוראות חדשות

טיפין טיפין אמריקה מתוודעת אל תוכן הפגישה בהלסינקי, כמעט בלבדית ממקורות רוסיים. קשה להאשים את רוסיה. היא מורשית להתענג על סחריר (ספין) פרטי, ללא מתחרים. סרגיי לברוב, שר חוצו הנאמן והנצחי של פוטין, האוהב להשתמש מפעם לפעם במה שהאנגלים מכנים ״מלים של ארבע אותיות״, אמר לסוכנות הידיעות הרוסית הרשמית טא״ס, שהפסגה הייתה ״יותר מסופר״.

סוריה-ישראל הוא אחד העניינים שהרוסים חוזרים ומטעימים מאז הפסגה. פוטין אפילו התלונן בסוף השבוע שעבר, כי מבקרי טראמפ מבית אינם מקדישים כל תשומת לב לטיפול שהוא וטראמפ הקדישו ל״ביטחון ישראל ברמת הגולן״. דובר של משרד ההגנה הרוסי אמר, כי הושגו הסכמות בהלסינקי על סוריה, ורוסיה מוכנה למשא ומתן על ״שיתוף פעולה בסוריה״.

שותף בכיר והכרחי במשא ומתן כזה הוא הגנרל ג׳וזף ווטל (Votel), ראש פיקוד המרכז של צבאות ארה״ב (״המרכז״ כולל את המזרח התיכון ואת מרכז אסיה, לא את מרכז ארה״ב). גנרל ווטל אמר בתדרוך עם כתבים ביום ה׳, שלושה ימים לאחר הפסגה, כי לא קיבל ״כל הוראות חדשות בעקבות הלסינקי״.

בהיעדר ״הוראות חדשות״, נקל לשער את גודל המבוכה בוושינגטון.

הדמוקרטים בקונגרס עשו ניסיון קנטרני להוציא צו הבאה נגד מתורגמנו של הנשיא, כדי שיעיד בפני ועדת קונגרס על תוכן השיחה בהלסינקי. הרפובליקאים, שלהם הרוב בכל ועדות הקונגרס, כמובן מיהרו להסיר את ההצעה.

שר ההגנה, הגנרל (בדימוס) ג׳ים מאטיס, נפגש עם הנשיא רק ביום חמישי כדי להיוודע מה בדיוק, או מה בערך, קרה. הנשיא צייץ בו בבוקר, שהוא ממתין בכליון עיניים לפסגה השנייה, אשר תכלול ״הפסקת הטרור, ביטחון לישראל, תפוצת הנשק הגרעיני, התקפות סייבר, מסחר, אוקראינה, שלום למזרח התיכון, צפון קוריאה ועוד״. ועוד.

רוסיה ״לא תקבל התחייבות״

קשה לדעת מה להגיד על הגיבוב הזה, שנמסר במצב טיוטה, ללא סדר נאות (ארבעה נושאים לא שייכים הפרידו את ״ביטחון לישראל״ מ״שלום למזרח התיכון״). פסגה רבת-סעיפים כזאת אולי לא נערכה מאז קונגרס וינה ב-1815.

לרוע המזל ברור למדי שהנשיא מעוניין בג׳סטה יותר מאשר בתוכן. הוא איש של ג׳סטות. יתר על כן, פוטין, עם כל חשיבותו, אינו בן-שיח בדיאלוג על שיפור העולם. חולשתה הפוליטית והכלכלית של רוסיה עומדת בעוכריה. מה לפוטין ולדיון במצב הסחר בעולם, למשל. שלא לדבר על האבסורד של שיתוף פעולה איתו במאבק נגד התקפות סייבר. סוף סוף, רק לפני תשעה ימים הוגשו בוושינגטון כתבי אישום נגד 12 קציני ביון רוסיים על ניהול התקפות סייבר נגד ארה״ב.

כמעט מופרכת מעיקרה היא הציפייה, שרוסיה תחתה את הגחלים בשביל ארה״ב ובשביל ישראל, ותפנה את האיראנים מסוריה. הממונה על שירותי הביון, דן קוטס הנ״ל, אמר בשבוע שעבר כי ״מבחינה צבאית וכלכלית, רוסיה תצטרך לקבל עליה התחייבות גדולה יותר במידה ניכרת״, כדי שתוכל לכפות את צמצום הנוכחות האיראנית בסוריה. ״אנחנו איננו מעריכים שהם להוטים לעשות את זה״.

נתניהו, לכאורה, הוא בר מזל. הוא אינו זקוק למתווכים, כדי להידבר במישרים, ובארבע עיניים, עם כל אחד מנשיאי הלסינקי, ביחד או לחוד. אבל גם אם הוא מאמין שהצליח לרדת אל סוף דעתו של פוטין, ולשכנע אותו בנחישותה של ישראל לקיים את צורכי הביטחון שלה, מוטב לקוות שראש הממשלה אינו מניח כי ידועות לו מחשבותיו הכמוסות של טראמפ. אם הן אינן ידועות לשר ההגנה האמריקאי, או למנהל הביון של ארה״ב, או לראש פיקוד המרכז של צבאותיה, ספק אם הן ידועות לאיש.

ישראל מעוררת את הרושם, שהיא מאמינה, כי יצאה נשכרת עד כה ממה שטראמפ עצמו תיאר כהעדפתו להתנהלות ״בלתי חזויה״. סוחר הנדל״ן לשעבר האמין תמיד, כי יתרונו הגדול ביותר הוא יכולתו להסתיר את מהלכיו הבאים מעיני יריבים וגם שותפים.

ההתנהלות הבלתי חזויה הנחילה לישראל דרגה של תמיכה אמריקאית ושל שיתוף פעולה שלא הייתה דוגמתה, לפחות בפומבי. אבל עכשיו ישראל מתחילה לגלות את חסרונות ההתנהלות הזו, כפי שכבר גילו אותה בעלות בריתה של ארה״ב באירופה, בצפון אמריקה ובמזרח אסיה. 

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/karny-globes ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny