ריווק עלתה ב-73% בנאסד"ק עם שינוי במדיניות הטמעת המוצר

מספר המרכזים שבהם ניתן להתאמן במוצר יעלה מ-24 ל-142, ובכך בוטל הצורך של המשותקים לנסוע הרחק, אשר היווה חסם בפני מכירת המוצר

שלד חיצוני רובוטי של ריווק / צילום: רויטרס, בז רטנר
שלד חיצוני רובוטי של ריווק / צילום: רויטרס, בז רטנר

מניית חברת ריווק רובוטיקס , שפיתחה שלד רובוטי להנעת גפיים של משותקים, עלתה 73% בנאסד"ק 100  בעקבות שינוי במדיניות השיפוי עבור מוצר החברה מצד ה-VA, רשת המרפאות ובתי החולים המטפלת בחיילים וחיילים לשעבר בצבא ארה"ב. שווי החברה עומד כעת על 22 מיליון דולר. גם לאחר העליות, מחיר המניה נמוך ב-10% לעומת המחיר לפני שנה.

על פי השינוי במדיניות ה-VA, ברגע שאושר כי חייל או חייל לשעבר, המשותק מהמותניים ומטה, זכאי לטיפול של החברה (אישור שמהווה היום כשלעצמו חסם לטיפול באמצעות המכשיר של החברה), הוא יוכל לקבל את ההכשרה בבית חולים רלוונטי של ה-VA, או בבית חולים פרטי שיש לו הסדר שירות עם ה-VA.

עד כה ההשכרה בוצעה רק במספר קטן של בתי חולים של ה-VA, שבהם הוטמעה תוכנית אימון למוצר. מספר המרכזים שבהם ניתן להתאמן יעלה כעת מ-24 ל-142. כך הוסר הצורך של המשותקים לנסוע רחוק כדי לקבל את ההכשרה, אשר היווה חסם בפני מכירת המוצר. כמו כן מהווה השינוי איתות לכך שב-VA בעיקרון מתעניינים במוצר ובהטמעתו, ומוכנים להתגמש לשם כך.

החברה אף עורכת ניסוי מול ה-VA, כדי לבדוק את ההשפעות הרפואיות של המכשיר, ולאחרונה הניסוי הזה הורחב. תוצאות טובות עשויות לעודד את ה-VA לשפר עוד את הנגישות על המכשיר עבור לקוחותיה.

עם זאת, עדיין לא ברור מה תהיה השפעת השינוי במדיניות ה-VA על המכירות של החברה. אלה תלויות לא רק בתהליך ההכשרה, אלא גם במספר האישורים בפועל שיינתנו למטופלים להשתמש במוצר (הן על-ידי ה-VA והן על-ידי חברות ביטוח אזרחיות).

כמו כן ישנה שאלת קבלת המכשיר על-ידי החולים. מצד אחד, מערכת השלד החיצוני של ריווק נחשקת על-ידי המשותקים משום שהיא מאפשרת להם ללכת זקוף, מצב שמשפר הן את התחושה הפסיכולוגית שלהם והן את בריאותם, על-ידי שיפור העיכול, הפחתת פצעי לחץ, חיזוק העצמות והשרירים ועוד.

המחיר מרתיע גם את חברות הביטוח

עם זאת, חלק מן המשתמשים טענו בעבר כי השימוש במוצר דורש יותר מדי כוח בפלג הגוף העליון, שהוא לא נוח ומעלה חשש מנפילות וכן שזמן הסוללה בין הטעינות קצר. לכן המכשיר כיום נתפס על-ידי מטופלים רבים יותר כמכשיר אימון, כמו פיזיותרפיה, מאשר כמכשיר להתניידות יומיומית. במצב זה, מחיר המוצר, כ-70 אלף דולר, מרתיע גם עבור מי שרוכש אותו באופן פרטי וגם עבור חברות הביטוח.

החברה מפתחת היום מכשיר נוסף, לטיפול במשותקים בעקבות שבץ, אשר נועד להיות מלכתחילה מכשיר אימון בעיקר, והוא יהיה קל ונוח יותר וכן יעלה פחות. המוצר הזה נמצא היום בניסוי קליני, והחברה מקווה לקבל תוצאות, אישורים בארה"ב ובאירופה ולמסחר את המוצר עד אמצע 2019.

בינתיים, הכנסות החברה מן המכשיר הקיים הגיעו ל-1.6 מיליון דולר, והוצבו 23 מערכות חדשות, מהן שמונה עבור ה-VA. החברה חוזה כי תרשום הכנסות של 9-11 מיליון דולר ב-2018 כולה, תחזית שאפתנית, לאור העובדה שב-2017 עמדו ההכנסות רק על 7.8 מיליון דולר, וגם אלה כוללות מכשירים שנרכשו על-ידי ה-VA עבור ניסויים קליניים. גם לאחר פרסום תוצאות הרבעון הראשון איששה ריווק את התחזית, אף שהיא דורשת צמיחה משמעותית מרבעון לרבעון. הרווח הגולמי עמד על 43%, שיפור קל לעומת התקופה המקבילה, וההפסד עמד על 6 מיליון דולר.

בקופת החברה היו 8.8 מיליון דולר נכון לסוף הרבעון, ומאז חתמה החברה גם על הסכם עם משקיע בשם Timwell Corporation להקמת מיזם משותף בסין. ריווק תקבל בהדרגה עד 20 מיליון דולר (שמהם כבר שולמה מקדמה של 5 מיליון דולר) עבור הקמת המיזם המשותף על בסיס הידע של ריווק והמימון של השותפה, וכן עבור הקמת מפעלי ייצור. הסכום יושקע בריווק ואילו במיזם עצמו יושקע סכום נוסף, והוא יזמין מריווק מכשירים במחיר של החל מסכומי מינימום של 1.25 מיליון דולר ב-2018 ו-4 מיליון ב-2019. כמו כן תחזיק ריווק 20% במיזם המשותף.