אושרו שתי תוכניות להתחדשות עירונית בדרום ת"א

התוכניות המתייחסות למתחם "ליויק אופטושו" בשכונת קריית שלום ולמרחב תכנון רסקו תל-גיבורים בשכונת נווה עופרו • התוכנית מציעות יחד פינוי של 540 דירות ישנות ובניית 1,560 יחידות דיור חדשות בבינוי של עד 30 קומות

הוועדה המקומית לתכנון ובניה תל-אביב, אישרה בשבוע שעבר להפקיד בוועדה המחוזית שתי תוכניות להתחדשות עירונית בדרום העיר - תוכנית "ליויק אופטושו" בשכונת קריית שלום ותוכנית למרחב תכנון רסקו תל-גיבורים בשכונת נווה עופר.

שתי התוכניות מקודמות ביוזמת הוועדה המקומית באמצעות מחלקת תכנון יפו ודרום במנהל הנדסה. נציין כי מאז הרפורמה בחוק התכנון והבנייה ועדות מקומיות לתכנון ובנייה שהוגדרו כוועדות עצמאיות, מוסמכות לאשר בעצמן תוכניות פינוי-בינוי.

הוועדה המקומית תל-אביב יפו היא ועדה עצמאית מוסמכת ולכן על פניו לא היה צורך בהעברת התוכניות לוועדה המחוזית, אבל הסיבה ששתי התוכניות הללו כן דורשות את אישור הוועדה המחוזית היא ששתיהן חורגות מתוכנית המתאר של העיר. חשוב לציין כי בעוד אישור התוכנית על ידי הוועדה המקומית היא תחנה משמעותית בהליך הקידום שלהן במוסדות התכנון, אישורן הסופי עוד יחסית רחוק בשל הדיונים שעוד צפויים בוועדה כמו גם הליך ההתנגדויות.

התוכניות מאפשרות חידוש של כ-540 יחידות דיור ישנות במצב פיזי ירוד באמצעות הריסה ובניה לצד תוספת של כ-1,000 יחידות דיור חדשות בשתי השכונות. בנוסף, התוכניות מתייחסות גם לנושא תשתיות התנועה והתשתית הציבורית בשכונות. 

הדמיה של מתחם תל גיבורים
 הדמיה של מתחם תל גיבורים

תוכנית "ליויק אופטושו" מתפרסת על פני 19 דונם וכוללת פינוי של 118 יחידות דיור במבנים מיושנים והקמת 360 יחידות דיור חדשות בבינוי גבוה ובבנייה מרקמית בבניינים בגובה שבין 9 קומות ועד 30 קומות. הדירות הישנות ממוקמות ברחובות ליויק אופטושו. התוכנית מקצה מגרש בבעלות העירייה והמדינה לטובת הבינוי החדש המוצע, ופינוי השטח עליו בנויים הבתים המיושנים לאורך רחוב חיל השריון לטובת שטחי ציבור. 

עורכי התוכנית הם משרד יסקי מור סיוון, ניהול פרוייקט נעשה על ידי גלי דולב ממשרד וקסמן גוברין גבע, אדריכלות נוף על ידי 'מקום' - בני שדמי, תכנון תנועה - משרד ש. קרני. שמאית- גלית אציל.

מעיריית תל-אביב נמסר כי "התוכנית מרחיבה את המדרכה ומוסיפה שביל אופניים לאורך קיבוץ גלויות ומתווה את פיתוחה של כיכר עירונית וחזית מסחרית". 

תוכנית רסקו תל-גיבורים (מרחב תכנון דש"א), מתפרסת על פני כ-70 דונם וכוללת פינוי של 422 יחידות דיור בבתים מיושנים והקמת כ-1,200 יחידות דיור חדשות בבינוי גבוה ובבנייה מרקמית כאשר גובה הבינוי המוצע עומד על בין 8 קומות ל-30 קומות.

עורך התוכנית הוא אורי ברעלי ממשרד ברעלי לויצקי כסיף, ניהול פרוייקט על ידי גלי דולב מוקסמן גוברין גבע, אדריכלות נוף על ידי רות מעוז מברוידא מעוז תכנון נופי, תכנון תנועה על ידי דני פוכס מדגש ושמאי התוכנית ארז כהן.

מעיריית תל-אביב נמסר כי "התוכנית מוסיפה ומשפרת את מערך שטחי הציבור בשכונה וקובעת ציר הולכי רגל שכונתי שיקשר בין פארק החורשות ובית הבילויים לאורך מוסדות ציבור. בנוסף, התוכנית משנה ומשפרת את מערך התנועה בשכונה ומרחיבה את רחוב תל-גיבורים לצורך הקצאת שטח לשבילי אופניים והרחבת מדרכות לאורך חזית מסחרית שתשולב בבנייני המגורים".

עוד מוסיפים בעירייה כי דיירי הבניינים ניסו לקדם תוכנית התחדשות ביוזמה עצמאית במשך זמן רב וללא הצלחה וכי העירייה לקחה על עצמה את קידום התוכנית "בשל חשיבותה הרבה, הן כלפי דיירי הבתים שמתגוררים בתנאים קשים והן לצורך טיוב המרחב הציבורי".