צדק היסטורי וקנייני בשדה דב

המאבק עוד לא הסתיים, אבל ההחלטה לפנות את שדה התעופה מת"א תסייע לאלפי מחפשי דיור

מטוס נוחת בשדה דב / צילום: שאטרסטוק
מטוס נוחת בשדה דב / צילום: שאטרסטוק

הוועדה המחוזית עשתה צדק היסטורי אתמול (ב') באישור תוכנית שדה דב הן כלפי בעלי הקרקעות שרכושם ניטל מהם לפני שנים והן כלפי 16 אלף משפחות וזוגות שיוכלו למצוא מקום מגורים בתל-אביב.

לפני זמן מה, בעת נסיעה בתל-אביב, קלטו עיניי מודעת פרסום בזו הלשון "משדה דב לחופשה משפחתית בפאפוס ב-40 דקות טיסה". האם זוהי מטרת קיומו של שדה דב והאם טיסות ליעדים באירופה הם צידוק להפקעת זכויות קנייניות בעלות ערך רב מאלפי בעלי זכויות? בנוסף להמשכת המפגע והמטרד של השדה המעיב על איכות חייהם של אלפי משפחות המתגוררות באזור זה.

כיליד העיר שחי בה כל חייו וכבעל קרקע במתחם אני משוכנע כי אין מקום להותיר את שדה דב כנמל תעופה במקומו הנוכחי. נחשפתי לטענות שהותרת שדה דב חיונית למען עיר המטרופולין תל-אביב-יפו וכעורק חמצן לאילת, לדעתי נעשתה פה דמגוגיה בלתי ראויה.

זה שנים שנמל תעופה זה משמש את חיל האוויר ובזכות כך ניצל את נמל התעופה גם סקטור התעופה האזרחי. דא עקא, כל אלה הינם ברי רשות בלבד, שמשתמשים במקרקעין אשר לא בבעלותם, אלא בבעלות של אלפי בעלי קרקע פרטיים אשר חסכו והשקיעו והאמינו כי אכן יגיע יום ויוכלו להקים נכס מגורים או נכס אחר לצרכיהם או לשימושם.

הפרחת סיסמאות לפיהן רצועת קרקע זו משמשת ל"כרישי נדל"ן" "מאיון עליון" הם דברי הבל ורעות-רוח. בעלי זכויות אלה אשר הינם משקיעים הוגנים ותמי לב, הממתינים בסבלנות שנים רבות להשבחת זכויותיהם, תכנון המקרקעין ופינוי שדה התעופה מאדמתם.

ממשלת ישראל קיבלה החלטה לפנות את שדה דב לפני מספר שנים ולאחר מכן מונתה אף ועדה מיוחדת לטיפול בנושא ולמרות זאת שינתה טעמה וקיבלה לאחרונה החלטה הדוחה את פינוי השדה באורח חד-צדדי תוך הפרה בוטה של ההסדרים, אשר נעשו בחסות בית המשפט ואף תוך הפרת החלטות בית-המשפט.

הליכי התכנון היו אמורים להתבצע בשיתוף עם גורמי התכנון העירוניים ובאישורם. אך הליכים אלה רחוקים מלהסתיים, פינוי השדה נדחה ונדחק בדרך ברוטלית ותוך כדי קבלת החלטות ממשלה פופוליסטיות הפוגעות באלפי בעלי זכויות. מספר חברי כנסת דאגו לפני למעלה משנה להריץ חוק פוגעני העוקף בג"ץ ולפיו נדחה מועד פינוי השדה. 

האם אנו במדינת חוק או שמא רפובליקת בננות שם הופכים זכויות קנייניות לפלסתר. יתרה מכך, שדה דב מהווה מפגע בטיחותי ממעלה הראשונה וכן מפגע בריאותי. כמות זיהום האוויר הנפלטת מהמטוסים היא אדירה וחודרת הישר לביתם ולדירותיהם של אלפי דיירים ותושבי האזור. הרעש והמטרד הכרוך בהמראות ונחיתות המטוסים פוגע משמעותית באיכות החיים של תושבי הסביבה.

ובנוגע לתיאור השדה כעורק חמצן לעיר אילת, מדובר באיוולת. שדה התעופה עובדה קולט טיסות של תיירים מחו"ל המגיעים ישירות לאילת. ניתן גם לדאוג להסעות נוחות ומהירות לטרמינל 1 בנתב"ג עבור כמה מאות תיירים, אשר ברובם אינם תושבי תל-אביב, ולדאוג להטסתם בדרך יעילה וטובה ולא על חשבון רצועת קרקע השייכת לבעלים פרטיים ופגיעה בהם. אגב, בענין זה אציין כי גם עיריית אילת העדיפה נמל תעופה באזור מרוחק מצפון לעיר, הרי הוא שדה התעופה על שם אילן ואסף רמון. האם הזזת נמל התעופה הקיים באילת והרחקתו מהעיר אינה שקולה אל מול הסעת תייריה מרחק של דקות ספורות לנמל התעופה נתב"ג?

■ הכותב הוא עורך דין ובעל קרקע בשדה דב.