מהפכת ה-5G מגיעה: חברות התקשורת עוברות לדור הבא

התוצאות של חברות תשתיות התקשורת בעולם צפויות להמשיך להתחזק, לאור הצורך בשדרוג מתמיד של הרשתות • חברות רבות צפויות לאמץ את טכנולוגיית 5G בשנים הקרובות

בורייה אקהולם, מנכ"ל אריקסון / צילום: רויטרס Eric Gaillard
בורייה אקהולם, מנכ"ל אריקסון / צילום: רויטרס Eric Gaillard

שוקי ההון בעולם ממשיכים להתנהל בעצבנות רבה, בעיקר לנוכח חוסר הוודאות מהשלכות מלחמת הסחר על הצמיחה העולמית העתידית, על הסקטורים והחברות השונות. אל מול חוסר הוודאות הזה, עלה בחודש האחרון מדד S&P 500 ביותר מ-3% והותיר רבים מהמשקיעים מבולבלים.

הצמיחה הכלכלית החזקה בארה"ב, יחד עם צפי לעונת דוחות משופרת בארה"ב, החזירו את הקונים בעיקר למניות בארה"ב על חשבון המשך יציאת כספים מהשקעות בשווקים מתעוררים ובחלק מאירופה. גם משקיעי האג"ח מבולבלים, כשיו"ר הפד החדש תומך בהמשך העלאות הריבית, וזו של ספטמבר היא כבר ככל הנראה עובדה מוגמרת, ומנגד תשואות האג"ח יורדות מעט באחרונה והמרווחים של אג"ח החברות מול האג"ח הממשלתיות מצטמצמים.

חוסר היכולת להעריך את מדיניותו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, יחד עם היחלשות מבוקרת של המטבע והכלכלה הסינית, עשויים דווקא להביא להסכם סחר ולהמשך תיקון מעלה בשוק המניות. לטראמפ פתרונים. בתקופה זו, כפי שכתבנו בעבר, מומלץ לוודא כי אסטרטגיית ההשקעות והדרך שבה היא מיושמת מתאימה לכל משקיע, ואין לשנות אותה לאור התנודתיות וחוסר הוודאות בשווקים. למשקיעי האג"ח מומלץ להתמקד בתשואה שוטפת, בעיקר באג"ח דולריות, תוך המשך זהירות עם האג"ח המקומיות.

בשנה האחרונה אנו מנסים לאתר ולנתח מגמות ארוכות טווח, שיישארו אתנו בכל סייקל כלכלי, התרחבות או האטה, במיוחד בתקופה של צמצום במספר החברות המושכות מעלה את המדדים. נתון מדהים הוא כי רק עשר חברות מכל מדד S&P 500 אחראיות השנה לכל עליית המדד.

צמיחת ההשקעות בסלולר
 צמיחת ההשקעות בסלולר

ירידה חדה בעלות העברת המידע

אחת המגמות המובילות היא הצורך הבלתי פוסק לאפשר העברת כמויות מידע עולה בקצב אקספוננציאלי על רשתות הסלולר. הירידה החדה בעלות העברת המידע על רשתות, שנרשמה בשנים האחרונות, צפויה להיבלם - דבר שיחייב את מפעילי הסלולר לעבור לרשתות דור 5 (5G), וזאת עד לשנת 2020 או 2021. עד לשנת 2023, צופים מרבית המחקרים כי הטכנולוגיה תאומץ על ידי מרבית המדינות המפותחות.

למעבר זה השלכות מרחיקות לכת, הן על החברות המסחריות והן על ציבור המשתמשים. המעבר יאפשר התקדמות ניכרת בכל הקשור בטכנולוגיות רפואיות, שיפורים בשרשרת הייצור והאספקה, כלי רכב אוטונומיים, המשך חדירה מותאמת אישית של הסחר האלקטרוני, יישום טכנולוגיות האינטרנט של הדברים, מציאות מדומה ומציאות רבודה, התקדמות מואצת של שירותים רבים לענן ועוד.

לא ניכנס להבדלי הטכנולוגיה בין סוגי הרשתות, אבל נציין כי טווח התדרים שבהם משתמשים ב-5G יאפשר חיבור מכשירים גדול הרבה יותר מאשר כיום, תוך איבוד מידע מועט יותר, "התערבבות" נמוכה יותר עם תדרים קיימים אחרים בכל נקודה, וכן ניצול אנרגטי טוב יותר, הנובע מניתוח ומהתאמה מדויקת של השימוש בפועל. מכרז התדרים הראשון ל-5G בארה"ב יתקיים ככל הנראה בנובמבר הקרוב, כשהדרישות והתקנות צפויות להתפרסם בתחילת אוגוסט.

התחרות הגבוהה על המחיר לצרכן, שמביאה לצמיחה איטית ביותר בהכנסות חברות התקשורת הצפויה לעמוד על כ-1% בממוצע בשנים הבאות, אל מול גידול שנתי ממוצע של 47% בתעבורת המידע, יוצרת אסימטריה בין צורך שדרוג הרשתות ליכולת התזרימית של החברות ורצונן להאיץ את שילוב טכנולוגיית ה-5G (ראו תרשים). אסימטריה זו עשויה להאט את המעבר מהדור הרביעי, שם התשתיות הקיימות עדיין מספקות את קיבולת הרשת הנדרשת.

תחזית צמיחה מהירה לתעבורת המידע בסלולר
 תחזית צמיחה מהירה לתעבורת המידע בסלולר

גם סין משקיעה בטכנולוגיה החדשה

את הנהנים הישירים מהמהפכה הבאה ניתן לחלק לשניים: קבוצת חברות הטכנולוגיה, רכיבי ותשתיות תקשורת נתונים, וקבוצת חברות התשתיות הפיזיות לסלולר. בין הנפגעים, גם אם לא בטווח המיידי, עשויות להיות חברות הכבלים במדינות מפותחות, כשהתחרות למעשה כבר כאן, אבל עדיין בממדים צנועים.

החשש מתחרות עתידית הייתה אחת הסיבות לירידה של 10%-15% במניות חברות הכבלים בארה"ב השנה. Verizon, למשל, צפויה להשיק במחצית השנייה של השנה שירותי 5G בארה"ב, שיכולים לכסות בצורה רווחית, לטענת החברה, 30-35 מיליון בתי אב במדינה. החברה גם פתחה אקסלרטור למיזמים בתחום בסוף השנה שעברה, כדי להגיע ראשונה לטכנולוגיה מתקדמת בתחום שבו פועלים סטארט-אפים רבים. גם חברות כמו אריקסון, נוקיה, AT&T, סמסונג ורבות אחרות נמצאות במרוץ.

גם במזרח הרחוק פועלות חברות התקשורת במרץ. NTT DoCoMo היפנית כבר נמצאת בשלבי ניסוי סופיים של העברת תקשרות 5G ו-SK Telecom הקוריאנית השלימה אף היא יחד עם סמסונג בהצלחה ניסוי דומה כבר במאי. שלב נוסף ביישום הטכנולוגיה יהיה עם הצגת טלפונים ניידים תומכי הרשת, שצפויה בשנה הבאה, כשקוואלקום כבר הודיעה כי היא צופה חתימות על חוזים כבר השנה.

באופן צפוי למדי, גם סין שותפה למרוץ אימוץ ה-5G, ולדעת רבים, היא אף מובילה אותו. ההערכות מדברות על 576 מיליון משתמשים סיניים ברשת עד לשנת 2025 או 40% חדירה מסך המשתמשים בעולם. לפי ההערכות, ההשקעות בהסבת התשתית בסין יסתכמו ב-223 מיליארד דולר בין 2019 ל-2025. חברת Y&E פרסמה בחודש שעבר מחקר תחת הכותרת "China projected to win the 5G race", המומלץ לעיון למי שמבקש להבין את ההשקעה הרבה שמבוצעת בימים אלה בדור החמישי של הסלולר בסין. זאת, כחלק מהשקעות עתק בטכנולוגיות מתקדמות אחרות שנועדו להוביל את המהפכה הטכנולוגית של המאה ה-21.

חברות כמו נוקיה ואריקסון רואות ב-5G תחום אסטרטגי, שעשוי להחזיר אותן לרווחיות מואצת לאחר הצניחה במכירת הטלפונים הסלולריים. הכנסות נוקיה, שצפויות לרדת השנה ב-4.8%, ורווחיה, שצפויים לרדת ב-33%, עשויים לחזור ולצמוח בשנים 2019 ו-2020 ולעלות על אלה של 2017. כבר במחצית השנייה של 2018 צפויה התחלת התאוששות בהכנסות ורווחי החברה. כמה מבתי ההשקעות המובילים ממליצים על נוקיה כאחת הנהנות המשמעותיות מתחום תשתיות ה-5G. המניה, שהתאוששה משפל בתחילת 2018, מתאימה לבעלי סבלנות ואופק השקעה ארוך מהרגיל.

חברה נוספת בתחום היא אריקסון (ERICb.ST), אבל שלא כמו נוקיה, רווחיה צפויים להאיץ משמעותית כבר השנה, ואף לעבור מהפסד לרווח תוך זינוק משמעותי ברווחים החל בשנת 2019. מניית החברה נסחרת במכפיל רווח של 14.6 לרווחי 2019 ומכפיל EBITDA של 7.2. החברה מומלצת יותר מאשר נוקיה על ידי בתי ההשקעות, לאור ה-Turnaround הצפוי בתוצאות. תוצאות החברה יתפרסמו השבוע, ומומלץ להתעמק בהם לפני החלטות השקעה, וגם לחפש רמזים לחוזים שאותם צופה החברה בתחום בתחילת 2019.

שלוש חברות מגדלי התקשורת American Tower Corp ,Crown Castle ,SBA Communications חוות מימושים בשבועות האחרונים, כשהן נסחרות במכפילי EV/EBITIDA של כ-20 לתוצאות 2018 ומכפילי רווח של 12 ו-15.5 עבור SBA. תמחור זה עדיין גבוה משמעותית מכל החברות הפועלות בתחום, לאור צמיחת ההכנסות והרווחים. מבין השלוש, מרבית בתי ההשקעות הגדולים מעדיפים את Crown Castle (סימול CCI) כאפשרות המועדפת להיחשף ל-5G וכן לגידול הצפוי של 24% בשנת 2018 מהשקעות ההון של חברות התקשורת בתחום.

Crown Castle פרסמה בשבוע שעבר דוח שעמד בציפיות והעלתה במעט את תחזית 2018. סך הכנסות החברה עמדו ברבעון השני על 1.33 מיליארד דולר, לעומת 1.03 מיליארד ברבעון המקביל אשתקד, ורווחי החברה צפויים לזנק השנה ב-22% ובשנה הבאה ב-35%. החברה, המאוגדת כריט, מחלקת דיבידנד של 3.9%, שצפוי לצמוח בממוצע ב-7% בשנה.

הצורך בהעברת הנתונים מהדאטה סנטר אל מגדל התקשורת מחייב תשתית תקשורת אופטית מהירה, שבה עושה כיום שימוש גם רשת ה-4G, אבל מתקדמת הרבה יותר. מגמה זו מאיצה פיתוחים רבים בקרב חברות, כשהמסוקרות והמומלצות על ידי בתי השקעות הן ZAYO Group ו-Cogent Communications הפחות מוכרות למרבית המשקיעים.

ZAYO, המובילה בתשתיות תקשורת אופטית, נסחרת בשווי שוק של 9.5 מיליארד דולר ובמכפיל רווח גבוה של מעל 90. רווחי החברה צפויים לעלות פי שלושה עד לשנת 2020, אז תיסחר במכפיל רווח של כ-40. מנגד, מכפיל ה-EBITDA סביר, ועומד השנה על כ-10. מניית החברה מומלצת להשקעה לבעלי פרופיל סיכון גבוה מהממוצע. החברה נבנתה מרכישות של החברות AboveNet ו-360networks והיא משרתת בעיקר ארגונים, חברות תקשורת ומרכזי דאטה.

בתחום הדאטה סנטר נציין את החברות CyrusOne (סימול CONE) ו-Digital Realty Trust (סימול DLR), וזהו תחום שמצדיק מאמר בפני עצמו. חברות אחרות שייהנו באופן ישיר ועקיף הן אינטל, קוואלקום, סיסקו, אמדוקסAccelink ,CommScope ,Skyworks ,Swisscom ,Analog Devices ורבות אחרות.

תהליך מואץ של מיזוג בין מפעילים

הגידול בצורך בהשקעות תשתית מחד, והירידה בהכנסות מכל משתמש, מחייבים חברות להתייעל ומאיצים גם תהליך של מיזוג בין מפעילי תקשורת. נציין את הכרזת המיזוג הענקי בארה"ב בין החברות ספרינט ו-T-Mobile בשווי של 146 מיליארד דולר - מיזוג שצפוי, לאחר שיאושר, להביא לשתי החברות חיסכון לאורך זמן של 15 מיליארד דולר. מיזוג הגיוני נוסף שעשוי להתבצע, אף שאין לכך עדיין סימוכין, הוא בין Verizon לבין DISH Network או בין Verizon לבין Charter Communications.

לסיכום, תחום תשתיות התקשורת צפוי להמשיך במגמת ההתחזקות בתוצאות, לאור הצורך בשדרוג מתמיד של הרשתות. זאת, עקב הגידול המהיר בכמות המידע המועברת, וגם באימוץ טכנולוגיות מתקדמות המפותחות בימים אלה. מהפכת ה-5G כבר כאן, וחברות רבות צפויות לאמץ אותה בשנים הקרובות.

נציין רק כי לכמה מהחברות בתחום יש קורלציה הפוכה לתשואת האג"ח, כך שלהמשך עלייה בתשואות בחודשים הקרובים עשוי להיות השפעה ממתנת על התנהגות חלק המניות. מנגד, עלייה בשבועות האחרונים בסקטורים דפנסיביים כמו תשתיות דילגו על חברות התקשורת.

■ הכותב הוא מייסד ומנהל ההשקעות בפמילי אופיס Feller wealth . לכותב המאמר או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.