מחצית חיובית בקושי בגמל ובהשתלמות: אלטשולר שחם מוביל

קופות הגמל לתגמולים וקרנות ההשתלמות רשמו במחצית הראשונה של השנה תשואות של כ-1% בממוצע, מה שהוביל אותן להציג תשואה של 4.8% ב-12 החודשים האחרונים • מתחת למוביל הבלתי מעורער בולטים לחיוב אקסלנס של הפניקס, מנורה מבטחים וכלל ביטוח • למדריך קרנות השתלמות

גילעד אלטשולר / צילום: ענבל מרמרי
גילעד אלטשולר / צילום: ענבל מרמרי

בימים אלה לפני עשר שנים בדיוק, עברו שוקי הגמל וההשתלמות בישראל קיטון חד בהיקפי הנכסים שנוהלו באמצעות מכשירי החיסכון הללו, כחלק ממשבר כלכלי יוצא דופן שפקד את כל העולם כמעט, ושלרגעים איים על עתיד הכלכלה כפי שהכרנו. אז, בסוף יוני 2008, נוהלו באמצעות קרנות ההשתלמות וקופות הגמל נכסים בהיקף כולל של קצת פחות מ-270 מיליארד שקל, ובאותה נקודת זמן החלה מגמת הצטמקות מהירה בתחומים אלה. בסוף אותה שנה כבר דובר על נכסים מנוהלים בהיקף של כ-220 מיליארד שקל.

הירידה החדה בהיקף הנכסים שנוהלו אז נבעה משתי סיבות: תשואות שליליות, ומשיכות אדירות של כספים, בצל החרדה שאחזה את "מקצועני" שוק ההון ואת הציבור הרחב. מאותה נקודת זמן הרבה מאוד השתנה בכל מה שקשור לשוקי ההון ולתמיכה שקיבלו ממדינות, ובעיקר מבנקים מרכזיים, במיוחד בכל רחבי העולם המפותח. שוקי ההון רשמו בעשור שבא לאחר מכן נסיקה אדירה, והיקפי הנכסים הפיננסיים גדלו גם כן, וזה נכון גם לשוקי הגמל וההשתלמות בישראל.

כך, עשור לאחר המשבר הגדול, נכון לסוף חודש יוני השנה, כבר מנוהלים בקרנות ההשתלמות ובקופות הגמל נכסים בהיקף כולל של 460 מיליארד שקל כמעט, בעיקר באמצעות קופות הגמל לתגמולים (שבהן מנוהלים 221.5 מיליארד שקל) וקרנות ההשתלמות (212.1 מיליארד שקל), ובקופות הגמל להשקעה ובקופות החיסכון לכל ילד כבר מנוהלים כיום נכסים בשווי של כ-5.4 מיליארד שקל וכ-3.9 מיליארד שקל, בהתאמה.

תמונת מצב לסוף המחצית הראשונה ב- 20
 תמונת מצב לסוף המחצית הראשונה ב- 20

תשואה של 5.1% במונחים שנתיים

עבור החוסכים העשור החולף מניב תשואה חיובית, בטח כשמדובר בממוצעים, שמציגים תשואה של 64% מאז אמצע 2008 ועד היום. במונחים שנתיים מדובר בתשואה ממוצעת של 5.07%. תשואה זו גבוהה במקצת מהתשואה הממוצעת שמציגים הגופים שמנהלים קופות הגמל ותגמולים וקרנות ההשתלמות ב-12 החודשים האחרונים.

מניתוח נתוני הגמל-נט שמפעילים רשות שוק ההון והאוצר עולה, כי ב-12 החודשים שהסתיימו בסוף יוני האחרון רשמו הקופות לתגמולים וקרנות ההשתלמות תשואות ממוצעות של כ-4.8%, הגם שמדובר בנתונים עם שונות אדירה בין הגופים השונים.

תשואה זו מהווה המשך ישיר למגמה החיובית בתשואות שנרשמת מאז השנה השלילית האחרונה, שהייתה ב-2011, וזאת בעיקר הודות למחצית השנייה של 2017. מדוע? הרבעון השני ב-2018 אמנם היה חיובי, ובמהלכו השיגו הקרנות והקופות כ-0.9%-1% בממוצע ענפי, וקיזז לגמרי את התשואות השליליות שרשמו הקופות והקרנות ברבעון הראשון השנה, ואבל בחישוב כולל למחצית הראשונה של 2018 הרי שהתשואות הנומינליות ברוטו הסתכמו בפחות מ-0.7%.

בסיכום דירוגי התשואות של מחצית 2018 עולה, כי ישנו גוף אחד שמוביל כמעט בכל שוק שבו הוא פעיל: בית ההשקעות אלטשולר שחם, שאת מערך ההשקעות שלו מובילים המייסד והמנכ"ל המשותף גילעד אלטשולר ודני ירדני, סמנכ"ל ההשקעות.

למעשה, אלטשולר שחם, שמנהל יותר מ-100 מיליארד שקל, בולט במעלה דירוגי התשואות כבר תקופה ארוכה, ולצד הובלה בשוק הפנסיה (שם הוא שחקן קטן) הוא גם מוביל בבירור את שלל דירוגי התשואות של "גלובס" בשוקי הגמל וההשתלמות. קופות שלו מציגות את התשואה הגבוהה בקופות גמל לתגמולים לגילאי עד 50, בקופות גמל לתגמולים לגילאי 50 עד 60, בקופות גמל לתגמולים לגילאי 60 ומעלה, בקרנות השתלמות "כלליות" גדולות וגם בקרנות השתלמות "כלליות" קטנות.

אך לא רק זאת, בשנים האחרונות התווספו לשוק עוד שני סוגי קופות גמל חדשים: קופות הגמל להשקעה, שהן חיסכון שלא לטווח ארוך, וקופות הגמל חיסכון לכל ילד. גם בשני מכשירי החיסכון החדשים אלטשולר שחם בולט בראש, עם היקפי הנכסים הגדולים בשווקים הללו. הוא גם מוביל את התשואות ל-12 החודשים האחרונים גם בקרב קופות הגמל להשקעה: מסלולים כלליים (שעמדה על 5.68%); בקרב קופות גמל חיסכון לכל ילד, שמנהלות יותר מ-50 מיליון שקל לחוסכים המעדיפים סיכון מוגבר (12.73%); וגם בקרב קופות החיסכון לכל ילד לחוסכים המעדיפים סיכון בינוני (5.85%).

קרנות ההשתלמות, תמונת מצב לסוף יוני 2018
 קרנות ההשתלמות, תמונת מצב לסוף יוני 2018

קופות שונות לכל גיל

שוק הגמל לתגמולים, בדומה לשוק הפנסיה המקיפה החדשה, חווה בשנים האחרונות שינוי אדיר במבנה שלו. זה קרה בעקבות רפורמה משמעותית שהוביל אגף שוק ההון, שהפך ברבות השנים לרשות שוק ההון, להפיכת החיסכון לטווח ארוך לתלוי גיל. המטרה הייתה לשנות את השווקים הללו, שבעבר התאפיינו במסלולים כלליים בגודל אדיר - שבהם נוהלו בכפיפה אחת כספי חוסכים צעירים יחד עם כספי חוסכים מבוגרים על סף פרישה לגמלאות. השינוי שהובילה הרגולציה היה לברירת מחדל של קבוצות גיל, שינוהלו בפרופילים שונים של סיכון, שמותאמים לכאורה טוב יותר לחוסכים.

כך קרה שיש כיום כמה קבוצות עיקריות של קופות גמל: קופות עד גיל 50, קופות לגילאי 50 עד 60 וקופות לגילאי 60 ומעלה, עד גיל פרישה. נוסף עליהם יש שורה של קופות מתמחות אחרות, וגם קופות כלליות שנותרו כ"שריד לעבר", וקופות מתמחות עם שיעורי מניות שדומים למה שנהוג בקופות הכלליות לאורך זמן (כלומר, אג"חיות עם 25% או 30% מניות, למשל).

על כן אנו מפצלים את דירוגי התשואות שלנו בשוק הגמל לתגמולים לארבע קבוצות מרכזיות, שבהן פעילים מרבית בתי ההשקעות וקבוצות הביטוח המובילים. כאמור, מי שבולט במעלה הדירוגים הוא בית ההשקעות אלטשולר שחם.

כך, בעוד שקופות הגמל לגילאי עד 50, שמנהלות מעל חצי מיליארד שקל בנכסים, רשמו ב-12 החודשים האחרונים תשואה ממוצעת של כ-5.7%, הרי שהמסלול הזה אצל אלטשולר שחם רשם בתקופה הזו תשואה נומינלית ברוטו של 8% כמעט. אחריו, עם תשואות של כ-6% בקירוב, נמצאות קופות אקסלנס, ששייכת להפניקס, שמערך ההשקעות שלה, בראשות רועי יקיר ויניב כהן, אחראי על ניהול השקעותיהן, וכלל ביטוח תמר - שהשקעותיה נוהלו בתקופה האמורה על-ידי ענת לוין ולימור דנש, ושבימים אלה עוברות לאחריותו של יוסי דורי.

המסלול לגילאי 50 עד 60 כבר מציג תשואה ממוצעת נמוכה יותר, בגלל פרופיל סיכון נמוך יותר, שעמדה ב-12 החודשים האחרונים על כ-5.07%. גם כאן הגוף שמוביל הוא אלטשולר שחם, עם תשואה של כ-7.24%, ואחריו מנורה מבטחים, שאת השקעותיה מנהלים יוני טל וניר מורוז, ומיטב דש, שאת השקעותיו בתחום מנהל ברק בנסקי, ששמו נקשר לאחרונה למעבר לכלל ביטוח (מבחינתו - חזרה לכלל ביטוח).

גם במסלולים לגילאי 60 ומעלה (עד גיל פרישה) מוביל אלטשולר שחם את הדירוג, ואחריו אקסלנס של הפניקס וכלל ביטוח תמר. התשואה הממוצעת בקופות שנכנסו לדירוג שלנו בקבוצת גילאים זו עומדת על 3.84%. אגב, בשלוש קבוצות הגילאים שאותן דירגנו יש שלושה גופים שבולטים בתחתית, שלא בטובתם, יותר מאחרים: פסגות - עם קופות פסגות גדיש - אנליסט וילין לפידות.

לצד זאת ישנה קבוצת הקופות הכלליות ו"סמי-כלליות", שמציגות תשואה ממוצעת של כ-4.88% ל-12 החודשים האחרונים, ושם מובילה את הדירוגים כלל ביטוח, עם שתי קופות שונות, ואחריה גוף שבעבר בלט בתחתית, והפעם מציג תמונה מאוששת מבחינתו: בית ההשקעות הלמן-אלדובי.

גם כאן התשואה הנמוכה ביותר היא של שני גופים שבעבר בלטו במעלה הטבלאות ושחווים עתה תקופה לא טובה עבורם: אנליסט וילין לפידות.

ומה לגבי קרנות ההשתלמות? גם כאן אלטשולר שחם בולט בראש, עם הובלה ברורה בדירוגי התשואות לקרנות גדולות, שמנהלות נכסים בהיקף העולה על 5 מיליארד שקל, ולקרנות קטנות, שמנהלות עד 5 מיליארד שקל (ומעל לרף מינימלי שקבענו ושעומד על 500 מיליון שקל). גם בשוק ההשתלמות יש שני שבולט לחיוב מעל היתר, מתחת לאלטשולר שחם: בית ההשקעות אקסלנס, שבבעלות הפניקס.