פנייה למבקר המדינה: האם רן קוניק עבר על חוק מימון בחירות?

ראש עיריית גבעתיים הצטרף למפלגת העבודה, וזו פרעה עבורו חובות כספיים ליועץ התקשורת שלו • עו"ד שחר בן מאיר פנה למבקר המדינה, בבקשה לבדוק אם יש בכך עבירה

רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים / צילום איל יצהר
רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים / צילום איל יצהר

אתמול (ג') פורסם ב"גלובס" על הצטרפותו של ראש עיריית גבעתיים רן קוניק למפלגת העבודה, ועל חובותיו שפרעה המפלגה שתי יממות קודם לכן. ראש העיר היה חייב כסף ליועץ תקשורת שלו ממערכת הבחירות בשנת 2013. טענת קוניק היא שיועץ התקשורת ירון מיכאלי מגויס לעבודה בקמפיין קוניק גם בשנת 2018 ולכן מדובר בהוצאות קמפיין עכשוויות.

הדבר אינו עולה בקנה אחד עם ההיגיון הבסיסי, שכן מיכאלי מסוכסך עם קוניק וגם כי בהסכם הפשרה הסכים קוניק לשלם לו סך של 70 אלף שח תמורת "שעות ספורות". ייתכן אף שבא כוחו של קוניק הציג מצג פיקטיבי בפני בית המשפט בעת סגירת הסכם הפשרה.

היום פנה עו"ד שחר בן מאיר למבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא וביקש ממנו לבדוק את העניין. לפי עו"ד בן מאיר הפרטים מעלים חשש לעבירות על פי חוק מימון בחירות. בן מאיר כותב: "מפלגה אחרת, אשר המועמד כלל לא היה חבר בה ולא התמודד מטעמה באותן בחירות, שילמה עבור המועמד את החוב... קוניק קיבל למעשה תרומה מהמפלגה".

בן מאיר מפנה להחלטת המבקר בנוגע להתנהלות סיעות הבית היהודי ורשימת האיחוד הערבי במהלך קמפיין 2015. אז נקבע שאי תשלום לספק הבחירות עלולה להפוך את החוב ל"תרומה".

"לאור הדברים הללו, אזי יש לקבוע ולומר כי - המועמד רן קוניק קיבל תרומה מאת מפלגת העבודה בכך שהיא שילמה חוב שלו לספק. קבלת תרומה על ידי המועמד מאת מפלגת העובדה היא עבירה שלו, על מספר הוראות של חוק הרשויות המקומיות. מדובר בתרומה אסורה מתאגיד", נכתב בפנייה למבקר. בן מאיר מוסיף שהוא סבור שיש לבדוק גם אם מדובר בעבירה של המפלגה על חוקי מימון הבחירות.