מכתב חריף של חברי הות"ת: רומזים ללחצים פוליטיים מצד בנט

שלושה מחברי הוועדה לתכנון ותקצוב העבירו ביקורת מרומזת על בנט על כך שמתקבלות הכרעות בהליכים מואצים ולא תקינים, בין השאר אישור הקמת הפקולטה באריאל

משבר בוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת): שלושה חברי הוועדה - הפרופסורים מונא מארון, יוסי שיין וישעיהו טלמון הקריאו היום בישיבה מכתב חריף שבו התריעו מפני האופן שבו מתקבלות החלטות בוועדה, ובפרט בנוגע להקמת הפקולטה לרפואה באריאל. השלושה רמזו ללחצים זרים, וככל הנראה רמזו ללחצים מצדו של שר החינוך נפתלי בנט, שמשמש גם כיו"ר מל"ג.

"לאחרונה התקבלו בות"ת הכרעות בהליכים מואצים ולא תקינים, ואף תוך עקיפת הות"ת. הכרעות אלו התקבלו ללא דיון אקדמי ומקצועי ממצה ובניגוד לנהלים מקובלים. מקורן של החלטות אלו במניעים הנובעים לדעתנו משיקולים זרים המכרסמים בסטנדרטים הגבוהים המאפיינים את הכרעות ות"ת, מצב הפוגע בערכים ובצרכים של ההשכלה הגבוהה במדינה", כתבו השלושה.

השלושה ציינו כי אישור הקמת הפקולטה בישיבה לפני שבוע הייתה בהליך מזורז, וכי "בניגוד לנהלים מקובלים ומבוססים זה יותר מ-15 שנה, הוכנס בבהילות נושא אישור הפקולטה לרפואה באריאל לסדר יום הישיבה המוקדשת (חודשים רבים מראש) להכנת התקציב של השנה האקדמית הבאה, לקראת אישור התקציב שבוע לאחר מכן".

הם הוסיפו כי "הדיון בנושא הקמת הפקולטה חשוב מאוד משום שהוא משליך על כל לימודי הרפואה בישראל. בוודאי לא ראוי שנושא כה חשוב יידון בחופזה! אנו מודעים היטב לצורך בהגדלת מספר תלמידי הרפואה בישראל, אך החלטה חפוזה עלולה דווקא לקלקל יותר מלהועיל, כפי שהסברנו בישיבה. ההכנות לדיון בנושא הקמת הפקולטה נעשו בלחץ זמן לא סביר, תוך פגיעה בעבודה העצומה על הכנת תקציב השנה האקדמית תשע"ט, העומד על למעלה מ-11 מיליארד שקל".

נושא לימודי הרפואה עלה באחרונה לכותרות בגלל רמה נמוכה יותר של סטודנטים שלומדים רפואה בחו"ל. בעבר הפעילו האוניברסיטאות לחץ שלא לפתוח פקולטה לרפואה באריאל בגלל מחסור בשדות קליניים (מחלקות בבתי חולים שבהן מתקיים חלק מתהליך הכשרת הסטודנטים). המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) מקיימת בימים אלו מיפוי של השדות הקליניים, אך הוא טרם הושלם.

"בדיון הועלו חששות כבדים מצד הצוות המקצועי של ות"ת לגבי ההשלכות הכספיות של ביצוע התוכנית ע"י אריאל. למרות זאת, ולמרות דרישתנו לדון בתוכנית כשכל הנתונים הדרושים מונחים על שולחנה של הות"ת, הועלתה להצבעה הצעת החלטה חפוזה שנמסרה למשתתפים תוך כדי הדיון, לא מראש כמקובל, ושאושרה בקולות היו"ר ובקולות חברי ות"ת שאינם פרופסורים באוניברסיטאות מחקר.

"אנחנו מבקשים לחזק את ידי הצוות המקצועי של ות"ת המבצע את עבודתו תחת לחצים כמעט בלתי אפשריים, ושנאלץ בישיבה האחרונה להציג את ממצאיו הלא-מחמיאים על ההצעה להקמת הפקולטה בנוכחות שניים מחברי הוועדה המקצועית לבחינת התוכנית שמונו ע"י מל"ג יו"ש, גם זאת בניגוד לנהלים המקובלים בישיבות ות"ת".

לסיכום כתבו השלושה: "אנחנו קוראים לחברתנו פרופ' יפה זילברשץ, יו"ר הות"ת, להחזיר את הוועדה החשובה שבראשה היא עומדת למסלול של פעילות נאותה, ללא לחצים חיצוניים, ולחזק, גם היא, את ידי אנשי הצוות המקצועי העושים במלאכה".

מות"ת נמסר: "ות"ת היא גוף דמוקרטי המאפשר לכל אחד מחבריו, כמו גם לכל אחד מאנשי הצוות המקצועי, להציג את עמדתו בחופשיות ובהרחבה. כך הדבר לגבי כל נושא שנדון בות"ת, ובכלל זה הפקולטה לרפואה באריאל. ות"ת מונה 7 חברים, כולם אנשים ראויים ומקצועיים מהאקדמיה ומהציבור.

"באשר לטענות המועלות במכתב: יודגש כי אין כל התערבות פוליטית בעבודת ות"ת. ות"ת מקבלת החלטות על בסיס ענייני בלבד ולטובת מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל.
יובהר כי הליך קבלת ההחלטות בעניין הפקולטה לרפואה באריאל היה ללא דופי. ההחלטה הראשונה בנושא התקבלה בות"ת כבר בנובמבר 17. התכנית נבדקה על ידי ועדת מומחים בראשות פרופ' ארנון אפק (חבר סגל באוניברסיטת תל אביב והמשנה למנכ"ל בית החולים שיבא בתל השומר) אשר המליצה חד משמעית על הקמת הפקולטה. הצוותים המקצועיים במל"ג וות"ת עשו בדיקה מקיפה והגישו לחברי ות"ת את כל החומרים הנדרשים לדיון. החומרים נשלחו במועד, ובישיבה הוקדש מלא הזמן הנדרש לדיון.
בהליכים דמוקרטיים החלטות מתקבלות ברוב ועל המיעוט לכבד את ההחלטות, גם אם אינו מסכים להן.

"הטענה שכביכול ההחלטה על הקמת הפקולטה לרפואה באריאל פגעה בעבודת התקציב אינה במקומה. ות"ת אישרה היום פה אחד את תקציב מערכת ההשכלה הגבוהה לשנת תשע"ט. כל חברי ות"ת שיבחו את הצוות המקצועית על הכנת התקציב שהוגש במועד ויועבר בהקדם למוסדות".

גורמים בסביבת בנט מסרו כי "בנט שבר את הקרטל האוניברסיטאי ולא מפתיע שהן מקוננות על כך. cמשך שנים האוניברסיטאות התנהלו כגילדה סגורה הממומנת בעשרות מליארדים של מסים אך רגילה להכתיב בעצמה הכל. כך קיבלנו פשיטת רגל ופנסיות עתק באוניברסיטה העברית, התרוקנות פקולטות לחברה ומדעי הרוח - וכל זה על חשבון אזרחי ישראל. כעת מישהו הזיז להם את הגבינה.

"בנט לא נכנע לתכתיבי הגילדה והוביל את אישור הדוקטורט לבינתחומי ואת הפקולטה לרפואה לאוניברסיטת אריאל. בנט ימשיך לפעול לטובת ההשכלה הגבוהה בישראל ולא ייכנע לתכתיבי שום גילדה".