בנק ההשקעות הצרפתי הממשלתי BPI השקיע בקרן JVP

Bpi France הצטרף לקרן השמינית שמגייסת JVP וזו השקעה ראשונה מסוגה של הבנק בקרן הון סיכון ישראלית • סכום ההשקעה לא נחשף, אולם על רקע פרופיל ההשקעות של BPI ניתן להעריך אותו כגבוה

אראל מרגלית והנשיא עמנואל מקרון / צילום: ארז ליכטפלד
אראל מרגלית והנשיא עמנואל מקרון / צילום: ארז ליכטפלד

בנק ההשקעות הממשלתי הצרפתי Bpi France הצטרף לקרן החדשה שמגייסת קרן JVP, השקעה ראשונה מסוגה של הבנק בקרן הון סיכון ישראלית. מדובר בקרן השמינית של JVP, בהיקף כולל של 200 מיליון דולר, במסגרת שוק ההון האמריקאי. סכום ההשקעה הצרפתית המדויק לא נחשף ואולם על רקע פרופיל ההשקעות של BPI ניתן להעריך אותו כגבוה משמעותית.

בנק Bpi France הוא אחד מקבוצות ההשקעה הממשלתיות הגדולות באירופה, שהיקף פעילותו מגיע לעשרות מיליארדי אירו. על פי החלטת הנשיא עמנואל מקרון הורחבה פעילות השקעות ההון סיכון של הקבוצה, שמגיעה כעת ל-1.3 מיליארד אירו. מקרון הכריז כי הממשלה הצרפתית תשקיע 10 מיליארד אירו בחדשנות ומחקר ובין השנים 2015 ל-2017 הושקעו כבר 4 מיליארד אירו בתחומים אלה. Bpi France מנהלת חמש קרנות השקעה שהיקפן בין עשרות למאות מיליוני אירו כל אחת. ברבעון הראשון של 2018 השקיעו הקרנות ב-18 מיזמים, מה שהפך את הקבוצה למשקיעה הפעילה ביותר בצרפת בתקופה זו.

קבוצת Bpi France פעילה בישראל כבר מספר שנים, תוך שיתוף פעולה עם רשות החדשנות וגופים נוספים, ואף השקיעה ישירות במספר מיזמים. מנכ"ל Bbi France, ניקולא דופורק, צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "שמח מאוד להשקיע בקרן ההון סיכון החדשה של JVP עם אראל מרגלית ופיונה דרמון. הבה נבנה שותפות שאפתנית לחדשנות פתוחה בין שני האקוסיסטמס שלנו".

ההשקעה של Bpi France ב-JVP מצטרפת לשורת השקעות של חברות צרפתיות, שהשקיעו עד כה בחברות פורטפוליו של JVP, בהן Orange, La Maison, Publicis Groupe ואחרות. בפברואר 2018 הכריזה JVP על גיוס קרן חדשה, JVP VIII ובתוך פחות מארבעה חודשים השלימה את גיוס היעד - 160 מיליון דולר. בעקבות ביקוש יתר מצד משקיעים בינלאומיים החליטו ב-JVP להגדיל את היקף הקרן ל-200 מיליון דולר. JVP היא אחת מהקרנות המובילות בישראל בתחום הייטק וקידום חדשנות גלובלית ולאחרונה זכתה להיכלל כאחת משש קרנות ההון סיכון הטובות בעולם בדירוג חברת המחקר Preqin. מאז הקמתה ב-1993 גייסה JVP קרוב ל-1.3 מיליארד דולר והשקיעה ביותר מ-120 חברות.

BPI France הוקם ב-2012, ומלבד משימתו כבנק השקעות בתעשייה הוא משמש את ממשלת צרפת לקידום החדשנות והמחקר, זאת לאחר שמקרון הכריז שצרפת תהיה ה"סטארט-אפ ניישן" של אירופה. במסגרת זאת, מוביל מקרון שורת צעדים, שתכליתם קידום חדשנות בצרפת ומיצובה כמובילה בתחום היזמות. שורת הצעדים כוללת בין היתר הקלות בתנאי ויזה ליזמים ועובדים בחברות ובסטארט-אפים, רפורמה בתחום המיסוי והאצה של מרכזי חדשנות, השקעות ומימון חברות טכנולוגיות צרפתיות. ההערכות הן שבמסגרת החזון מושם דגש על בניית שיתופי פעולה בינלאומיים עם מוקדי חדשנות בינלאומיים בהם ישראל דרך קרן ההון סיכון JVP.

הפעילות של JVP בזירה הצרפתית התרחבה מאז נכנס מקרון לתפקידו. הקשר של אראל מרגלית עם עמנואל מקרון נוצר בתקופה קודמת, בה שימש מקרון כבנקאי בבנק רוטשילד. אראל מרגלית והשותפים ב-JVP פיונה דרמון ויואב צרויה נמצאים על ציר ירושלים-פריז לאורך תקופה, ודופורק הגיע שלוש פעמים לביקורים בישראל. שני הצדדים פועלים לקידום שיתוף פעולה אסטרטגי בין חברות סטארט-אפ ישראליות לחברות מובילות בשוק הצרפתי. לאחרונה נפגשו אנשי JVP גם עם שר החדשנות הצרפתי מוניר מוחרבי במטרה לבנות חבילת תמריצים והטבות לחברות סטארט-אפ ישראליות.