שמאי המקרקעין יוזמים אימוץ תקינה בינלאומית אחידה

נציגים מלשכת שמאי המקרקעין נפגשו בלונדון עם ראשי מועצת השמאות הבינלאומית IVSC • פירמת הייעוץ והשמאות הבינלאומית CBRE בוחנת הקמת מחלקת שמאות בישראל

חיים מסילתי / צילום: איל יצהר
חיים מסילתי / צילום: איל יצהר

לשכת שמאי מקרקעין והשמאי הממשלתי החליטו לקדם אימוץ של תקינה בינלאומית ולצרף את ישראל לארגון תקינה בינלאומי בדומה ל-IFRS. זאת, בהמשך לפגישה בין יו"ר לשכת שמאי מקרקעין חיים מסילתי, השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים אוהד עיני ויו"ר מועצת השמאים דוד שני. היוזמה מיועדת למשוך פירמות ומשקיעי נדל"ן בינלאומיים לישראל, והיא תקודם במועצת השמאים הארצית.

תקן IFRS הנו תקן חשבונאי בינלאומי, שאומץ בישראל בשנת 2005. כעת יוזמים בלשכת שמאי מקרקעין אימוץ תקנים בינלאומיים גם בתחום שמאות המקרקעין, ולצורך כך נציגים מלשכת שמאי המקרקעין נפגשו בלונדון עם ראשי מועצת השמאות הבינלאומית IVSC.

IVSC הנו ארגון שהוקם בשנות השמונים ביוזמת בריטניה וארה"ב, ומאגד כיום כ-100 מדינות שאימצו תקינה שמאית אחידה. לדברי מסילתי: "אנחנו חיים בעולם שבו עולם העסקים והמסחר הנו גלובלי. לכן אנחנו מחויבים לאמץ תקנים בינלאומיים על מנת להקל על משקיעים וחברות בינלאומיות להיכנס ולהשקיע בארץ כמו גם על שמאים מקומיים שנותנים שירות לחברות בינלאומיות. לצורך הדוגמא, חברת ענק כמו אמזון מעוניינת לרכוש בישראל נכס, שוכרת שמאי על מנת להעריך את הנכס שאותו היא מעוניינת לרכוש או אפילו לשכור. היא צריכה לדעת כי כללי חוות הדעת השמאיות על פיהם נקבע שווי הנכס הם שיטות בינלאומיות ולא שיטות המיוחדות רק לישראל".

מסילתי הוסיף כי לאחר אימוץ תקינה אחידה נראה חברות שמאות בינלאומיות שנכנסות לישראל, בדיוק כמו שקרה עם אימוץ התקינה החשבונאית האחידה (IFRS). הדבר יתרום לעוד מקומות תעסוקה לשמאי המקרקעין ויעלה את תדמית המקצוע. כך למשל, לאחרונה פירמת הייעוץ והשמאות הבינלאומית CBRE רכשה את חברת "מאן נכסים", כדי להקים, בין היתר, מחלקת שמאות בישראל.

בלשכת השמאים מציינים כי אימוץ תקינה שמאית אחידה עולה בקנה אחד עם התוכנית של לשכת ראש הממשלה להקל ברגולציה. בלשכה אומרים כי התקינה הבינלאומית משתלבת עם התקינה הישראלית, ובניגוד לתקינה הישראלית היא אינה מסורבלת ולא נכנסת לפרטים שלעתים לא ניתנים לבדיקה. התקינה הבינלאומית קובעת, בין היתר, מה צריך לעשות כאשר שמאי מגיע לבדוק את הנכס, ואילו מסמכים צריך לצרף לחוות דעת. בנוסף היא מחייבת לציין אם יש ניגוד עניינים או אם השמאי לא הצליח להגיע לחלק מהנכס בשל מצבו הפיזי.

בשלב הראשון יוקם בלשכת שמאי מקרקעין צוות, שיבחן את דרכי ההצטרפות לארגון IVSC ותרגום התקינה הבינלאומית לעברית.