שומרי הבית בפנייה ליועמ"ש ומבקר המדינה: "חשש כבד לטיוח"

"עולה חשש כבד לטיוח בעיה לאומית המסכנת את האוכלוסייה והמתקנים האסטרטגיים", נכתב בפניית ארגון "שומרי הבית" למבקר המדינה, היועץ המשפטי לממשלה וראש מינהל התכנון במשרד האוצר • נושא הפנייה: התייחסות להסתרת סיכונים בטחוניים מהותיים לכאורה, הנובעים ממיקום אסדת הפקה עבור מאגר הגז לוויתן סמוך לחוף

מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס
מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס

ארגון "שומרי הבית", פנה אמש (א') למבקר המדינה, היועץ המשפטי לממשלה וראש מינהל התכנון במשרד האוצר, באמצעות עו"ד אילן יונש, בבקשה דחופה להתייחסות לנושא הסתרת סיכונים ביטחוניים מהותיים לכאורה, הנובעים ממיקום אסדת הפקה עבור מאגר הגז לוויתן בקרבת החוף.

זאת, בעקבות טענת דובר צה"ל שפורסמה לפני כשבוע וחצי, כי מיקום האסדה בקרבת החוף נקבע עקב שיקולים ביטחוניים, ללא פירוט השיקולים או מועד קבלת ההחלטה.

בארגון "שומרי הבית" טוענים כי משה (בוגי) יעלון, שכיהן בתקופת קבלת ההחלטה כשר הביטחון, הבהיר כי התכנון היה למקם את אסדת ההפקה בסמוך למאגר הגז במים הכלכליים. עוד טוענים בארגון כי יעלון לא מכיר כל דיון ביטחוני בנושא קירוב האסדה אל החוף, וכי משרד הביטחון ידע על הכוונה להציב את האסדה על פי הבאר ונערך לכך מבחינה ביטחונית.

"עולה חשש כבד לטיוח בעיה לאומית המסכנת את האוכלוסייה והמתקנים האסטרטגיים, וכל זאת משיקולים הנחזים כזרים או לכל הפחות מבלי שנשקלו מספיק השיקולים הביטחוניים, תוך היוועצות בגורמים הרלוונטיים", נכתב בפניית הארגון.

לדברי יוני ספיר, ארגון שומרי הבית: "הפעם הלכה הממשלה צעד אחד רחוק מדי. בכל האזכורים הביטחוניים מ-2014 ואילך דיברו הגנרלים בזכות הגנת על האסדות מעל מאגרי הגז, במים הכלכליים של ישראל ובזכות המוכנות של חיל הים לאתגר הזה. גם דובר צה"ל שחרר עד לאחרונה הודעות ברוח זו, שהרי מערכת הביטחון רכשה 4 ספינות יקרות מסוג סער 6 מסעיף התקציב 'המים הכלכליים', בדיוק לצורך תכלית זו. יתרה מזו, היא מחויבת להגן על אסדות הקידוח במים הכלכליים וכן על אסדת כריש-תנין במרחק של כ-80 ק"מ מן החוף. כעת גם מסתבר לנו ממי שהיה שר הביטחון בתקופה הרלוונטית, כי תחושותינו היו מוצדקות - בכירי משרד הביטחון בתקופה הנדונה אינם מכירים כל פנייה לשינוי כוונת צה"ל המקורית להגנה על האסדות במים הכלכליים".