דומתוק הישראלית חתמה על הסכם מסחור לסוכר המשופר שלה

תאגיד המזון סודצוקר ייצר את המוצר וישווקו במשותף עם דומתוק • הכנסות ראשונות צפויות ב-2019

סוכר / צילום: Shutterstock
סוכר / צילום: Shutterstock

חברת דומתוק (DouxMatok) הישראלית חתמה על הסכם משותף עם חברת שיווק סוכר מובילה באירופה, Südzucker (סודצוקר), לשיווק הסוכר המשופר שלה, המאפשר הפחתת מינוני סוכר במזון.

במסגרת ההסכם, סודצוקר תייצר את הסוכר של דומתוק ושתי החברות ישווקו אותו ביחד באירופה לחברות שונות המייצרות מוצרים כגון שוקולד, דברי מאפה, ממרחים, חטיפי דגנים וסוכריות. מדומתוק נמסר כי כמויות מסחרתיות צפויות להימכר כבר במחצית השנייה של 2019, וכי בשנה זו היא כי תמכור מספר אלפי טון של סוכר, תמורת כמה מיליוני דולרים. על פי ההסכם ההכנסות הללו יתחלקו בין שתי החברות באופן שווה.

דומתוק פיתחה טכנולוגיה שמחברת את הסוכר עם מינרל המשפר את הקליטה שלו בקולטני הטעם המתוק שעל הלשון, וכך כמות קטנה יותר של סוכר נחווית כמתוקה יותר. לדברי החברה, סוכר דומתוק מאפשר הפחתה של 40% מכמות הסוכר במגוון רחב של מוצרים, תוך שמירה על פרופיל הטעם המוכר של הסוכר.

דומתוק הוקמה ומנוהלת על ידי ערן בניאל, לשעבר מייסד חברת HCL שפעלה בתחום האנרגיה הנקייה. בדומה לחברה הקודמת של בניאל, גם דומתוק הוקמה על בסיס המצאה של אביו, פרופ' אברהם בניאל, אשר הגה את הרעיון לסוכר המתוק במיוחד כבר לפני 50 שנה, בימים שבהם היה בישראל מחסור בסוכר. אחרי יותר מארבעה עשורים הרעיון הפך למיזם כאשר דומתוק הוקמה ב-2013. המשקיעים הראשונים בחברה היו גיל הורסקי ופודלאב קפיטל. לפני כשנה גייסה החברה 8.1 מיליון דולר בהובלת קרן פיטנגו.

בניאל מספר כי: "כאשר פנינו לחברות מזון לצורך שיווק הסוכר המשופר שלנו, הן הציעו לנו לייצר את הסוכר אצל סודצוקר ובעצם כך נוצר הקשר איתם. מכאן ששני הצדדים מביאים נדוניה של לקוחות מתעניינים להסכם". לדבריו, סודצוקר יכולה לייצר את הסוכר של דומתוק במפעלי הסוכר הקיימים שלה מבלי לבצע שינויים גדולים. "הסינרגיה הגדולה בין שתי החברות הוכיחה את עצמה לאורך תקופת הגמלון, הייצור הראשוני וההכנות למסחור, שקדמו לחתימת ההסכם", הוא אומר. סודצוקר מפעילה בפולין 29 מפעלים לסוכר, בנוסף לשלוש חטיפות מזון נוספות. הקבוצה מונה כ-18,500 עובדים ורושמת הכנסות של כ-7 מיליארד אירו בשנה.

לדברי רנדולף בוריש, ראש אגף הסוכר ביחידה העסקית בחברת סודצוקר: "בנוסף לסוכר המוכר, קבוצת סודצוקר מספקת לשוק המזון מזה שנים גם פתרונות שונים להפחתת סוכר. טכנולוגיית הפחתת הסוכר החדשנית של דומתוק מהווה המשך טבעי למגוון המוצרים שלנו".

בשיחה עם "גלובס" בעבר הסביר איתי הראל, שניהל את ההשקעה מטעם פיטנגו, את ההיגיון בפתרון. "מבחינה טכנולוגית מדובר במנגנון כימי דומה במורכבותו ועקרונותיו למנגנונים משופרים של הולכת תרופות. מדובר במוצר צריכה, אך הוא עשוי לעזור במניעת סוכרת, ולתרום בכך לחיסכון של מיליארדים נוספים למערכת הבריאות. כמשקיע בתחום הבריאות, אני לרוב מטפל במי שכבר חלו, אך מחלות רבות מקורן בסגנון חיים ותזונה, וזו הדרך לגשת אליהן - מכיוון המניעה".

"תחליפי הסוכר הקיימים לא באמת מחליפים את הסוכר עבור כל האוכלוסייה. צרכני הסוכר מעוניינים במוצר שישמר את הטעם וגם את המרקם, מבלי להכניס חומרים חדשים בעיתיים לגוף".

בניאל הוסיף היום שכאשר מפחיתים את כמויות הסוכר במוצר, אך לא מעלימים את הסוכר לגמרי, אפשר להנות מיתרונות בתחום הנפח שתופס הסוכר, השפעתו על ההתפחה וכן המרקם הסוכרי בפה, בנוסף ליתרונות הטעם. בכל זתא יש להחליף 60% מהסוכר בסיבים תזונתיים בשביל המרקם, והחברה עובדת על פיתוח מתכונים למזונות החדשים יחד עם לקוחותיה הפוטנציאליים.

באותה טכנולוגיה ניתן לחזק טעמים של מוצרים אחרים, כגון מלח, וניל (שנמצא היום במחסור) וטעמים נוספים. בניאל מציין כי החברה תתחיל לעבוד על המוצרים הנוספים ב-2019, וכי בינתיים היא תתפתח לגיאוגרפיות נוספות ולסוגים נוספים של סוכר.

ת"ז: דומתוק

שנת הקמה: 2013

תחום פעילות: סוכר יותר מתוק

מייסד: ערן בניאל

גיוסי הון עד היום: כ-9 מיליון דולר

משקיעים: קרן פיטנגו, גיל הורסקי ופודלאב קפיטל

עובדים: 18 בפתח תקווה