בעקבות חשיפת "גלובס": הוט רוצה לרכוש מניות באנלימיטד

במקביל דורשת הוט ממשרד התקשורת להסיר מעליה את החובה להשלים את הפריסה האוניברסלית אם מסירים מאנלימיטד את חובת הפריסה האוניברסלית

איוב קרא / צילום: שלומי יוסף
איוב קרא / צילום: שלומי יוסף

חברת הוט דורשת ממשרד התקשורת לאפשר לה לרכוש מניות במיזם הסיבים האופטיים  אנלימיטד. בעקבות החשיפה אמש ב"גלובס" לפיה התקבלה ההחלטה במשרד התקשורת לאשר לאנלימיטד היקף פריסה מצומצם של 40% במקום פריסה מלאה בכל משקי-הבית במדינה, דורשת הוט לעצור את התהליכים בעניין ולהימנע מאישור העסקה הכוללת שתאפשר לסלקום לרכוש את אנלימיטד. סלקום היא שהעלתה את הבקשה לשינוי הרישיון של אנלימיטד, וזאת כתנאי לעסקה.

במכתב ששלחה הוט למשרד התקשורת היא מבקשת לעצור את התהליך ולהימנע מאישור העסקה. לדברי הוט, בימים אלה מתנהל שימוע ציבורי בנוגע להפחתת חובת הפריסה של אנלימיטד על רקע בחינת רכישת השליטה בחברה, ומובן כי הצבת תכתיבים מצידה של סלקום, אשר באורח פלא מתיישבים עם המתווה המוצע על ידי משרד התקשורת, בעוד הליך השימוע מצוי בעיצומו, עלולה לפגום בתקינות ההליך ובחובתה של הרשות המנהלית לבחון את העמדות השונות שהוצגו בפניה בתום לב ובנפש חפצה.

לדבריה, הוט עומדת על זכותה להשקיע ולרכוש מניות במיזם הסיבים תוך קביעת הוראות ברורות בנושא בהקדם. לחלופין, ככל שבניגוד לאמור בתנאי הרישיון של אנלימיטד תועבר השליטה בה לידי חברת תקשורת, המחויבת על פי חוק בהדדיות בכל הנוגע לגישה חופשית לתשתיות, הרי שמתחייב כי לכל הפחות יבוצע שינוי במדיניות המפלה אשר הייתה נהוגה עד כה, ותוחל על אנלימיטד חובת ההדדיות בקשר לשימוש במתקני חברת החשמל, וזאת בניגוד לפטור ממנו היא נהנית כיום.

עוד דורשת הוט שאם תאושר לסלקום רכישת השליטה במיזם, ותופחת חובת הפריסה לה היא כפופה, הוט עומדת על כך שבמקביל להקלה המשמעותית בחובת הפריסה של אנלימיטד יש לפטור אותה מהשלמת פרישת תשתית קווית לכ-8% ממשקי-הבית בהם היא איננה פרושה, ולאפשר להוט טלקום שימוש הדדי בתשתיות הפסיביות המשמשות את אנלימיטד והמוחזקות בידי חברת חשמל. 

על פי הערכות, קיימת סבירות גבוהה שהמכתב ששלחה הוט למשרד התקשורת, הינו שלב נוסף בדרך של הוט לעתור לבג"ץ כנגד ההקלות. בדרך כלל מכתב כפי שהוציאה החברה ובנוסח שגם כתבה את התגובה לשימוע, מראה כי החברה תנסה לנצל את הסיטואציה כדי להשיג הטבות ממשרד התקשורת. 

כאן המקום לציין שבמשרד התקשורת אין שום סיכוי שייעתרו לבקשה של הוט לרכוש מניות במיזם. במשרד מבינים שמדובר בעז שהוט הכניסה ברגע האחרון כדי לנסות ולעכב את העסקה, אך לא מתכוונים לתת לזה יד. בכירים במשרד אומרים בפירוש שאין סיכוי שהמשרד יאפשר לחברת תשתית תקשורת לרכוש חברת תשתית תקשורת מתחרה, וממילא רשות ההגבלים מעולם לא תסכים לדבר כזה. הרעיון שעומד מאחורי ההקלה לאנלימיטד היא לאפשר הקמתה של חברת תשתית תקשורת שלישית מתחרה להוט ולבזק ולכן אין סיכוי שהמדינה תפעל בניגוד לאינטרסים שלה. 

יחד עם זאת, במשרד שוקלים את נושא ההדדיות מחדש, אבל נראה שעדיין מדובר בסוגיה לא אפויה היות וחברת חשמל מתנגדת בתוקף שמישהו ישתמש בתשתיותיה מלבדה. בעניין הזה חח"י עמדה על הרגליים האחוריות שלה כל פעם שניסו להעלות את נושא ההדדיות ולכן קשה לראות את זה קורה. צריך לזכור שהוט דורשת הדדיות אך מנגד ההדדיות לא חלה עליה כי על הרשת שלה אי אפשר ליישם שום שימוש של מתחרים כי הרשת שלה בנויה באופן כזה שהיא יכולה למכור שירותי תקשורת לצדדים שלישיים, אבל היא לא יכולה לאפשר למתחרים להיכנס פנימה ולהשתמש פיזית בתשתיותיה, כך שההדדיות כשהיא באה מצד הוט היא לא באמת דו-צדדית. 

לגבי הדרישה של הוט לוותר לה על הפריסה האוניברסלית כפי שמוותרים לאנלימיטד, הרי שטענה זו נשענת על בסיס איתן, כמו טענות נוספות שהציגה ואשר מעלים אתגר משפטי מאד חזק במקרה שהוט תפנה לבג"ץ. מה שבטוח שהוט לעולם לא תחמיץ הזדמנות להשיג הטבה או הקלה מהמשרד בסיטואציות כאלה.