הגיע הזמן למלחמה אמיתית בזנות

היום צפויה ממשלת ישראל לאשר שצריכת זנות אסורה עפ"י חוק. מדובר בהחלטה דרמטית והיסטורית

בוקר אחד, 70 שנה אחרי שקמה המדינה, התעוררה ממשלת ישראל ובשתי החלטות דרמטיות צעדה צעד היסטורי בדרך למיגור הזנות. במשך שנים הייתה תעשיית הזנות הרחק מעין הציבור ובעיקר מלבו. המאבק נגדה היה כל העת נוגע לא נוגע. אך היום, בשעה טובה, צפויה תעשייה זו לקבל מכה קשה.

היום (א') תכונס ועדת השרים לענייני חקיקה לישיבה מיוחדת במהלך פגרת הקיץ, כדי לדון בהצעת חוק ממשלתית לאיסור צריכת זנות. 3 שעות לפני ועדת השרים, גם תעלה לאישור בישיבת הממשלה החלטה שתוביל לתקצוב דרמטי של מערכי השיקום לשורדות הזנות, תוך דגש על מענים של רווחה ובריאות, לצד הסברה וחינוך ציבור.

מדובר בהחלטות דרמטיות, היסטוריות, שנכון היה לקבלה כבר לפני שנים. וכך, בתוך שעות ספורות, תתקדם המדינה לעבר התיקון שעשו כבר 9 מדינות בעולם.

לפני 20 שנה קבעה שבדיה "לא אצלנו" - עת שהודיעה בצורה ברורה לצרכני הזנות שזה אסור ופלילי, שצריכת זנות אינה דבר נורמטיבי, ובעיקר - שמדובר במעשה שיש בו פגיעה קשה בגופן, בנפשן ובכבודן של הנשים. ב-20 השנים בהן שבדיה מענישה את צרכני הזנות, בעיקר בהטלת קנסות, מוגר בה הסחר בנשים, וכן צומצמו מאוד ממדי התעשייה וממדי הצריכה.

עשור לאחר שחוקק החוק להפללת לקוחות בשבדיה, גם בישראל היו מי שביקשו להביא את השינוי: בהצעת החוק הראשונה שכתב המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות וקידמה חברת הכנסת זהבה גלאון - ביקשו לראשונה, ב-2007, לקבוע בחוק כי לא רק סרסרות, ניהול והחזקת בית בושת הם אסורים - אלא גם הצריכה עצמה.

לקח לממשלת ישראל עוד עשור שלם, כדי להבין שהתיקון הזה נכון ונדרש. רוח גבית משמעותית קיבלה הממשלה מהכנסת, עת 74 חברי כנסת הצביעו בעד הצעות החוק הפרטיות לאיסור צריכת זנות ושיקום שורדות זנות, אותן קידמו בעבודה עיקשת וחסרת פשרות חברות הכנסת שולי מועלם, זהבה גאלון ועליזה לביא לפני כשנה.

היום מבינים כבר בממשלה שכל זמן שצריכת הזנות עצמה מותרת - יש לסרסורים וסוחרי הנשים מוטיבציה כלכלית אדירה להמשיך לדרדר עוד ועוד צעירות וצעירים לזנות, וכך התעשייה שמגלגלת מעל 1.3 מליארד שקל בשנה, רק ממשיכה לגדול.

מדינה שמבינה את ממדי הניצול והתופת בזנות, את הפוסט-טראומה האיומה של מי שהיו ועדיין שם, את המורכבות בשיקום הסיזיפי, לא יכולה להרשות לעצמה להתמהמה בטיפול השורש הנדרש כאן. ככל שמתמהמהים בטיפול אמתי בתופעה האכזרית, כך מתאפשרים המשך הניצול והמשך הפגיעה בצעירות רבות כל-כך. זו הסיבה שבחודשים האחרונים ביקרנו רבות את העיכובים בתהליך ואת העובדה שלקח לשרה שקד שנה שלמה להניח טיוטה ראשונית של חוק בנושא.

אך כעת הגיע הזמן גם לברך. הצעת החוק שמגישה שרת המשפטים איילת שקד הבוקר לאישור ועדת השרים, עברה מקצה שיפורים משמעותי בחודשיים שעברו מפרסום נוסחה המקורי. העונש הבסיסי שיוטל על הצרכנים אמנם נשאר כשהיה - קנס בגובה 1,500 שקל בפעם הראשונה וקנס של 3,000 שקל לעבירה חוזרת. אך לאחר קבלת הערות הציבור ודיונים מעמיקים במשרד המשפטים ובמשרד לביטחון הפנים, נוספו לעבירה גם האיסורים על ניסיון לצרוך זנות, ואף האפשרות להטיל קנס על מי שנמצא במקום המשמש למעשי זנות - במטרה לצרוך זנות. כך תוכל המשטרה למנוע את הניצול לפני שהתרחש - ולא רק להעניש לאחר מעשה.

כמו כן, נקבע כי במקרים בהם יוחלט להגיש כתב אישום, יוכל גובה הקנס להגיע עד לסכום של 75,300 שקל, ויתאפשר אף רישום פלילי. מדובר בשינוי דרמטי, שכן כדי שהחוק יוביל לשינוי הנדרש, הוא אינו יכול להחזיק במסר מגומגם, ואסור שייצר תחושה של "מיסוי" או "התייקרות השירות" בלבד.

ועדת השרים שתתכנס היום, במיוחד בפגרה, כדי לדון בהצעת החוק הזו, תעביר מסר ברור וחד-משמעי ל-14,000 הנשים והגברים בזנות בישראל - אחרי ניצול ארוך-שנים, היום ממשלת ישראל תשים לזה סוף.

לקח למדינת ישראל רק 70 שנה להגיד די. שמים לזה סוף. לא עוד פלסטרים והליכה סחור סחור. אלה הבנות שלנו שמנוצלות פה, לידינו, מדי לילה. אלה הילדות שלנו שדור אחרי דור מדורדרות למעגל שכולו ניצול וחושך. ואנחנו לא יכולים יותר להתעלם ממי שמעודדים את "התעשייה" הזו לפרוח ומכניסים לתוכה עוד ועוד צעירות וצעירים.

■ הכותבת היא מנהלת שותפה במטה למאבק בסחר בנשים ובזנות.