בואינג | בלעדי

בואינג לא תאפשר לתע"א הסבת מטוסיה לתדלוק אווירי

בואינג נחשבת למועמדת המובילה לספק לחיל האוויר מטוסי תדלוק בתוכנית רכש שגם תע"א מתחרה עליה • קושי נוסף לתע"א: לא השלימה פיתוח של רכיב מרכזי במערכת התדלוק האווירי

 מטוס תידלוק של בואינג מדגם KC 46/ צילום:בואינג
מטוס תידלוק של בואינג מדגם KC 46/ צילום:בואינג

בזמן שהתעשייה האווירית לוטשת עיניים אל אחת מתוכניות הרכש הגדולות שמתכננת מערכת הביטחון לשנים הקרובות, מטוסי תדלוק אווירי לשימוש חיל האוויר, חברת הענק אמריקאית בואינג עשויה להעמיד לפניה מגבלה משמעותית: ל"גלובס" נודע כי בואינג לא תעניק לתע"א היתרים להסב מטוסים מתוצרתה לתצורה של מטוסי תדלוק. המשמעות של הגבלה כזאת היא שתע"א עשויה למצוא את עצמה מחוץ למפת התחרות על אספקת מטוסי התדלוק החדשים של חיל האוויר, שכן הצעתה מדברת על רכישה של מטוסי בואינג 767 משומשים בשוק החופשי והסבתם לתצורה של מטוסי תדלוק.

לבואינג יש אינטרס ברור להדיר את התעשייה האווירית מתוכנית הרכש הגדולה שמתגבשת במשרד הביטחון ובחיל האוויר זה זמן רב: היא נחשבת למועמדת המובילה לקבלת ההזמנה ממשרד הביטחון, שהיקפה מוערך במאות מיליוני דולרים. היא מציעה לחיל האוויר את מטוסי התדלוק החדישים מסוג KC-46, המבוססים גם הם על מטוסי הבואינג 767. מטוס ראשון מדגם זה יימסר לחיל האוויר האמריקאי בעוד כחודשיים ובשנים הקרובות יסופקו לו כמעט 200 כאלה.

התעשייה האווירית, שעשתה בעבר עסקאות דומות עם ברזיל ועם קולומביה והתמודדה על אחרות, משוכנעת שהצעתה אטרקטיבית מזו של בואינג, מכיוון שהיא יכולה למכור מטוס כזה לחיל האוויר במחצית מהסכום: מחירו של מטוס KC-46 מוערך ב-250-300 מיליון דולר ואילו התע"א מציעה את מטוס התדלוק המוסב שלה ב-150-130 מיליון דולר, וזאת בלי פערים משמעותיים ביכולות ובביצועים.

תעסוקה ל-500 עובדים

גורמים במערכת הביטחון הבהירו בימים האחרונים כי עבודת המטה בנושא טרם הסתיימה והנושא ממילא לא הובא לדיון לפני הדרגים הבכירים בצה"ל ובמשרד הביטחון. למרות זאת, בתעשיות הביטחוניות גבר באחרונה הרושם כי משרד הביטחון מתכוון לרכוש את המטוסים מבואינג, בין השאר במטרה לאפשר את מימון העסקה הנרקמת באמצעות כספי הסיוע הביטחוני האמריקאי. לשיקול זה מתווספת ההגבלה החדשה שתמנע מישראל להמיר רבע מכספי הסיוע מדולרים לשקלים, כלומר לרכש בארץ.

בתעשיות הביטחוניות הזהירו כי החלטה על רכש המטוסים בארה"ב תחשוף את התע"א לפגיעה קשה שתשפיע על עתידם התעסוקתי של לפחות 500 עובדים. הסוגיה יוצרת מתח בתעשייה האווירית, שזקוקה להזמנה הזאת ממשרד הביטחון כמו אוויר לנשימה, גם לצורך  שימור של ידע והרחבת התבססותה בתחום מטוסי התדלוק שבואינג, איירבאס והתע"א הן שלוש החברות יחידות בעולם שפועלות בו.

המגבלה שבואינג צפויה להניח לפני התע"א במסגרת התחרות על אספקת המטוסים לחיל האוויר ידועה ומוכרת למערכת הביטחון: "זאת הגבלה רצינית ולמרבה הצער, ובאמת שיש כאן צער, התע"א לא רלוונטית להליך הזה", אמר ל"גלובס" גורם ביטחוני שמעורה בתהליך.

לדברי הגורם הביטחוני, כל מטוס בואינג שהתע"א מסבה כיום מתצורת נוסעים לתצורת מטען או תדלוק  חייב בקבלת היתר מיוחד ממנה, בהיותה היצרנית ובעלת הקניין הרוחני של המטוס. גורם שמקורב לבואינג אישר בשיחה עם "גלובס" את הדברים וציין כי מתוקף אותם היתרים, על כל מטוס בואינג שהתע"א מסבה לתצורה אחרת, היא משלמת לחברה סכום שבין חצי מיליון דולר למיליון דולר: "גם מבחינת ההיגיון העסקי של בואינג,  למה שהיא תיתן לה היתר כזה בזמן שהיא מתחרה מולה באותו הליך ממש?".

יש לציין כי מטוסי התדלוק המשמשים כיום את חיל האוויר הם מטוסי בואינג 707 משומשים שהוסבו על ידי תע"א בתחילת שנות ה-80, ובחיל מבקשים להחליף אותם.

פיגור בפיתוח צינור ה"בום"

מטוסי התדלוק מהווים רכיב קריטי ביכולות המבצעיות של חיל האוויר, שכן הם מאפשרים תדלוק באוויר למטוסי קרב שנשלחים למשימות מרוחקות. פעולת התדלוק האווירי נחשבת לרגישה, מסוכנת ומחייבת מיומנויות ודיוק מרבי, תוך חיבור של "בום" - צינור מיוחד וארוך שבוקע ממטוס התדלוק ומתחבר במדויק לפייה מיוחדת שבגוף המטוס המתדלק.

בתחום זה צפוי לתע"א אתגר לא פשוט - שכן גם אם משרד הביטחון יבחר בה לאספקת מטוסי התדלוק העתידיים, היא תידרש לפתח "בום" כזה. על פי הערכה של גורמים בתעשיות הביטחוניות, מדובר בעלות פיתוח של מאות מיליוני שקלים.

מטוסי התדלוק של חיל האוויר המבוססים על בואינג 707 עושים שימוש ב"בום" כזה - אך המערכת אינה מתאימה למטוסי הבואינג 767. תע"א כבר החלה, לפני כמה שנים, לפתח את ה"בום" הדרוש, אך עצרה את תוכנית הפיתוח היקרה לאחר שלא קיבלה די הזמנות של מטוסי תדלוק. 

אלא שגורמים בתעשיות הביטחוניות טוענים שאלה רק תירוצים, שהתע"א תדע להעמיד "בום" מבצעי בלי לעכב את תוכנית ההצטיידות ולו ביום אחד, ושסיפור ה"בום" הוא תירוץ שנועד להגן על תוכנית רכישה של מטוסים חדשים שיעלו לישראל פי שניים. זאת, כשבדרך התעשייה הישראלית עשויה לאבד יכולות אסטרטגיות, כמו שימור ידע בתחום התדלוק האווירי, ומערכת הביטחון תאבד עצמאות בתחום. 

מהתעשייה האווירית נמסר בתגובה: "לתע"א יש את כל הידע והיכולות הנדרשים על מנת לתת מענה מלא ומיטבי, ובלוחות הזמנים הנדרשים, לצורכי חיל האוויר בנושא התדלוק, כפי שהיא עושה זה עשרות שנים. יודגש כי הפתרון של הת"א זול משמעותית ויאפשר שמירת יכולות אסטרטגיות במדינת ישראל".