האקזיט של בן זקן: שכונה תוקם על הקרקע שלו באשדוד

שכונת המגורים תכלול 650 יחידות דיור בשדרות הרצל במתחם סטאר סנטר, המיועד כיום למסחר, כאשר 20% מתוכן יהיו קטנות • התוכנית נתקלה בהתנגדויות חוזרות מחברת מועצת עיריית אשדוד הלן גלבר, אך משאלה נדחו ע"י הוועדה המחוזית נסללה כעת הדרך להקמת הפרויקט

ג'קי בן זקן / צילום: אביב חופי
ג'קי בן זקן / צילום: אביב חופי

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום שבמינהל התכנון החליטה לאשר סופית תוכנית המשנה ייעוד קרקע בסמוך לרובע ב' באשדוד ממסחר למגורים, ולהקים עליה שכונת מגורים בת 650 יחידות דיור.

התוכנית חלה על שדרות הרצל במתחם סטאר סנטר, המיועד למסחר. חברת סגול שבבעלות ג'קי בן זקן ואברהם נניקשווילי, רכשה לפני כעשור 50 דונם במתחם, מרשות מקרקעי ישראל, והקימה על חלק ממנה שטחי מסחר, וביקשה לשנות את ייעוד יתרת הקרקע למגורים. ועדות התכנון תמכו במהות הבקשה לשנות את ייעוד הקרקע ממסחר, שהעיר אשדוד רוווייה בו, למגורים בסמוך לשכונה ותיקה, אך אישורה הסופי של התוכנית התעכב שנים ארוכות בשל התנגדויות.

כעת, לאחר דחיית ההתנגדות האחרונה לתוכנית שהוגשה על ידי חברת מועצת עיריית אשדוד הלן גלבר, נסללה הדרך לבן זקן ונניקשווילי להקים פרויקט הכולל 4 מגדלים בני כ-30 קומות, ו-650 יחידות דיור, מעל קומת מסחר. עוד נקבע כי 20% מהדירות בתוכנית יהיו דירות קטנות, ונקבעה מטלת ציבורית להקמת גני ילדים בתחום התוכנית. נציין כי חברת תידרש לשלם היטל השבחה לוועדה המקומית לתכנון ובנייה בגין הפער שבין שווי הקרקע למגורים, לבין שווי הקרקע למסחר, שהיה מאושר קודם לכן, ונחשב נמוך יותר.

כאמור, התוכנית שקודמה לפני עשור אותה יזמה חברת סגול, לא כללה את שטחי הציבור מסביבה המיועדים לדרכי גישה לשכונה, ועל כן נדרשה החברה לצרף לתוכנית את עיריית אשדוד, כך שהתכנון יחול גם על שטחי העירייה המיועדים לדרכים. התוכנית תוקנה והוגשה מחדש על ידי חברת סגול ועיריית אשדוד, והופקדה להתנגדויות הציבור בספטמבר 2016.

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום דחתה את ההתנגדויות שהוגשו לתוכנית ואישרה אותה בינואר 2017. לאחר האישור הועלו טענות ביחס לשותפות שבין עיריית אשדוד לחברת סגול בתוכנית, אז החליטה סגול להגיש מחדש את התוכנית על הקרקע שבבעלותה בלבד, ולהוציא את השטח הציבורי שבבעלות עיריית אשדוד מהתוכנית. הוועדה המחוזית אישרה את התוכנית ביוני 2017 וקבעה כי העירייה אינה נפגעת כתוצאה מהוצאתה מהתוכנית.

לאחר אישור התוכנית הגישה חברת מועצת עיריית אשדוד הלן גלבר עתירה כנגד אישור התוכנית בוועדה המחוזית, והוצאת העירייה מתחום התוכנית, ודרשה הפקדה של התוכנית מחדש להתנגדויות. בית המשפט קיבל את העתירה וחברת סגול פרסמה את התוכנית להתנגדויות בעניין הוצאת העירייה מתחום התוכנית בלבד. גלבר הגישה התנגדות לתוכנית, אך הוועדה המחוזית החליטה לדחות את ההתנגדות וקבעה בימים האחרונים כי הוצאת עיריית אשדוד מהתוכנית היא החלטה מיטבית, שכן ניתן לתכנן את הדרכים בנפרד, ואף נכון לא לקשור את העירייה ליזם פרטי בתוכנית משותפת.

לפני כחודש הגישו ג'קי בן-זקן, נניקשווילי וחברות נדל"ן שבבעלותם תביעה לבית המשפט המחוזי בבאר-שבע נגד גלבר, בטענה כי היא מתנגדת סדרתית לכל פרויקט שהוא יוזם. לטענתו, לאחרונה התברר כי התנגדותה הנחרצת והעקבית של גלבר אינה נובעת ממניעים ענייניים לטובת תושבי העיר, אלא מתוך מאבק פוליטי שהיא מנהלת נגד ראש עיריית אשדוד המכהן, יחיאל לסרי, ואף בשל טובות הנאה אישיות.