אלי כהן | בלעדי

הקלה לעסקים קטנים: תוגבל אגרת השתתפות במכרזים

על פי מתווה הרפורמה המתוכננת, יוגבל גם גובה הערבויות שהרשויות המקומיות יוכלו לדרוש • בכך יוסר חסם משמעותי בפני עסקים קטנים ובינוניים לכניסה למכרזים בהיקף שנתי של מיליארדי שקלים

שר הכלכלה, אלי כהן, בכנס באילת / צילום: מרלו
שר הכלכלה, אלי כהן, בכנס באילת / צילום: מרלו

זה אחד החסמים המרכזיים של העסקים הקטנים והבינוניים בישראל שרוצים להצליח ולצמוח: מאות מכרזים שמפרסמות הרשויות המקומיות לקראת רכש של שירותים וציוד, שמסתכמים מדי שנה במיליארדי שקלים, למעשה חסומים בפניהם, בשל קביעת דרישות סף גבוהות מדי.

בעלי העסקים הקטנים והבינוניים, שמזהים את ההזדמנויות הגדולות לפרוץ ולהיות ספקים של רשויות מקומיות, נאלצים לנטוש במהירות את החלום מכיוון שאינם מצליחים לעמוד בגובה הערבויות או אגרות ההשתתפות הגבוהות, שלעתים מסתכמות בעשרות אלפי שקלים.

רפורמה חדשה שמוביל יו"ר סיעת "כולנו", ח"כ רועי פולקמן, ונתמכת בידי שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן והסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרדו, צפויה להסיר את החסם שמרחיק עסקים רבים מהכסף הגדול של השלטון המקומי.

המתווה החדש גובש בימים האחרונים בידי פולקמן, כהן ויו"ר המרכז לשלטון מקומי וראש עיריית מודיעין, מכבים ורעות, חיים ביבס, ולפיו סכומי האגרות שיידרשו לשלם העסקים הקטנים והבינוניים במכרזי הרשויות המקומיות יוגבלו ותינתן להם ההזדמנות הוגנת להגיש הצעה ולהתחרות מול חברות גדולות ומבוססות שנהנות מתזרים מזומנים טוב.

נתון שהציגה לפני כשנה התאחדות המלאכה והתעשייה, במסגרת תחקיר מקיף שעשה "גלובס" על הקשיים של מגזר העסקים הקטנים בהתמודדות על מכרזים ציבוריים, מלמד כי רק 18% מהם ניגשים למכרזים אלה. נתון זה צורם בייחוד על רקע העובדה שיותר מ-95% מכלל העסקים במשק הם עסקים קטנים ובינוניים.

ח"כ רועי פולקמן / צילום: תמר מצפי
 ח"כ רועי פולקמן / צילום: תמר מצפי

הערכה: המתווה יוחל בקרוב

על פי המתווה החדש שנחשף כאן לראשונה, סכום האגרה שיידרש במכרזים שהיקפם עד 2.5 מיליון שקל יוגבל ל-500 שקל בלבד. במכרזים שהיקפם מעל 2.5 מיליון שקל, האגרה תהיה עד 1,000 שקל. בנוסף, גובה דמי ההשתתפות במכרזים לעבודות הנדסה בנאיות, כמו שיפוצים, בהיקף עד 2.5 מיליון שקל - יהיה לכל היותר 1,500 שקל ובמכרזים בהיקף של עד 5 מיליון - תיקבע תקרת דמי השתתפות מרביים של 3,000 שקל. במכרזים של יותר מ-5 מיליון שקל - גובה דמי ההשתתפות שייגבו מעסקים קטנים ובינוניים יהיה לכל היותר 5,000 שקל (דמי ההשתתפות לעסקים קטנים וגדולים יהיו זהים).

במשרד הכלכלה העריכו כי המתווה החדש ייכנס לתוקף בקרוב, עם פניית מרכז השלטון המקומי ומשרד הפנים לרשויות המקומיות, והנחייתן על הגבלת אגרות ההשתתפות לעסקים הקטנים.

המהלך צפוי לשנות את המצב הקיים, שבו כל רשות מקומית קובעת באופן עצמאי את גובה דמי ההשתתפות והאגרות במכרזים שהיא מפרסמת - ופעמים רבות הן רואות בכך מקור הכנסה.

לפי משרד הכלכלה והתעשייה, עד כה אירעו מקרים שבהם רשויות מקומיות התנו השתתפויות במכרזים בתשלום של ערבויות, דמי השתתפות או אגרות בגובה של מעל 10% מהיקף המכרז - באופן שהדיר את רוב העסקים הקטנים מהתמודדות עליהם, או מנע מהם להשתתף במספר מכרזים בו זמנית.

בסוכנות לעסקים קטנים מצביעים על מקרה מייצג מאחת הרשויות המקומיות, שממחיש את הצורך בהתערבות ממשלתית להגבלת סכומי ההשתתפות: במכרז שהיקפו 680 אלף שקל נדרשה מהמשתתפים ערבות של 50 אלף שקל, שהם 7.5% ממנו, ובנוסף ערבות ביצוע של 70 אלף שקל. שם אומרים כי סכומים אלה לא מאפשרים לעסקים שמחזורם הכספי קטן להתחרות עם עסקים גדולים או עם רשתות  שלהם כיסים עמוקים יותר.

"הדרישות לערבויות גבוהות מהוות חסם משמעותי לעסקים קטנים, שכן מדובר בסכומים גבוהים מאוד עד כדי הצורך מצדם לייקר את ההצעה - בשל ריתוק ההון הנדרש מהמציע - ומנגד, הרשות המקומית מצדה מפסידה כניסה של שחקנים חדשים למערכת המכרזים ותחרות. הגדלת שיעור ההשתתפות של עסקים קטנים ובינוניים ברכש ציבורי תרחיב את השוק הפוטנציאלי של עסקים אלה ואת הכנסותיהם, וזאת מתוך התפיסה שכסף ציבורי שמושקע ברכש - צריך להיות מבוזר באופן שנגיש לכלל הספקים", אמר מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה, רן קויתי.

"הקלה למגזר עסקי רחב"

לדברי יוזם המהלך, ח"כ פולקמן, הרפורמה החדשה תשלים תהליך שהוביל כבר לפני כשנה וחצי ובמסגרתו נקבע כי עסקים קטנים ובינוניים שמתמודדים במכרזים שמפרסמים משרדי הממשלה השונים יהיו פטורים מתשלום של אגרות: "השגנו הסכמות עם מינהל הרכש הממשלתי, ועל פי הערכות מדובר בחיסכון שנתי של כ-15 מיליון שקל לעסקים הקטנים והבינוניים. המצב האידיאלי שאליו שאפנו היה שאותו פטור יוחל גם במכרזים שמפרסמות הרשויות המקומיות, אלא שמשרד הפנים והשלטון המקומי התנגדו לפטור מלא מחשש לאובדן מקורות הכנסה. המתווה שהושג מהווה פשרה שבהחלט מיטיבה עם עסקים רבים. ביחד עם החוק להסדרת מוסר התשלומים במשק והרפורמה בחוק רישוי העסקים שעברה באחרונה בכנסת, יש בכך כדי לקדם את הסביבה אל מציאות חדשה", אמר ח"כ פולקמן ל"גלובס".

שר הכלכלה כהן בירך על ההסכם עם מרכז השלטון המקומי ומשרד הפנים ואמר כי "המתווה החדש יקל משמעותית על מגזר עסקי רחב, תוך הסרת חסם שהקשה עליו גישה למכרזים רבים. העסקים הקטנים והבינוניים הם קטר הצמיחה של המשק, אחראים למחצית מהתוצר ולכ-60% מהמועסקים במשק - והשקעה בהם היא אינטרס ציבורי". 

יו"ר מרכז השלטון המקומי ביבס אמר על המתווה המתהווה, "אנחנו מבינים את הצרכים של העסקים הקטנים ורואים בהם נדבך חשוב לפיתוח הרשות. בימים אלה אנחנו בעיצומה של עבודת מול הגזברים ברשויות המקומיות כדי להשלים את המהלך מול משרד הכלכלה ולשפר את התנאים הכלכליים שאיתם מתמודדים העסקים הקטנים בזמן שהם ניגשים למכרזי הרשויות המקומיות".