רגע דרמטי בשוק הטלוויזיה: המיזוג בין רשת וערוץ 10 אושר

הממונה על ההגבלים אישרה את המיזוג בין רשת לערוץ 10, לאחר שהשתכנעה כי ישנה סבירות גבוהה ליציאתו של ערוץ 10 מהשוק והיעלמותה של אחת משתי חברות החדשות המרכזיות • תאריך היעד למיזוג נקבע ל-30 בספטמבר, בכפוף למכירת החזקותיה של רשת בחברת החדשות • הערוץ הממוזג יובל ע"י רשת ואנשיה, וייוותר באפיק 13 שבו משדרת רשת היום • כ-100 מעובדי ערוץ 10 בסכנת פיטורים

חוזרים לעידן של 2 זכייניות: אושר המיזוג בין רשת וערוץ 10 / צילום: שאטר
חוזרים לעידן של 2 זכייניות: אושר המיזוג בין רשת וערוץ 10 / צילום: שאטר

רגע דרמטי בשוק הטלוויזיה: הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, אישרה היום את בקשת המיזוג של רשת וערוץ 10, בכפוף למכירת החזקותיה של רשת בחברת החדשות (שבה היא מחזיקה במשותף עם שידורי קשת). המכירה תתבצע עוד לפני ביצוע המיזוג בין הצדדים.

כפי שפורסם ב"גלובס", החלטת הממונה מתבססת על "דוקטרינת הפירמה הכושלת" והמסקנה לפיה אם לא יאושר המיזוג עלול ערוץ 10 לצאת מהשוק בסבירות גבוהה ובאופן שמעלה חששות חמורים לפגיעה בתחרות ובציבור, בעיקר משום שהדבר היה מביא להיעלמותה של אחת משתי חברות החדשות המרכזיות בטלוויזיה כך שהייתה נשארת חברת חדשות מרכזית יחידה.

בעלי ערוץ 10 ורשת בירכו היום על ההחלטה ומסרו בתגובה כי "החלטת הממונה על ההגבלים הינה החלטה אמיצה ונכונה שהצילה את שוק הטלויזיה בישראל. הפעלת ערוץ טלוויזיה בתנאי שוק של שני ערוצים מסחריים, ללא מאבק הישרדותי, יאפשר יצירת תחרות על המסך בתכנים ובחברות החדשות, ובמקביל יאפשר ליוצרים ולאנשי התוכן להתמקד ביצירה ישראלית עשירה ואיכותית לטובת הצופים.

"כשהנהלת הערוץ המאוחד תבנה את לוח השידורים ותאחד כוחות, היא תעשה את מלוא המאמצים לשמור על רוב מכריע של עובדי הערוצים הנוכחים. אנו מחייבים לקדם את המיזוג מהר ככל הניתן ומאמינים כי שר התקשורת והרגולטורים הרלוונטיים יתנו גם הם את ברכת הדרך להחלטת הממונה". 

את רשת ייצגו מול הממונה עורכי הדין אלדד כורש, אורית ישראלי ורוית ארבל ממשרד עמית פולק מטלון. את ערוץ 10 ייצגו עורכי הדין יורם בונן וזוהר ליס ממשרד פישר בכר חן וול אוריון. 

אבל מה יקרה לשוק הטלוויזיה ביום שאחרי המיזוג, למה החליטה בסופו של דבר הרשות כן לאשרו למרות שהוא מעלה חששות תחרותיים, כיצד יקרא הערוץ הממוזג ומה יעלה בגורל העובדים? "גלובס" עושה סדר. 

מה יקרה לשוק הטלוויזיה אחרי המיזוג?

ביום שאחרי המיזוג, שוק הטלוויזיה יחזור למעשה למצב דומה שבו היה לפני שנה - שני ערוצים מסחריים חזקים המשדרים שבוע מלא ושלשניהם חברות חדשות המתחרות זו בזו, אבל ללא ערוץ נוסף (עשר) שמזנב בהם. לרשת וערוץ 10 יש תמהיל מוצרים משלים, והתוצאה אמורה לייצר ערוץ חזק יותר שיוכל להתמודד באפקטיביות מול קשת. מי שעוד צפוי להתחזק מהסיטואציה החדשה שנוצרה הוא תאגיד השידור הציבורי "כאן" שבין הקהלים שלו והקהלים של ערוץ 10 קיימת חפיפה מסוימת וסביר להניח שחלק מהצופים ימצאו בו בית חדש.

למה הרשות החליטה לאשר את המיזוג 

רשות ההגבלים עמדה בפני סיטואציה שבה היה עליה לבחור בין בחירה רעה לגרועה. מאליו ברור שהדבר הטוב ביותר לתחרות הוא 3 ערוצים משדרים, אך לאורך כל הדרך ערוץ 10 שידר כי האופציה הזו כלל אינה קיימת ושאם המיזוג לא יאושר הוא ייסגר בכל מקרה. לכן נדרשה הממונה לבחון איזו אלטרנטיבה הכי פחות תזיק לשוק. 

כפי שנחשף ב"גלובס", האופן שבו הוגשה בקשת המיזוג נסמכה על דוקטרינת הפירמה הכושלת ובמסגרתה אמורה הייתה הרשות להשתכנע כי אין סיכוי שערוץ 10 ישרוד או שמישהו אחר יכול לרכוש את המניות שלו. במסגרת הבדיקה בחנה הממונה את המצב הפיננסי של הערוץ בשנים האחרונות לפני פיצול ערוץ 2 ואחריו, והשתכנעה כי קיים ספק משמעותי ביכולתו להתקיים ללא המיזוג. הממונה אף השתכנעה כי נעשו מאמצים גדולים לאתר קונה חלופי שרכישתו תפגע בתחרות פחות, אולם הדבר לא נחל הצלחה. אחד החששות הגדולים שדחפו לאישור המיזוג הוא שהשוק יישאר עם חברת חדשות חזקה אחת בלבד.

כיום שותפה רשת עם קשת בחדשות 2 והמחוקק איפשר לשתי החברות להמשיך לייצר חדשות יחד למשך תקופה של למעלה משנתיים. לכאורה עלולה הייתה להיווצר סיטואציה שבמידה שהמיזוג לא יאושר, רשת תעדיף להישאר עם חברת החדשות שבה היא שותפה כעת - מה שהיה מותיר את השוק עם חברת חדשות אחת בלבד . הממונה קבעה כי המיזוג יאושר רק בתנאי שרשת תמכור את חלקה בחברת החדשות, ובכך הבטיחה שיישארו שתי חברות חדשות חזקות.

כיצד יקרא הערוץ הממוזג ומתי המהלך יצא לפועל? 

הערוץ הממוזג יובל על-ידי רשת ואנשיה. בראש הדירקטוריון יעמוד יו"ר רשת, יוסי רוזן, והמנכ"ל יהיה מנכ"ל רשת, אבי צבי. הערוץ גם ייוותר באפיק 13 שבו משדרת רשת היום, כך שאפיק 14 של ערוץ 10 למעשה ייזנח.

כפי שנחשף ב"גלובס", בהסכם בין רשת ל-RGE תאריך היעד למיזוג נקבע ל-30 בספטמבר, אך בפועל מדובר בתקופת חגים וניתן להעריך כי את המהלך כולו ניתן יהיה להשלים במהלך חודש אוקטובר, בכפוף למו"מ על חברת החדשות (ראו השאלה הבאה).

ככל הידוע, שאלת המיקום ממנו ישדר הערוץ הממוזג עדיין לא הוכרעה סופית. כיום משדר ערוץ 10 משני מוקדים: אולפניו בגבעתיים ואולפני JCS בירושלים על רקע החובה הרגולטורית להעביר את מהדורת החדשות המרכזית מהבירה (חדשות 2 משדרת בשל כך מנווה אילן). רשת ממוקמת ברמת החייל בתל אביב וניתן להניח שפעילות הערוץ הממוזג תמשיך להתנהל משם, לפחות בשלב הראשון, כשראשי הערוץ הממוזג יצטרכו להחליט כיצד בכוונתם לטפל בסוגיה הרגולטורית של השידור מירושלים, גם על רקע העובדה ש-JCS של רון לאודר הודיעה לאחרונה כי בכוונה למכור את הבניין בירושלים.

בעלי המניות בערוץ הממוזג
 בעלי המניות בערוץ הממוזג

מה צפוי לחברת החדשות של ערוץ 2?

למעשה, לאחר שהמכשול של אישור רשות ההגבלים הוסר, כעת הדבר הכמעט יחידי שעוד עומד בפני השלמת המיזוג נוגע למכירת חלקה של רשת בחברת החדשות (לשעבר "חדשות 2") בה היא מחזיקה יחד עם קשת (50%). כפי שנחשף ב"גלובס", מגעים בעניין כבר החלו לפני כמה שבועות, כששווי החברה במו"מ נע סביב סכום של 300 מיליון שקל (כלומר, קשת תצטרך לשלם לרשת כ-150 מיליון שקל עבור חלקה בחברה).

סוגיית מכירת חברת החדשות היא סבוכה של כמה סיבות. ראשית, לא מדובר כאן בחברה ששוויה בא לידי ביטוי בנתונים הפיננסיים שלה או ב"ברזלים" שלה, אלא בעיקר בחוזק המותג ובמוניטין שכה מזוהה עם מה שהיה עד לאחרונה אפיק הבית של הישראלים - ערוץ 2. ברשת כבר נכוו בעבר כשהותירו בידי קשת נכסים כמו הספרה 2 או "תוכנית חיסכון" (כיום "התוכנית הכלכלית"), ובמצב אידיאלי היו רוצים לגבות מחיר גבוה שיהווה פיצוי משמעותי ליתרון שייווצר כעת לקשת, כשהחברה תעבור להחזקתה הבלעדית.

שנית, בגלל שעיקר הנכס מבוסס על הטאלנטים של החברה, ההסכמה על המכירה צריכה לכלול גם הסכמות לגבי היכולת, או יותר נכון אי-היכולת, של רשת להעביר לשורותיה טאלנטים מרכזיים מתוך החברה כדי למנוע מצב שבו קשת משלמת לרשת 150 מיליון שקל עבור החברה ורשת משתמשת בסכום זה כדי לרוקן אותה מהמגישים והעיתונאים הבכירים שמזוהים איתה.

למה בעלי המניות של ערוץ 10 רצו למכור

ההבנה ששוק הפרסום בישראל צר מלהכיל שלושה שחקנים שעיקר ההכנסות שלהם מגיע ממכירת פרסום, הייתה קיימת עוד לפני הפיצול. הכתובת הייתה על הקיר, ובכל זאת קשת ורשת בחרו לקחת רישיונות. הימים של טרום הפיצול היו אולי הטובים שידע ערוץ 10 מימי הקמתו: הייתה לו נישה ברורה עם קהל מאופיין, הוא שידר 7 ימים בשבוע ולמד להתאים את ההכנסות להוצאות. לכן, על-פניו, הוא אמור היה להיפגע פחות באופן יחסי מהפיצול.

מה שלא נלקח בחשבון הוא ההשקעות המטורפות שרשת וקשת עשו בלוחות השידורים שלהם - מה שהביא לרייטינג מצרפי מסחרי גבוה. אז ערוץ 10 שמר על הנתח שלו אבל החלק היחסי שלו בעוגה קטן, והוא נפגע למרות שלכאורה עשה את הדברים הנכונים. ובכל זאת, השיקול למכור לא נבע רק ממניעים כלכליים.

למעשה, שלא לייחוס מספרים גורמים בתעשייה שבתחילת השיחות הכוונה הייתה שבעלי המניות בערוץ 10 ירכשו את מניות בעלי רשת. תרמה לכך גם העובדה שעידן עופר, מבעלי רשת, שאף להקטין את החזקותיו כדי שיוכל להיות משוחרר מהגבלים של ריכוזיות ויתאפשר לו להשקיע בעסקים אחרים (ראו ידיעה נפרדת). לפי אותם מקורות, בעיצומן של השיחות מצא עצמו לן בלווטניק, בעל המניות העשיר יותר מבין בעלי המניות של ערוץ 10, מעיד במסגרת חקירות ראש הממשלה, ומשם חלה תפנית בעלילה לאחר שבלווטניק החליט כי הוא כלל לא רוצה להחזיק בכלי תקשורת בישראל. משם התהפכו היוצרות והתגבשה הצעת המיזוג כפי שהגיעה בסופו של דבר לשולחן הממונה על ההגבלים.

מה לגבי הטאלנטים של ערוץ 10 ומה יעלה בגורל העובדים? 

מאז שנודע המיזוג המתוכנן שוררת בערוץ 10 תחושה מובנת של אי-נוחות וחוסר שקט על רקע העובדה שרשת היא זאת שתוביל את הערוץ הממוזג וראשיה הם שיקבעו כיצד הוא יראה ואילו תוכניות וטאלנטים יובילו אותו. לכך מצטרפת גם העובדה שערוץ 10 ישב במידה רבה על "המשבצת" של התאגיד, וראשיו מעוניינים לנצל את המצב החדש שנוצר כדי להעביר לשורותיהם טאלנטים בכירים.

על רקע זה, כפי שפורסם ב"גלובס", נעשו כבר פניות מצד התאגיד לטאלנטים בולטים של ערוץ 10 כמו רביב דרוקר וירון לונדון. על-פי פרסומים אחרים, גם ליאור שליין ואמנון לוי ניהלו מגעים עם תאגיד השידור הציבורי. יחד עם זאת, נראה כי באופן טבעי שכל עוד פרטי המיזוג לא יתבהרו, הטאלנטים של הערוץ לא ימהרו לקבל החלטות.

בכל מקרה, היות שהנכס המרכזי של ערוץ 10 הוא חברת החדשות שלו והתוכניות הנגזרות ממנה ומופקות על-ידה, סביר להניח שרובם המוחלט של העיתונאים יישארו גם בערוץ הממוזג, בוודאי בשלב הראשון. מי שכן מצוי בבעיה ושסכנה אמיתית מרחפת מעל ראשו, הם עובדי הערוץ שלא שייכים לחברת החדשות שלו. מדובר באנשי המכירות, השיווק, המנהלה וכו', שעם המיזוג תיווצר כפילות ברורה בתפקידיהם. עובדים אלה, שעל-פי הערכות מספרם עומד על כ-עשר0 או מעט פחות מכך, התאגדו לאחרונה בהסתדרות במטרה לשפר את יכולת העמידה שלהם מול מנהלי הערוץ הממוזג, אך ניתן להעריך שעשרות מהם אכן יאבדו את עבודתם במסגרת המיזוג. 

איך שוק הפרסום יושפע מהמיזוג? 

מבחינת המפרסמים ומשרדי הפרסום, אישור המיזוג מעמיד אותם בסיטואציה קשה אף יותר מאשר בימים של טרום פיצול ערוץ 2. אז הם התמודדו מול 2 זכייניות חזקות אבל תמיד הייתה להם האפשרות לנסות להסתדר בלי אחת מהן בעזרת ערוץ 10. במציאות החדשה, האלטרנטיבה הזאת לא תתקיים. נכון שתאגיד השידור צפוי להתחזק כעת לאחר שערוץ 10 ייעלם מהמסך, אבל הוא לא מוכר פרסומות ולכן מבחינת המפרסמים ומשרדי הפרסום הוא לא מהווה אלטרנטיבה.

לא ברור עדיין מה יעשה החיבור של רשת וערוץ 10 לרייטינג המשותף שלהם, אבל בכל מקרה יש סיכוי סביר שמחירי הפרסום יעלו בגלל שלשתי זכייניות יש יותר אפשרות להכתיב מחיר ולשוק יש פחות פריבילגיה להתווכח.

פרט לירידה בכוח המיקוח מול שתי זכייניות חזקות, ישנן גם השלכות מעשיות שעלולות להביא לעלייה במחירי הפרסום. בשוק יהיו פחות דקות שידור ופחות דקות פרסום. בסיטואציה הזאת ובשוק שמונע מהיצע וביקוש, המחיר של הפרסום יעלה כי הוא יהיה בבחינת משאב חסר.