סופה של החינוכית: בג"ץ דחה את בקשת העובדים לצו ביניים

עובדי החינוכית פנו בשבוע שעבר לבג"ץ בבקשה להוציא צו ביניים זמני שיקפיא את מועד הפסקת פעילות הטלוויזיה החינוכית • עם קבלת ההחלטה שלא לתת את הצו, החינוכית תיסגר השבוע

בית השפט חותם היום את הגולל על תקוותם של עובדי החינוכית לנסות ולמנוע באמצעותו את סגירת הערוץ במתכונתו הנוכחית השבוע, זאת עם קבלת החלטה שלא לתת צו ביניים שיקפיא את המהלך.

העובדים פנו בשבוע שעבר לבג"ץ בבקשה להוציא צו-ביניים זמני שיקפיא את מועד הפסקת פעילות הטלוויזיה החינוכית.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין יובל יועז ודורון ברקת ממשרד יועז-ברקת, דורשים העובדים שהממשלה תמצא עבורם פתרונות הוגנים - או על-ידי קליטתם ב תאגיד השידור הציבורי, או בקליטתם לתפקידים מקבילים בשירות המדינה, או שיאפשרו להם הליכי פרישה הוגנים. נציין כי עובדי החינוכית הם עובדי מדינה .

העתירה הוגשה נגד ממשלת ישראל, שר החינוך נפתלי בנט, שר האוצר משה כחלון, הממונה על השכר באוצר, ממלא-מקום נציב שירות המדינה ותאגיד השידור "כאן". היא מייצגת למעלה מ-140 עובדים של החינוכית, המבקשים שהממשלה תפעל לחתימת הסכם קיבוצי חדש עמם, בתנאים הוגנים, וזאת עוד בטרם מועד הפסקת פעילות החינוכית.

על-פי העתירה, המצב המשפטי הנוכחי של העובדים הוא בלתי נסבל, כששיש תאריך קבוע על-פי חוק להפסקת פעילות החינוכית, אך נציבות שירות המדינה והממשלה נמנעות מלהכריז על סגירת יחידת-הסמך במשרד החינוך, שהיא הטלוויזיה החינוכית. כתוצאה מכך העובדים אינם מפוטרים, אלא אמורים להמשיך להגיע לאולפני החינוכית גם אחרי הפסקת שידוריה ולהמשיך לקבל שכר (מופחת) במסגרת אבטלה גלויה, ביוזמת הממשלה.

עוד נטען כי הפסקת פעילות החינוכית מנוגדת להסכם ההיסטורי שנחתם עם קרן רוטשילד, שמכוחו הועברו לידי הממשלה בשנת 1969 כל נכסיה של "נאמנות הטלוויזיה הלימודית", שהוקמה על-ידי קרן רוטשילד ושבמסגרתה פעלה הטלוויזיה החינוכית בשנותיה הראשונות.

על-פי העתירה, הדחייה לא אמורה לפגוע באף תהליך, "הן מן הטעם שממילא אין תאגיד השידור הציבורי מוכן וערוך ליטול לידיו את הפעלת הערוץ לתוכניות חינוכיות ביום 15.8.2018; הן מן הטעם שממילא, לשיטתה של המדינה נכון לעת הזו, אין כל כוונה לפטר את עובדי הטלוויזיה החינוכית, ומשכך הם אמורים להמשיך לכאורה בעבודתם, ולפיכך גם להמשיך לקבל שכר (אף שהמדינה לא טרחה לתקצב זאת בתקציבה); וממילא, יום סיום שידורי הטלוויזיה החינוכית כבר נדחה מפעם לפעם, בד-בבד עם שינוי המועדים בחקיקה באשר ליום תחילת שידורי התאגיד עצמו. כל רע לא יארע אפוא באם אף הפעם - וזו הפעם בשל הצורך הדוחק למצוא פתרונות הולמים ומכבדים לעובדים עצמם - יידחה יום כיבוי האורות בטלוויזיה החינוכית", נכתב בעתירה.