שוק הנדל"ן מתקרר: ירידה של 10% בהיקף העסקאות ביוני 2018

הכלכלן הראשי במשרד האוצר מציין כי היקף העסקאות אמנם עלה בחודש מאי אך חזר לרדת החודש ואף הגיע לרמת שפל מהנמוכות לחודש יוני בעשור האחרון

נתוני נדל"ן / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
נתוני נדל"ן / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

שוק הנדל"ן חוזר להתקרר: בחודש יוני נרכשו בישראל 8,500 דירות, מהן כ-530 דירות במחיר למשתכן, ירידה של 10% לעומת היקף העסקאות ביוני 2017.

בסקירה שבועית בנושא שוק הנדל"ן שהוא מפרסם היום (א') מציין הכלכלן הראשי באוצר כי היקף העסקאות שעלה בחודש מאי חזר לרדת והגיע לרמת שפל מהנמוכות ביותר לחודש יוני בעשור האחרון. סך הדירות החדשות שנמכרו עמד ביוני על 2,300. במצטבר מאז תחילת השנה ירד מספר הדירות החדשות שנמכרו בשיעור של כ-9% אך ירידה זו מקוזזת בחלקה הקטן על-ידי הכפלת מספר הדירות שנמכרו במסגרת מחיר למשתכן (בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד). משקיעים רכשו ביוני רק 1,100 דירות בישראל כאשר בתל-אביב רק אחד מכל ארבע רוכשים היה משקיע.

באוצר מציינים כי מדובר בשפל היסטורי עבור השוק התל-אביבי שהיקף המשקיעים בו עמד בשנים האחרונות על 40% מכלל הרוכשים. כתוצאה מהרכישות הדלות הולך מלאי הדירות שבידי משקיעים ומצטמק וירד בחודש יוני לבדו ב-700 דירות. בכך הגיעה הירידה המצטברת ינואר 2016 ל-12 אלף דירות.

על-פי הכלכלן השפל ברכישות משקיעים משפיע במיוחד על קבלנים באזור תל-אביב, שמסתמכים בצורה מסורתית על שיעור גבוה של משקיעים מקרב הרוכשים.