קבינט הדיור אישר שתי תכניות לדיור ביוקנעם עילית ובלוד

מדובר בשני מתחמים מעודפים לדיור עם סך כולל של 8,500 יחידות דיור

יקנעם/ צילום: תמר מצפי
יקנעם/ צילום: תמר מצפי

קבינט הדיור, בראשות שר האוצר משה כחלון, אישר היום (ב') את הקמתם של שני מתחמים מועדפים לדיור (כלומר, התכנית מקודמת במסגרת הותמ"ל) בערים יקנעם עלית ובלוד, בסך כולל של 8,500 יחידות דיור.

המתחם ביוקנעם עלית יתוכנן על ידי משרד הבינוי והשיכון, ויכלול כ-4,500 יחידות דיור שייבנו על שטח של כ-2,200 דונם באזורה הדרומי של העיר. המתחם בלוד יתוכנן אף הוא על ידי משרד הבינוי והשיכון ויכלול כ-4,000 יחידות דיור על 3,250 דונם. בניית המתחם הנה חלק מיישום הסכם הגג שנחתם עם לוד. בשטחי התכניות יתקיים שילוב של מגורים, מסחר ותעסוקה.

עו״ד עמית יפרח, היועמץ המשפטי ויו״ר אגף קרקעות בתנועת המושבים, התייחס לתכנית התמ"ל לבניית שכונה חדשה ביוקנעם עילית, על חשבון שטחי הישובים אליקים ועין העמק: "הנסיון של העיר יקנעם, בעזרתו של שר השיכון, לספח אליה את שטחי המושבים ולבנות עליהם אלפי יחידות דיור מנוגד לכל היגיון תכנוני. מושב אליקים עבר בעשור האחרון הליך תקדימי, כמובן בעידוד ותמיכה של רשויות השלטון ובראשם רשות מקרקעי ישראל ותנועת המושבים, שהפך אותו בשנית להיות יישוב חקלאי.

"כעת, ללא מחשבה ובמחי יד, בא קבינט הדיור עם הכלי שנקרא הותמ״ל ומתעלם לחלוטין מהמהלך. כאילו היינו מדינה בתוך מדינה. שוב תחלואי הותמ״ל צפים ועולים ומייצרים פגיעה אנושה בשטחי חקלאות ללא הוכחת צורך אמיתי ומבלי לוודא כי קיימות חלופות אחרות המאזנות בין חשיבות הכפר לעיר, הגיע הזמן שהערים ילמדו לחיות לצד הכפר ויבינו את חשיבותו ואת התועלות ששטחי החקלאות מייצרים לבטחון המזון ולחיץ הירוק לתושבי העיר. אנו תומכים ורתומים במאבק של המועצה האזורית מגידו ובמושב אלייקים ונערכים לסכל את המהלך בעל הדרכים העומדות לרשותנו".