הפסדי אל-על זינקו במחצית הראשונה של השנה ל-62 מיליון ד'

חברת התעופה, שאיבדה 70% משוויה בשנה האחרונה, עברה להפסד של 18 מיליון דולר ברבעון השני, בעיקר בגלל התייקרות הנפט המשפיע על הוצאות הדלק שלה ועלייה בהוצאות חכירת מטוסים • המנכ"ל גונן אוסישקין ל"גלובס": "יש המון מהלכים שיחזירו את אל-על לרווחיות, אני אופטימי"

מנכ"ל אל-על, גונן אוסישקין / צילום:סיוון פרג'
מנכ"ל אל-על, גונן אוסישקין / צילום:סיוון פרג'

אל-על ממשיכה לצלול. חברת התעופה סיכמה הבוקר (ד') רבעון שני שלילי לשנת 2018, הממשיך לשקף את ההרעה הניכרת בעסקיה. בשורה התחתונה, אל-על הציגה הפסד רבעוני של כ-18 מיליון דולר, אחרי רווח נקי של יותר מ-16 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. ההפסד הרבעוני הגדיל את הפסדיה של אל-על למחצית הראשונה של השנה פי 4.5, לסכום של 62 מיליון דולר, לעומת כ-14 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2017.

על רקע התקופה הפיננסית המאתגרת בעסקיה, מניית אל-על  התרסקה מתחילת השנה ביותר מ-40% והשלימה צלילה של כ-70% תוך שנה, המשקפת לחברה שווי שוק נוכחי של כ-430 מיליון שקל.

בסיכום הרבעון השני של השנה סבלה אל-על בעיקר מהתייקרות הנפט, המשפיע על הוצאות הדלק הסילוני (דס"ל) שלה, ובנוסף רשמה החברה עלייה בהוצאות חכירת מטוסים, בעיקר בשל חכירת 3 מטוסים מדגם דרימליינר שלא היו במצבת המטוסים ברבעון המקביל. עוד נפגעה אל-על ברבעון מעלייה בתעריפי האגרות שהיא משלמת לרשות שדות התעופה בגין פעילותה בנתב"ג ומהתחזקות האירו מול הדולר.

בסיכום הרבעון השני הוצאות הדס"ל של אל-על עלו בכ-30% (יותר מ-31 מיליון דולר), וזאת אחרי השפעות עסקאות גידור שניטרלו חלק מהעלייה, והוצאותיה בגין חכירת מטוסים עלו ב-10 מיליון דולר. הוצאות הדלק הרבעוניות של אל-על היוו קצת יותר מ-25% מהיקף הכנסותיה, לעומת פחות מ-20% שהיוו ברבעון המקביל.

העלייה בהוצאות שחקה את הרווח הגולמי של החברה ב-36% ל-69 מיליון דולר, ואחרי שלא הצליחה לצמצם את הוצאות המכירה שלה, והנהלה וכלליות, עברה להפסד תפעולי של 14 מיליון דולר, כשבדרך לשורה התחתונה נפגעה גם מעלייה בהוצאות המימון.

תוצאות אל על
 תוצאות אל על

ההכנסות עלו, אך ההפסד התפעולי קפץ

בפעילות השוטפת הכנסותיה הרבעוניות של אל-על עלו בשיעור מתון של 1% ל-546 מיליון דולר, כשבעניין זה מציינת החברה כי המגמה החיובית הושפעה מעלייה בכמות הנוסע לקילומטר ושינויי מט"ח. עוד מציינים באל-על כי בעוד שב-2017 כל תנועת הנוסעים בגין חג פסח חלה ברבעון השני, השנה מועד החג היה מוקדם יותר, "כך שחלק מתנועת הנוסעים בגין החג חלה ברבעון הראשון".

מניית אל על צללה 70% בשנה האחרונה
 מניית אל על צללה 70% בשנה האחרונה

בסיכום מחצית השנה הראשונה ההכנסות עלו ב-5% ל-1 מיליארד דולר, אולם ההפסד התפעולי קפץ כמעט פי 9 והגיע ל-66 מיליון דולר, וזאת כשנוסף לסיבות שפגעו בה בסיכום הרבעון השני, ברבעון הקודם נפגעה אל-על גם מעלייה בהוצאות שכר, בעיקר בהשפעת שינויי מט"ח ועדכון שכר המינימום.

מהנתונים שאל-על מציגה בדוחות ניכרת המשך עלייה משמעותית בתנועת הנוסעים בנתב"ג, גם לישראל וגם לחו"ל, לצד עלייה משמעותית בפעילות חברות התעופה הזרות.

למרות העלייה בפעילות בנתב"ג, נתח השוק של אל-על נמצא במגמה שלילית, וירד לכ-27%, לעומת כ-30%-31% בתקופות המקבילות (רבעון ומחצית), ומגמה דומה נרשמה בשיעור תפוסת הנוסעים במטוסיה, שעמד על כ-83.5%, לעומת כ-84% בתקופות המקבילות.

גונן אוסישקין, מנכ"ל אל-על, אמר היום כי "אל-על לא יכולה להדביק את קצב הצמיחה של החברות הזרות. כדי לעשות זה, היינו צריכים להוסיף עוד 5-6 מטוסים לצי. אלה קצבים גבוהים שנובעים מתהליך של פתיחת שמים ושל דה רגולציה. מתישהו קצב הגידול של תנועת הנוסעים הישראליים יתמתן. במצב כיום נוספים מושבים של חברות זרות, המחירים יורדים באופן יחסי, אבל זה לא משהו שיישאר לאורך זמן".

נושא שאל-על מתמודדת עימו בתוך הבית הוא מערכת היחסים מול עובדיה. הנהלת החברה מקיימת שיחות עם ועד העובדים הכללי, לאור זאת שתוקף ההסכם הקיבוצי יפוג ב-31 באוגוסט. במקביל, נערכות בשנה האחרונה שיחות עם ועד הטייסים באמצעות מגשר, בינתיים ללא תוצאות. הרקע לשיחות הללו הוא תקנות טיס עולמיות שייכנסו לתוקפן בנובמבר הקרוב, אשר משנות את נהלי הטיסה. לדברי אוסישקין, "אנחנו פותחים בדיאלוג שיימשך תקופה לא ארוכה. אני משוכנע שכולנו מבינים את צו השעה ומצפה שהשיחות יהיו פרודוקטיביות. השיחות עם הטייסים נמצאות בישורת האחרונה, ואני מקווה שנסכם בהתאם".

השליטה באל-על מוחזקת בידי תמי מוזס ודדי בורוביץ', באמצעות חברת כנפיים. בסוף הרבעון השני החזיקה אל-על 45 מטוסים והעסיקה קצת יותר מ-6,500 עובדים. 

אוסישקין ל"גלובס": "יש המון מהלכים שיחזירו את אל-על לרווחיות, אני אופטימי"

גם בדוחות הללו ממשיך נתח השוק של אל-על לרדת. אל-על מחזיקה ב-26.7% מתנועת הנוסעים בנתב"ג, שממשיכה לגדל בקצב דו-ספרתי מדי שנה ומדי עונה. את הירידה של אל-על לנוכח הגידול בכלל תנועת הנוסעים מייחס מנכ"ל אל-על, גונן אוסישקין, לגידול המשמעותי בפעילות של החברות הזרות בנתב"ג.

לדבריו, "אל-על לא יכולה להדביק את קצב הצמיחה של החברות הזרות. כדי לעשות זה היינו צריכים להוסיף עוד 5-6 מטוסים לצי. אלה קצבים גבוהים שנובעים מתהליך של פתיחת שמיים ושל דה-רגולציה. מתישהו קצב הגידול של תנועת הנוסעים הישראליים יתמתן, כשהקצב יהיה תואם לקצב צמיחת העושר. במצב כיום נוספים מושבים של חברות זרות, המחירים יורדים באופן יחסי, אבל זה לא משהו שיישאר לאורך זמן".

האם מדובר בעיקר בקווים לאירופה שם נוכחות חברות הלואו קוסט מוגברת?

"זה מובל על-ידי אירופה, כי שם זה יותר פשוט ויותר זול, אבל גם ביעדים שבמזרח ובצפון אמריקה, כולל יונייטד שרשמה גידול (יונייטד הכריזה השבוע על הקו חדש שתפעיל בטיסה ישירה מנתב"ג לוושינגטון, מר.ח). הנתח של חברות הלואו קוסט גדל, הנתח של חברות הלגאסי גדל בשיעור מתון יותר, והנתח של חברות המפעילות טיסות שכר ירד - יש שיפט בתוך ההתפלגות של מי מביא את התנועה".

גם שיעור התפוסה ירד במעט ל-83.5%. 

"זה מינורי, ועדיין אנחנו בשיעור תפוסה שנחשב גבוה".

האם אתם מרוצים מתנועת הנוסעים בקיץ הנוכחי?

"התנועה דומה למה שראינו בשנים הקודמות. כל עוד אין אירועים ביטחוניים, הישראלים אוהבים לטוס".

נושא שאל-על מתמודדת עמו הוא בתוך הבית הוא ההסכמים עם ועד העובדים הכללי, לאור ההסכם הקיבוצי שפג ב-31 באוגוסט, ועם ועד הטייסים, לפי שיחות שנערכות עם מגשר מזה שנה. הרקע לשיחות הוא תקנות טיס עולמיות שייכנסו לתוקפן בנובמבר הקרוב והמשנות את נהלי הטיסה. 

"אנחנו פותחים בדיאלוג שיימשך תקופה לא ארוכה. אני משוכנע שכולנו מבינים את צו השעה, ואני מצפה שהשיחות יהיו פרודוקטיביות. עם הטייסים זה נמצא בישורת האחרונה מקווה שנסכם בהתאם".

אחרי שמטוס אל-על יצא מהצי בעקבות התנגדות עם מטוס אחר לפני כחצי שנה, נאלצתם לדחות את מועד פתיחת הקו לסן פרנססיקו. האם הדבקתם את קצב הצבת המטוסים?

"אתמול קיבלנו את הדרימליינר השישי, ובאוקטובר יגיע המטוס השביעי. זה מתנהל על-פי התוכנית בדיוק, וזה מאוד משמח - המטוס שיצא מהצי ושיבש הוטמע בתוך המערכת. אנחנו לא מתכננים על הקסקס ונעזרים גם בחכירות של חברות ישראליות, נערכנו עם זה קדימה. הקו לסן פרנסיסקו יקרה במועד המתוכנן, אין לי סיבה לחשוב אחרת".

נושא אחר מתייחס לאיומי משרד החוץ כי יספיק לממן את העסקת עובדי אבטחת הטיסות של החברות הישראליות, מה שעשוי להעיב ולשבש את לוח טיסות החורף של שלוש החברות הישראליות. בינתיים משרד החוץ לא נסוג מעמדתו. מה הציפייה שלכם?

"הציפייה היא פשוטה. המדינה היא זו שמכתיבה את סידורי האבטחה, והיא צריכה לפתור את זה. אנחנו אמורים לפעול לפי הנחיות. משרד החוץ יכול להמשיך לאיים - אבל שיפתרו את מול המל"ל ומול משרד ראש הממשלה. זו אנומולה מטורפת. משרד ממשלתי אחד קובע את דרישות האבטחה, ומשרד אחר אומר שהוא לא יכול לעמוד בזה. ראש הממשלה לא יוכל להרשות לעצמו שחברות ישראליות לא יטוסו. שיפתרו את זה ביניהם. אנחנו מוכרים את לו"ז החורף כרגיל". 

אל-על חיזקה את ערוץ המכירה הישיר מול הצרכנים ובמקביל ביוני 2019 תפסיק לשלם עמלות לסוכני הנסיעות- עד כמה זה ערוץ חשוב להגדלת ההכנסות?

"אנחנו משקיעים כסף ומאמץ ומשדרגים את כל הפלטפורמות באופן שוטף, כולל תשתיות שיוחלפו בשנה הבאה. אנחנו בשיפור הפלטפורמות הדיגיטליות שיעניקו חוויית לקוח טובה יותר. במערכות שיווק נחזק את הקשר הישיר באמצעות מערכות יותר חכמות שידעו לתת הצעות ערך רלוונטיות בזמן הנכון, שיווק פרסונלי. יש אינסוף עשייה וגם בעולם של השירות, לרבות העמקת השירות העצמי הרובוטי. מהרבעון השני בשנה הבאה נראה קפיצת מדרגה בחוויה".

האם אתם מתכננים להגדיל את מפת היעדים?

"אנחנו מתחדשים בדברים קטנים. מהחורף הקרוב טיסות לליסבון יופעלו כל השנה באמצעות אל-על (עד כה בוצעו עם סאן דור), ויש את הקו לסן פרנסיסקו. יש עוד דברים בתכנון, נדווח רק אחרי שנסיים את האישורים הפנימיים - זו ליבת העשייה. אנחנו לא שוקטים על שמרים".

משכתם את העתירה לבג"ץ בעניין ההיתר לטוס מעל שמי סעודיה ולהתחרות באייר אינדיה בקו המקוצר. אל-על טוענת לאפליה, ובינתיים המענקים לחברות התעופה הזרות רק הולכים ותופחים. 

"לא נסוגנו מהנושא של אייר אינדיה והטיסות מעל סעודיה. נמשיך לצפות שהמדינה תפתור את הבעיה. חברות ישראליות יינזקו בצורה לא שיווינית ולא הוגנת. לא נוריד את זה משיח היום, כי בעיננו זה נורא חשוב. בהקשר למענקים לחברות הזרות, אמרנו לשר התיירות לא פעם ולא פעמיים שאנחנו המוביל הכי גדול של התיירים לישראל, אנחנו מביאים כמיליון תיירים בשנה, אף אחד לא מתקרב להיקף הזה. אנחנו חושבים שטוב יעשה משרד התיירות אם ימצא דרך לעודד חברות ישראליות - מבין החברות הזרות היותר קטנות בנתב"ג - הנוכחות שלהן אינה מובטחת. יש לכך משמעות (וואוו אייר, למשל, מתעדת להפסיק לטוס לישראל, מ.ר.ח)

עד כמה פתיחת שדה התעופה רמון באילת, שבו יופעלו טיסות ישירות מאירופה, משפיעה עליכם?

"זה משפיע בשוליים. אני מציע למדינה לבדוק כמה מהתיירים שהיא מביאה ימצאו את עצמם בסוף בעקבה. אני בעד להביא תיירים לאילת, אבל כמה מהם באמת נשארים?". 

לסיכום, אוסישקין אופטימי. לדבריו, "אנחנו בעיצומו של מהלך נרחב של ה-787 על-פי לוח הזמנים, אנחנו במימוש של מודל אירופה (הכוונה למודל תמחור ב-3 רמות מחיר כולל רמת לואו קוסט, מ.ר.ח), נחדש את פנים המטוסים בצי הישן של החברה, נגיע למוצר המוביל בשוק הישראלי. הכרזנו על אינטרנט ב-15 מטוסים בשלב ראשון, יצאנו עם הצעת חדשה למועדון הנוסע המתמיד, ואנחנו בהליך גדול מאוד של הגדלת הכנסות וצמצום הוצאות. בכל פעם שנוכל לדווח, נעשה את זה. יש בלי סוף עשייה. נכון שזה מאכזב שלא מספיקים להדביק את קצב עליית מחירי הדלק, אבל יש המון מהלכים שיחזירו את אל-על לתוואי הרווחיות, אני אופטימי".