נתניהו מחפש נגיד ניאו-ליברל, אך אלה הולכים ומתמעטים

פרופ' מריו בלכר, הכלכלן היהודי הבכיר שמועמד לתפקיד נגיד הבנק המרכזי, הודה כי התאוריה הכלכלית שעליה גדל עומדת במבחן הגדול בתולדותיה

רה"מ נתניהו / צילום: רויטרס
רה"מ נתניהו / צילום: רויטרס

רצונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו למנות לבנק ישראל  נגיד שהוא כלכלן בעל שם המחזיק בהשקפת עולם ניאו-ליברלית מצמצם את רשימת המועמדים הפוטנציאליים.

מדע הכלכלה בכלל ואסכולת שיקגו הניאו-ליברלית בפרט עדיין מלקקים את פצעיהם אחרי משבר 2008. ראשית משום שהגישה הניאו-ליברלית שהשוק מסוגל לייצר בעצמו מנגנונים שימנעו התממשות סיכונים מערכתיים, נכשלה במשבר ושנית לאור הפעלתם של אמצעים בלתי-קונבנציונליים בהיקף חסר תקדים על ידי הבנקים המרכזיים.

פרופ' מריו בלכר, הכלכלן היהודי הבכיר שמועמד לתפקיד נגיד הבנק המרכזי, הודה כי התאוריה הכלכלית שעליה גדל עומדת במבחן הגדול בתולדותיה. בלכר, בוגר מובהק של אסכולת שיקגו של מילטון פרידמן, ציין בדבריו את הדפסת הכסף בהיקף של טריליונים שביצעו הבנקים המרכזיים בארה"ב, האיחוד האירופי ויפן (באמצעות תכניות ה-QE). לדבריו עם התערבות כזו אינה מחוללת אינפלציה, הדבר סותר ואולי אף מפריך את התאוריה הכלכלית הקלאסית.

בישראל יש היום מעט כלכלנים ניאו-ליברלים "טהורים" באקדמיה, הסבורים למשל שהממשלה עדיין ממלאת תפקיד גדול מדי במשק ושיש להמשיך ולצמצמו, כפי שחושב נתניהו בעצמו. ישראל מדורגת כיום בתחתית רשימת המדינות המפותחות ביחס ההוצאה הציבורית לתוצר, ונמצאת במיקום נמוך אף יותר מזה של ארה"ב, כשמסתכלים רק על ההוצאה האזרחית, בניכוי ההוצאה על חובות וההוצאות הביטחוניות.

כלכלנים בכירים בישראל מציינים שתפיסת הממשלה הקטנה כבר איננה רווחת אפילו במעוז המובהק ביותר שלה: המפלגה הרפובליקאית בארה"ב. תנועת 'מסיבת התה' שייצגה את התפיסה הזו בשנים האחרונות נחלשה ובממשל טראמפ שולטת היום גישה של הגדלת הגרעון וההוצאות לצד המשך הפחתות המסים.

פרופ' עומר מואב וד"ר מיכאל שראל הם שניים מהשמות הבולטים בקרב הכלכלנים הנחשבים "ימניים" בהשקפת עולמם הכלכלית, אולם גם אם שניהם אינם מתנגדים להמשך הפחתות המסים, יהיה לנתניהו קשה מאד למנות אותם בגלל הביקורת החריפה שלהם על מדיניותו הכלכלית של שר האוצר משה כחלון ששומר בידיו זכות וטו על מינוי הנגיד.

מואב ושראל רואים ב"בייבי" של כחלון, תוכנית 'מחיר למשתכן', 'מפעל הגרלות' המנוגד לכל הגיון כלכלי. שראל ובעיקר מואב גם מתחו ביקורת אישית חריפה על שר האוצר והשתמשו בביטויים ש'פופוליסט' הוא העדין ביניהם. מואב אגב, מסתייג מהקביעה שההוצאה האזרחית בישראל נמוכה מדי משום שלדעתו אי-אפשר לבסס מסקנה כזאת רק על העובדה שישראל מדורגת נמוך יותר ממרבית מדינות ה-OECD ביחס ההוצאה האזרחית לתוצר. "מי אמר שלהיות קרוב לממוצע זה בהכרח דבר שצריך לשאוף אליו?" אמר בעבר בראיון ל"גלובס".