הבנקים מסרבים להעביר מידע לוועדת חקירת האשראי

הפועלים, לאומי, דיסקונט והבינלאומי השיבו בשלילה לדרישת הוועדה לקבלת מידע על לווים ספציפיים • כבל: "רק מי שכנראה יש לו מה להסתיר מתחבא מאחורי הררי חקיקה ונאחז בהם כבקש"

איתן כבל / צלם: תמר מצפי
איתן כבל / צלם: תמר מצפי

עכשיו זה רשמי: הבנקים מסרבים להעביר מידע על לווים ספציפיים לוועדת החקירה הפרלמנטרית שעוסקת באשראי ללווים הגדולים. ל"גלובס" נודע כי באחרונה השיבו פועלים, לאומי, דיסקונט והבינלאומי בשלילה לדרישת הוועדה לקבל מסמכים הקשורים לאשראי שניתן ללווים הגדולים במשק. בכך הם הצטרפו לאותה התשובה שנתן מזרחי טפחות לפני כשלושה שבועות בנושא.

בין היתר ביקשה הוועדה לקבל לידיה את מסמכי ההלוואות השונים, פירוט הבטוחות, פרוטוקולים של ועדות האשראי ועוד. הבנקים השיבו במכתבים השונים בנימוס כי ישמחו לשתף פעולה עם הוועדה, אולם הם אינם יכולים להעביר את החומרים שהתבקשו בשל מגבלת ה"סודיות הבנקאית". חלקם הסתמכו על פסקי דין בנושא, ובראשם פסק הדין שהתקבל באחרונה בבית המשפט העליון ולפיו הסודיות הבנקאית גוברת על זכות הציבור לדעת. חלק מהבנקים גם הציעו להעביר נתונים כלליים לגבי האשראי העסקי, אך לא לגבי לווים ספציפיים.

"מעבר לעובדה שהלוגו התחלף, תשובת הבנקים הייתה אחידה עד שנדמה שהיא מתואמת להפליא", מסר ל"גלובס" ח"כ איתן כבל, יו"ר הוועדה. "לא הופתענו מכך כלל וכלל. רק מי שכנראה יש לו מה להסתיר מתחבא מאחורי הררי חקיקה ונאחז בהם כבקש. מי שטוען שהכל בסדר, ומה שלא היה תקין טופל, צריך לצאת מגדרו כדי לסייע לוועדה ולהוכיח זאת, ולא לחפש כל דרך כדי להסתיר. התנהלות הבנקים מוכיחה שחייבים להסיר את המסכה ולאלתר, כי החתול לא יכול לספר שהוא שומר היטב על השמנת", הוסיף ח"כ כבל.

המכתבים נשלחו אל הבנקים לפני קרוב לחודשיים, וניתנו להם שבועיים להשיב. הבנקים התמהמהו, שכן לא רצו להתעמת עם הוועדה. לפני כשבועיים פורסם ב"גלובס" כי מזרחי טפחות היה הראשון שנאות לענות. ככל הנראה לאחר שראו יתר הבנקים כי נמצא הבנק הראשון שהשיב, הם העבירו בעצמם תשובה דומה.

חברי הוועדה הפרלמנטרית כבר איימו בישיבה האחרונה של הוועדה כי אם לא יתקבלו החומרים הם יגבשו הצעת חוק שתחייב את הבנקים להעביר את החומרים ואולי אף יקימו ועדה חקירה ממלכתית. יחד עם זאת, לפי הערכות לאור מגבלת לוחות הזמנים - מערכת הבחירות הצפויה בשנה הבאה שתביא לפיזור הכנסת והועדה - הם יתפשרו ויסתמכו על מידע זמין.

כך למשל, באחרונה פורסם כי הוגשה בקשה לבית המשפט מטעם הוועדה לקבל לידיה את החומרים בתיק פשיטת הרגל של אליעזר פישמן. את הטיפול בחומרים מרכזים שלושת יועצי הוועדה: פרופ' ניתאי ברגמן, פרופ' אשר בלס ועו"ד רמי תמם.

עדות נוספת לכך שהוועדה תמשיך לפעול כרגיל הוא שבתחילת השבוע פורסם סדר הזימון של בכירי המערכת הבנקאית. ראשונים להופיע יהיו ראשי בנק הפועלים ב-21 באוקטובר, ולאחר מכן מדי שבוע יזומנו יו"ר ומנכ"ל של כל אחד מששת הבנקים הגדולים.

לפני כשבועיים נערכה ישיבה ראשונה של הוועדה ובה הייתה אמורה להשתתף ראש רשות שוק ההון דורית סלינגר, אולם הישיבה התפוצצה לאחר שסלינגר סרבה לסידור הישיבה שכלל את הושבתה במרכז החדר במבנה הדומה לשימוע בסנאט.

על אף התקרית אין כוונה לשנות את סדר הישיבה, וזאת בהתבסס על המקובל בסידורי הישיבה בדיונים שכאלה במדינות נוספות כגון אנגליה ונורבגיה. לפי הערכות, הבנקאים שוודאי לא נלהבים מהמעמד בלשון המעטה לא ירשו לעצמם לסרב לכך בהפגנתיות כשם שסלינגר הרגולטורית יכלה להרשות לעצמה, והם ייאלצו להסכים לסידור הישיבה.