דוחות חלשים לסלקום: הפסד עקב הוצאות פרישה לעובדים

הוצאות חד-פעמיות בסך 26 מיליון שקל, בגין פרישה של 200 עובדים, העבירו את סלקום להפסד נקי של 37 מיליון שקל ברבעון השני • ההכנסות מהמגזר הסלולר ירדו, ומנגד ההכנסות של מגזר הטלוויזיה והאינטרנט עלו • ההכנסה החודשית הממוצעת ממנוי נותרה ללא שינוי לעומת הרבעון הקודם: 51.8 שקל

מנכ"ל סלקום, ניר שטרן / צילום: יוסי צבקר
מנכ"ל סלקום, ניר שטרן / צילום: יוסי צבקר

התחרות החזקה בשוק הסלולר ובשוק הטלוויזיה משפיעות על דוחות חברת התקשורת סלקום  , אך מה שהפך את הדוח הרבעוני שפורסם היום (ה') לחלש במיוחד היו דווקא הוצאות חד-פעמיות גדולות, שהעבירו את החברה להפסד נקי של 37 מיליון שקל. זאת, בהשוואה לרווח נקי בסך 45 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד ושל 7 מיליון שקל ברבעון הקודם.

תוצאות הרבעון של סלקום
 תוצאות הרבעון של סלקום

מדובר על הוצאה בסך 26 מיליון שקל בגין פרישה של 200 עובדים, וכן מהפרשי התחשבנות בגין הסכם שיתוף הרשתות עם גולן והפרשות גבוהות מהרגיל בגין תביעות ייצוגיות. סלקום לא ציינה מה היה גובה ההפרשות המשפטיות וההוצאה בגין גולן, כך שקשה לדעת האם הייתה רווחית לולא ההוצאות האלה, אך סביר להניח שהייתה לפחות קרובה יותר לרווח.

ברבעון השני הסתכמו הכנסות החברה ב-927 מיליון שקל, ירידה של 3.6% מהרבעון המקביל ושל 0.6% מהרבעון הקודם. ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) ירד ב-44% ביחס לרבעון המקביל והסתכם ב-133 מיליון שקל, שהם 14.3% מההכנסות. כאמור, בשורה התחתונה סלקום עברה להפסד נקי.

בהכנסות החברה לא היה שינוי משמעותי ביחס לרבעון הקודם, אך התמהיל השתנה: ההכנסות ממגזר הנייד (סלולר) ירדו, ואלה של מגזר הנייח (טלוויזיה ואינטרנט) עלו. המגזר הנייד הניב הכנסות של 591 מיליון שקל, ירידה של 12% מהרבעון המקביל ושל 6% מהרבעון הקודם; והכנסות המגזר הנייח גדלו ב-13.6% וב-9.6% בהשוואה לרבעון המקביל ולרבעון הקודם, בהתאמה, והסתכמו ב-376 מיליון שקל.

ה-EBITDA של המגזר הנייח נשחק ב-55% ל-71 מיליון שקל לעומת הרבעון המקביל, כאשר גם ב-EBITDA של המגזר הנייד נרשמה ירידה של 21.5%, ל-62 מיליון שקל. על ה-EBITDA השפיעו גם ההוצאות החד-פעמיות שנרשמו ברבעון. תזרים המזומנים הפנוי הסתכם ב-56 מיליון שקל, ירידה של 27% ביחס לרבעון המקביל.

בסלקום מדגישים כי למרות כניסת אקספון והתגברות התחרות בסלולר, ה-ARPU (הכנסה חודשית ממוצעת ממנוי) נותרה ללא שינוי לעומת הרבעון הקודם, 51.8 שקל (ירידה של 9% מהרבעון המקביל). בסוף הרבעון היו לסלקום כ-2.8 מיליון מנויי סלולר, ירידה של 13 אלף מהרבעון הקודם. לחברה יש כיום מעל 200 אלף משקי-בית המחוברים לסלקום TV, שהוא תחום רווחי עבור החברה.

 הפסד של 30 מיליון שקל במחצית

במחצית הראשונה של 2018 הכנסות סלקום הסתכמו ב-1.86 מיליון שקל, ירידה של 3.2% לעומת המחצית הראשונה של 2017. סלקום עברה בתקופה זו להפסד נקי של 30 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 71 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, וה- EBITDA ירד ב-28.5% ל-313 מיליון שקל.

"רבעון זה הסתיים בהפסד, בשל מספר אירועים נקודתיים, אשר העמיסו על הוצאות החברה, ובראשם פרישה של כ-200 עובדים", מסר המנכ"ל ניר שטרן. "את ההשפעה החיובית של הקטנת הוצאות החברה, ניתן יהיה לראות כבר מהרבעון הבא. למרות התחרות העזה, הצליחה החברה לשמר את רמת ההכנסות בהשוואה לרבעון הראשון, בין היתר באמצעות שיווק מוצלח של חבילות הקוואטרו".

"אנו שמחים על חתימת מזכר ההבנות עם IBC, חברת החשמל, ושאר בעלי המניות ובעלי העניין האחרים של IBC להשקעה של סלקום ב-IBC. חתימת מזכר ההבנות היא אירוע בעל חשיבות אסטרטגית לסלקום ופורץ דרך בתחום שירותי האינטרנט בישראל", הוסיף שטרן. "שיתוף-הפעולה בין החברות יאפשר לספק אינטרנט מהיר ומתקדם על גבי תשתית סיבים אופטיים, גם בפריפריה ולהיקף אוכלוסייה נרחב של כמיליון משקי-בית, וזאת בטווח של מספר שנים".