חכמים בשמש: 5 גאדג'טים סולאריים שיחסכו לכם הוצאות

תיבת דואר סולארית למשלוחי רחפנים, תיק גב חכם שמצלם את מה שקורה מאחוריכם, שעון עם GPS למנווטים, כובע מצחייה שיכול להטעין את הטלפון, גנרטור נייד - וכולם מוצרים ירוקים שנטענים בקלילות באור השמש

עם כל הכבוד לגז הטבעי, השמש היא עדיין מקור האנרגיה הנפוץ והזמין ביותר בישראל עם יותר מ-300 ימי שמש בשנה. בינתיים הניצול הלאומי של האנרגיה הסולארית נמוך יחסית למדינות מפותחות , אבל הירוקים שבינינו יכולים לנקוט ביוזמה אישית, ועל הדרך לחסוך בהוצאות, עם שלל מוצרי צריכה סולאריים מתוחכמים שצצים כיום.

תיבת דואר לחבילות מעופפות

העברת משלוחים באמצעות רחפנים שובה בשנים האחרונות את הדמיון הציבורי ואת המימון של לא מעט משקיעי הון סיכון. הטכנולוגיה הוכיחה את היתכנותה, אבל אם רוצים להפוך את הכל לאוטומטי, הרי שעדיין נותרה בעיה בלוגיסטיקה "הקרקעית" שאמורה לאפשר למקבלי המשלוח לאסוף אותו. פתרון לבעיה מציעה כיום חברת DroneDek, שרשמה פטנט על מי שהיא מכנה "תיבת הדואר של העתיד". מדובר במתקן אחסון ביתי, דמוי תיבת דואר, שחלקו העליון מהווה משטח נחיתה ופריקה לרחפנים נושאי חבילות. לאחר הפריקה האוטומטית המתקן ננעל ונפתח שוב בעזרת קוד או מפתח. החידוש הוא ביכולת שמירה של התיבה על חום או קור, בהתאם לאופי המשלוח - כמו למשל פיצה, שתיה קרה או משלוחים רגישים. מקור הכוח הוא עצמאי באמצעות פאנל סולארי.

מועד השיווק והמחיר עדיין לא ידועים.

תיק גב חכם וסולארי

הסטארט-אפ Lumzag עשה בארצות הברית לא מעט רעש כהשיק לפני כשנה באתר גיוס ההמונים אינדיגוגו את מה שהוא מכנה "התיק המתוחכם ביותר בעולם", וגייס יותר מ-100 אלף דולר.

מדובר בתיק גב שעשוי מסיבי פחמן ובתוכו משולב מערך טכנולוגי שמזכיר סמארטפונים מתקדמים. המפרט כולל מערכת GPS עם חיבור לאפליקציה לצורך איתור התיק בכל מקום בעולם; מטען אלחוטי לטעינה של סמארטפונים כאשר הם מונחים בתיק או אפילו בכיסו של בעל התיק; חיבור WiFi עם הוטספוט למכשירים בסביבה; תאורה פנימית שמופעלת בעת הפתיחה ואזעקה מפני פריצה לתיק. לקינוח יש גם מצלמה אחורית, שמצלמת את הנעשה מאחורי תיק הגב, אולי כהגנה מפני גנבים.

מקור הכוח הוא סוללה נטענת של 10,000 מילאמפר ופאנל סולארי שטוח, אופציונלי, שנצמד לחלק האחורי של תיק הגב, ומאפשר את טעינת הסוללה תוך כדי שהתיק נישא על הגב באור היום.

אם הכל יתנהל כשורה, אספקת התיק אמורה להתחיל לקראת דצמבר.

מחיר: 270 דולר בהזמנה מוקדמת.

שעון ניווט שנטען בשמש

לא מעט שעוני יד לספורטאים ומטיילים מצוידים כיום ברכיבי GPS , שמאפשרים לזהות את המיקום בשטח בזמן אמת, להציב אותו על מפה ולעקוב אחרי מסלול ההתקדמות של בעל השעון. הבעיה היא שרכיבי GPS ידועים לשמצה בשל תיאבונם הרב לכוח חשמלי, שנוטה לכלות די מהר את הסוללות. זה לא נורא אם אתה אתלט עירוני אבל עלול להיות בעיה אם אתה מטייל בג'ונגלים נידחים.

קסיו הציגה פתרון לבעיה בדגם הג'י-שוק הדיגיטלי החדש שלה, GPR-B1000 , שהוצג לראשונה בתערוכת CES השנה ויצא לאחרונה לשוק המערבי. השעון מצויד ברכיב GPS מובנה שאוסף את מידע המיקום בזמן אמת, משבץ אותו על גרף של מסלול, מקליט את נתוני ההתקדמות - למקרה שצריך לחזור לנקודת המוצא - ומציג הנחיות ניווט ליעד שנקבע מראש.

כדי לספק את הכוח הנדרש למשימה ציידה אותו החברה בשני מקורות כוח חיצוניים, כגיבוי לסוללה הראשית. הראשון הוא מודול טעינה אלחוטית, שמספק עד 33 שעות של פעולת GPS רציפה לאחר טעינה מלאה בת חמש שעות.

המקור השני הוא תא סולארי, שמשמש בעיקר בחירום ומספק כשעה רציפה של פעולת GPS לאחר חשיפה של כ-4 שעות לאור. הטעינה הסולארית מאפשרת גם את תפעול הפונקציות הבסיסיות של השעון לזמן בלתי מוגבל כאשר ה- GPS אינו פועל.

פרט לכך קיימת בשעון פונקציית שעון חכם, שמאפשרת קישור בלוטות' אלחוטי לאפליקציה בסמארטפון לצורך יצירת מסלולים למערכת הניווט, צפייה במסלולים על מפות תלת מימד ועוד. לשעון יש גם מערך חיישני טמפטורה, לחץ אטמוספרי גובה מעל פני הים ועוד. לשעון יש גוף מחומרים קראמיים ורצועה משולבת בסיבי פחמן.

מחיר: 1,000 דולר באמזון.

כובע מצחייה שמטעין את הטלפון

פרט לעניין האופנתי, כובע מצחייה הוא אחד מאמצעי ההגנה היעילים ביותר מפני קרני השמש, כך שאת החשיפה המובנית שלו אפשר לנצל לצורך ייצור כוח. הרעיון הזה הוביל את המיזם SOLSOL לפתח כובע מצחייה סולארי, שמשמש כמטען שטח חינמי לשלל מוצרי אלקטרוניקה.

פאנל סולארי מיוחד, שמוצמד למצחייה, מייצר בין 110 ל-150 מיליאמפר לשעה ובאמצעות שבב ניהול כוח מובנה וכבל טעינת USB תקני של 5V, שמתחבר לשקע בכובע, הוא יכול לטעון שלל מוצרי צריכה שמותאמים לטעינת USB - החל מסמארטפונים וכלה בנגנים, מצלמות אקשן, מארזי כוח ועוד. הפאנל מותאם לפעולה באור שמש בלבד.

מטבע הדברים הטעינה ממושכת: טעינה מלאה של סמארטפון למשל, יכולה להימשך 2.7 ל-4 שעות. אולם האנרגיה חינמית וזמינה בכל מקום ולא חייבים לחבוש את הכובע בעת הטעינה. החברה מציעה 13 צבעים לבחירה.

מחיר: 56 דולר באתר החברה

גנרטור נייד עם פאנל סולארי מתקפל

אתרי גיוס ההמונים נוטים חיבה למוצרים ירוקים ונקיים, וגם הגנרטור הנישא ביד של חברת EcoFlow זכה ביוני אשתקד לקבלת פנים נלהבת עם גיוס של למעלה מ-1.16 מיליון דולר באינדיגוגו. כיום המוצר יוצא לשוק תחת השם RIVER והוא מיועד בעיקר לנופשים או לפעילות שטח כתחליף לסוללות נטענות.

הגנרטור נטען במלואו מרשת החשמל בתוך כחמש שעות ויכול לספק עשרות מחזורי טעינה מלאים, שקטים ונטולי זיהום של טלפונים ומיחשוב נייד לצד כוח לציוד תאורה, הגברה וכו'. לחלופין הגנרטור מגיע עם פאנל סולארי מתקפל בהספק 50W, שמספק לגנרטור כוח תוך כדי עבודה. טעינה סולארית מלאה אורכת עד כ-14 שעות.

הגנרטור עצמו כולל לא פחות מ-11 שקעי טעינה ואספקת כוח שונים, מחיבורי USB ועד חיבורים למכשירי חשמל מקובלים. לטענת החברה הוא מצויד בניהול טמפרטורות מתקדם, יכול לפעול בטמפרטורות חיצונית משתנות ולאחר טעינה מסוגל לשמור על הכוח עד שנה ללא שימוש.

מחיר: 900 דולר באמזון, לסט שכולל פאנל סולארי.