מסלטים ועד ממרחים, לפפסיקו יש כבר שת"פ הדוק עם ישראל

פפסיקו מקיימת יחסים חמים עם התעשייה הישראלית, ובעיקר עם שטראוס • שיתוף-הפעולה בין החברות הורחב בצורה משמעותית בעשור האחרון, כשלשתי החברות מותג משותף שעוסק בייצור ומכירת ממרחים, סלטים ומטבלים ברחבי העולם, שמוביל את טבלת המכירות בארה"ב

על רקע עסקת הענק במסגרתה הודיעה אתמול (ב') חברת הענק הבינלאומית פפסיקו על רכישת סודהסטרים הישראלית, נשאלת השאלה מה מחפשת ענקית מותגי המזון והמשקאות פפסיקו העולמית בשוק הישראלי. ואולם פפסיקו כבר מכירה היטב את שוק המזון והמשקאות בישראל, בו היא פועלת באמצעות מותגיה כבר מתחילת שנות ה-90. פפסיקו מיוצגת על-ידי טמפו בתחום המשקאות ועל-ידי קבוצת שטראוס בתחום החטיפים, כשיש להן גם פעילות בינלאומית רחבה משותפת.

טמפו מייבאת לישראל את מותגי המשקאות המוכרים של פפסיקו, ביניהם פפסי קולה,7 UP, ומירינדה, אך נתח השוק שלהם בישראל קטן באופן משמעותי מהפעילות של המתחרה ששולטת בשוק - קוקה-קולה ישראל (באמצעות החברה המרכזית), וזאת בניגוד לשווקים אחרים בהם היא פועלת בעולם.

בתחום המזון הנוכחות של פפסיקו בישראל דומיננטית, וזאת בזכות הנוכחות והשותפות שלה עם קבוצת שטראוס שהחלה לפני קרוב ל-30 שנה. שיתוף-הפעולה בין השתיים החל בתחום החטיפים המלוחים, ונמשך באחזקה משותפת של חברת הממרחים והמטבלים המשותפת שלהן בארה"ב ובאירופה.

בתחילת שנות ה-90, עלית חתמה על הסכם ידע עם ענקית המזון האמריקאית ויצרנית החטיפים המלוחים הגדולה בעולם פפסיקו, בעקבותיו החטיפים המלוחים הנמכרים ביותר בעולם כמו צ'יטוס וראפלס הגיעו לישראל. 6 שנים לאחר מכן, ענקית המזון פפסיקו פריטו ליי נכנסה לשותפות עם עלית ורכשה 50% מעלית מזון - חברת החטיפים המלוחים של עלית תמורת 6.7 מיליון דולר. על-פי ההסכם בין השתיים, בתמורה להענקת הרישיון, שטראוס פריטו ליי משלמת לפפסיקו מידי רבעון שיעור מסוים מהמכירות נטו ותשלום שנתי עבור תמיכה טכנית. מדוחותיה של שטראוס עולה כי שילמה לפפסיקו בשנים 2015-2017 תמלוגים של כ-7 מיליון שקל מדי שנה.

עד כמה דומיננטית פפסיקו בשותפות הזו? ההסכם בין השתיים מקנה לפפסיקו אירופה הזכות למנות את המנכ"ל ומנהל הכספים של החברה המשותפת שלהן בתחום החטיפים, כשלפפסיקו ולשטראוס גם ניתנת זכות למנות 50% מחברי הדירקטוריון של שטראוס פריטו ליי, והיא אף נהנית מדיבידנד שנתי בשיעור 33% מהרווחים הניתנים לחלוקה בהתאם.

בפפסיקו היו מרוצים משיתוף-הפעולה עם שטראוס, והוא הורחב באופן דרמטי כשב-2008 נרקמה שותפות נוספת בין השתיים בתחום הסלטים והמטבלים: שטראוס חתמה על שותפות של 50-50 עם פפסיקו, לפיתוח, ייצור ומכירת ממרחים ומטבלים מצוננים בארה"ב וקנדה, באמצעות חברת סברה בארה"ב. ההסכם הביא מוצרים כמו חומוס, חצילים, וסלטים ששטראוס ייצרה עד אז בישראל היישר אל המדפים של הצרכן האמריקאי.

ב-2012 השתיים הרחיבו את השותפות, וייסדו קו מוצרים עולמי חדש של סלטים וממרחים באמצעות המותג אובלה, כשב-2014 אוחדו המטות שלהן. מהלך זה המשיך את השותפות הייחודית בין שתי החברות, המחזיקות בבעלות משותפת של 50% של כל אחת בחברה המשותפת.

במסגרת פעילות זו הקבוצה מייצרת ומשווקת מטבלים וממרחים במדינות בארה"ב, קנדה, אוסטרליה, ניו-זילנד, מערב אירופה ומקסיקו. בדוחותיה מציינת שטראוס כי סברה היא חברת המטבלים והממרחים הגדולה בארה"ב מבחינת היקף מכירות ונתח שוק פי על נתוני IRI כאשר בקטגורית החומוס סברה היא בעלת נתח השוק הגדול ביותר בארה"ב והשנייה בגודלה מבחינת נתח שוק בקנדה, לפי נתוני IRI ו-נילסן. אובלה היא בעלת נתח השוק הגדול ביותר באוסטרליה ובמקסיקו.

בנוסף לאלה שטראוס היא גם המפיצה הבלעדית של מותג מוביל מתוצרת פפסיקו - קוואקר (שיבולת שועל) מאז 2014.