טראמפ בשלו: מוסיף לתקוף את הפד בגין העלאת שערי הריבית

פעמיים בסוף השבוע מתח נשיאה ארה"ב ביקורת על יו"ר הבנק המרכזי, ג'רום פאואל, שהוא עצמו מינה • "הפד צריכים להושיט לי יותר עזרה"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מוסיף לתקוף את הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי של ארה"ב, בגין העלאת שערי הריבית בחודשים שחלפו.

בכנס פרטי לגיוס תרומות למפלגה הרפובליקאית, שנערך ביום שישי בלונג איילנד, ניו-יורק, אמר טראמפ, כי ג'רום פאואל, יו"ר הפדרל ריזרב, שהוא עצמו מינה לתפקיד בנובמבר אשתקד, אכזב אותו.

לדברי הנשיא, הוא ציפה שפאואל יוסיף לדבוק במדיניות מוניטרית מקלה של כסף זול, אך הבנק המרכזי המשיך להעלות בהדרגה את שערי הריבית, מדיניות שהחלה בתקופת היו"ר הקודם הפד, ג'נט ילן. ועדת השוק הפתוח של הפד הצביעה פעמיים השנה בעד העלאת השערים. דיווח על הכנס בלונג איילנד פורסם בראשונה בסוכנות בלומברג.

אתמול (ב'), בראיון לרויטרס, אמר טראמפ: "אני לא מתפעל מהעלאות הריבית (של פאואל). לא, אני לא מתפעל". הוא הוסיף: "הפד צריך להושיט לי יותר עזרה (באמצעות מדיניות מוניטרית מקלה). המדינות האחרות עושות זאת". לדבריו, "סין והאיחוד האירופי עושים מניפולציות בשערי המטבעות שלהם".

למעשה, טראמפ החל לתקוף את הפד כבר בחודש שעבר. בראיון ל-CNBC ב-19 ביולי הוא השתמש בדיוק באותן מילים: "אני לא מתפעל" מהמדיניות המחמירה של הבנק המרכזי. הוא רמז כי העלאות השערים עלולות לפגוע במאמצי הממשל לדחוף את הצמיחה במשק ולהציב את ארה"ב בעמדת נחיתות: "אני לא אוהב (לראות) כמה עבודה השקענו בכלכלה, ואז השערים עולים... זה לא משמח אותי".

למחרת, ב-20 ביולי, צייץ טראמפ בחשבון הטוויטר שלו: "...ארה"ב אינה צריכה להיענש רק מפני שאנו מצליחים כל-כך. הידוק (המדיניות המוניטרית) עתה פוגע בכל מה עשינו. ארה"ב צריכה להשיב לעצמה את כל מה שאיבדה בגלל מניפולציות בלתי חוקיות במטבעות (של מדינות אחרות) ועסקות סחר גרועות. מועד פרעון החוב מגיע ואנו מעלים את שערי הריבית? באמת?"

התבטאויות טראמפ על הפדרל ריזרב חריגות ומנפצות מסורת רבת-שנים שלפיה נשיאים אינם מותחים ביקורת על הבנק המרכזי. הנשיאים האחרונים שניסו ללחוץ על הפד היו ריצ'ארד ניקסון ורונאלד רייגן. בראיון ל-CNBC ביולי הודה טראמפ כי הוא מבין שהוא חורג מהמסורת, אך זה לא אכפת לו.

"אני אומר אותם דברים שהייתי אומר כאזרח פרטי", אמר טראמפ. "אז מישהו יבוא ויאמר, 'אבל אסור לך לומר דברים כאלה כנשיא'. ובכן, לא אכפת לי מה שאומרים, כי השקפותיי לא השתנו".

עוזרים של טראמפ אמרו אתמול ל"ניו-יורק טיימס" כי טראמפ מודאג מהאפשרות שהעלאות נוספות של שערי הריבית עלולות להאט את הצמיחה, שעשויה להגיע לרמה של 3% השנה, בפעם הראשונה מאז 2005.

פאואל עצמו לא הגיב על הדברים, אך בתום מושב של ועדת השוק הפתוח החודש אמרו גורמים בפד כי הבנק המרכזי ערוך להעלות את הריבית פעמיים נוספות השנה.

בכירים בממשלים קודמים אמרו כי הביקורת של טראמפ על הפד עלולה לחזור ולפגוע בו כבומרנג, מפני שדבריו עלולים להניע את מקבלי ההחלטות דווקא להפגין עצמאות ולהעלות את השערים כביטוי לעצמאות זו.