האיש החזק בפוקס הסתבך - וגרר את החברה לסחרור

תחקיר של "המקור" בערוץ עשר חשף טענות להתנהגות מינית בוטה של בעלי פוקס הראל ויזל • הדומיננטיות של ויזל בקבוצת פוקס הכניסה את הקבוצה לסחרור והמנייה צללה • ויזל: "מביע את התנצלותי ונוטל על עצמי מחויבות להקפיד על דיבור רגיש והתנהלות מבוקרת”

הראל ויזל / צלם: אמיר מאירי
הראל ויזל / צלם: אמיר מאירי

בעקבות הפרסום בחדשות עשר שהביא עדויות נשים על התנהגות מינית בוטה לכאורה מצד המנכ"ל והבעלים של קבוצת פוקס הראל ויזל, רשמה מניית פוקס בשעות הבוקר ירידה שהתמתנה בהמשך היום במחזור מסחר גדול בהרבה מהרגיל. הירידות החדות הללו לא מתייחסות לשינוי כלשהו בפעילות העסקית של החברה, אבל יש בהן בכדי להצביע על הדומיננטיות של המנכ"ל שלה.

המשקיעים בבורסה לא טועים. קבוצת פוקס היא הגדולה מבין ארבע רשתות האופנה הבורסאיות - פוקס, קסטרו, גולף ועדיקה - הן מבחינת שווי שוק והן מבחינת היקפי פעילות, והישג זה נזקף בעיקר לזכותו של הראל ויזל המנהל שהוביל אותה להיכן שהיא נמצאת.

ויזל, 52, שמכהן כמנכ"ל הקבוצה משנת 2000, נחשב למנהל בולט שהביא את החברה לגבהים, והדומיננטיות והמעורבות שלו בכל פעילויות החברה מובהקת. בדוחותיה אף מפרטת פוקס תחת הסעיפים "תלות מהותית בעובדים", ו"תלות באיש מפתח", עד כמה התרומה של ויזל משמעותית עבורה. "הראל ויזל, בעל השליטה בחברה המכהן כדירקטור וכמנכ"ל החברה, הנו איש מפתח בקבוצה בשל כישוריו העסקיים והניהוליים", נכתב בדוחות. זאת לנוכח "הבנתו וניסיונו בתחום השיווק והמכירות, תרומתו בתחום הפיתוח והחדשנות וכן בתחום הפרסום ויחסי הציבור של הקבוצה". עוד מצוין כי "אם יחדל ויזל מלעבוד בחברה, עשויה להיות לכך השפעה על הכנסותיה ורווחיה של הקבוצה".

"הסיכון העיקרי בחברה הוא הדומיננטיות של בעל השליטה הראל ויזל" מציינת היום שירה אחיעז, אנליסטית בבית השקעות אי.בי.אי. "נכון, ויזל אינו מנהל בפועל את המותגים, ולאורך השנים הוא השכיל להקיף עצמו בכוורת איכותית ומנוסה, אך אין ספק שהוא נתפס כבעל המילה האחרונה בחברה ובמידה ויפרוש מעמדת הניהול מניית החברה תגיב בהתאם.

"העננה בנוגע לפרסומים האחרונים לצד מיקוד ניהולי סביב סוגיות שכאלו של איש מפתח בחברה כמובן אינה מהווה דבר חיובי, הן לפעילות העסקית והן למחיר המניה", מפרטת אחיעז ומדגישה כי "במיוחד במצב בו לחברה מספר פעילויות חדשות הדורשות תשומת לב ניהולית".

עוד מוסיפה אחיעז כי "למרות שכרגע לא מדובר בפרישתו של ויזל מניהול החברה, פרמיית הסיכון של החברה בהחלט עלתה. אי-הוודאות צפויה להערכתנו להוביל לביצועי חסר בתקופה הקרובה עד שכיוון הדברים יתבהר. נמשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בנושא".

פורטפוליו רחב: פוקס מונה 17 מותגים מוכרים

על אף שמבחינת הצרכנים פוקס, מותג אופנת הבייסיק של הקבוצה, הוא זה שמזוהה יותר מכל עמה, בפועל הפורטפוליו שלה רחב הרבה יותר. קבוצת פוקס כיום מונה 17 מותגים מוכרים עם תמהיל מגוון של מותגי אופנה, אופנת בית, ספורט וטיפוח, כשחלקם מותגים בינאלומיים, חלקם מקומיים, והיא מפעילה קרוב ל-600 נקודות מכירה. היא מונה את הרשתות פוקס, פוקס הום, אמריקן איגל, ארי, צ'ילדרנס פלייס, מנגו, אורבן אאוטפיטרס, אנתרופולוג'י, פרי פיפל, ללין, סאקס, בילבונג, יאנגה, נייקי, פוט לוקר ומפעילה אתר מסחר מקוון תחת השם טרמינל איקס בו מחזיקה זכיינית הטלוויזיה רשת 25%. בחודשים האחרונים היא גם השלימה רכישה של 50% מרשת מוצרי התינוקות שילב, ובימים אלה היא מנהלת משא ומתן עם קבוצת אסתי לאודר העולמית לגבי זיכיון להפעלת חנויות קמעונאיות של מותגי הקוסמטיקה שלה, דוגמת מאק ובובי בראון בישראל.

התבטאויות מיניות של ויזל גררו את קבוצת פוקס לסחרור
 התבטאויות מיניות של ויזל גררו את קבוצת פוקס לסחרור

בניגוד למתחרה הגדולה בשוק המקומי - קבוצת קסטרו-הודיס - שמתמקדת בעיקר במותגי אופנה ואקססוריז מקומיים, מחזיקה פוקס בפורטפוליו רחב הן של מותגים מקומיים, והן של מותגים בינלאומיים באמצעות זיכיונות, בנוסף לפעילות בחו"ל של מותגיה במספר מדינות בעולם. כ-40% מההכנסות של הקבוצה מגיעות ממותגי אופנה מקומיים, 44% מגיעות ממותגים בזיכיון בתחום האופנה, וכ-16% ממותגים מקומיים בתחום אופנת הבית.

קבוצת פוקס צמחה משמעותית לאורך השנים. נכון לאתמול החברה הייתה שווה יותר מ-1.1 מיליארד שקל, למול הון עצמי עדכני של כ-726 מיליון שקל. השווי הזה נגזר בין היתר מתוצאותיה של החברה, שרשמה במחצית הראשונה של 2018 הכנסות של 857 מיליון שקל שהניבו לה רווח חצי-שנתי של כ-857 מיליון שקל.

ב-2007, רשמה החברה רווח של כ-24 מיליון שקל, בעוד שעשור לאחר מכן, ב-2017, היא כבר הציגה רווח גדול בכ-220%, שהסתכם בכ-76 מיליון שקל. באותן שנים גם ההכנסות תפחו משמעותית, בכ-150%, ליותר מ-1.6 מיליארד שקל. הגידול האמור בא לידי ביטוי בשווי שוק של החברה, שבסוף 2007 הייתה שווה "רק" 250 מיליון שקל, והיום שווה פי 4.5 מזה. ועוד היבט לצמיחה שהוביל הראל ויזל: בסוף 2007 היו בקבוצה 1,881 עובדים, ואילו בסוף 2017 כבר מדובר ב-6,670 עובדים.

המניה צללה במהלך יום המסחר ב-5%

מניית פוקס הגיבה בעוצמה לפרסומים בנוגע להתנהלותו של  ויזל, וצללה במהלך היום בכ-5%.

הירידות החדות במניית החברה נרשמו על רקע חששות מהשלכות שליליות שיהיו לפרשה על פעילות החברה, העשויים להוביל לפגיעה במכירות או לסיום תפקידו של ויזל, הנחשב לדמות הדומיננטית המובילה את פעילות הקבוצה.

המגמה השלילית היומית במניית פוקס קטעה תקופה חיובית, שבאה לידי ביטוי בקפיצה דו-ספרתית חדה בשוויה תוך פחות מחצי שנה.

אחרי הירידות היומיות, מניית פוקס מציגה זינוק של כ-60% בערכה מאז חודש מארס האחרון, אז היא הגיעה לרמת שפל, כשסבלה, כמו מתחרותיה הבורסאיות (קסטרו וגולף) מהשלכות שליליות במצב שוק האופנה שבאו לידי ביטוי בצלילה של כ-30%-35% בשוויין תוך חודשים ספורים.

בשלושת ימי המסחר הקודמים של השבוע מניית פוקס טיפסה בכ-9% על רקע פרסום דוחות כספיים חיוביים.

בסיכום המחצית הראשונה של 2018 הכנסותיה של פוקס טיפסו ב-16% והגיעו ל-857 מיליון שקל, והרווח הנקי שלה זינק פי 4.5, ל-59 מיליון שקל.