דוחות בזק: הרווח הנקי נחתך, ישולם דיבידנד של 318 מיליון ש'

הרווח הנקי של בזק הסתכם ב-195 מיליון שקל בלבד • ההכנסות ירדו ב-5.3% ועמדו על 2.33 מיליארד שקל • התזרים החופשי של הקבוצה נחתך ב-74.9% ל-122 מיליון שקל

קבוצת התקשורת בזק פרסמה הבוקר (ה') דוחות רבעוניים סבירים, על רקע ההתפתחויות בשוק התקשורת והתעצמות התחרות. הכנסות הקבוצה ברבעון השני הסתכמו ב-2.3 מיליארד שקל, ירידה של 5.3% ביחס לרבעון המקביל, המוסברת בקיטון בהכנסות המגזרים העיקריים של הקבוצה, פרט למגזר התקשורת הנייחת בו נרשמה יציבות.

הרווח הנקי התכווץ ב-45.5% ל-195 מיליון שקל, הן בשל הירידה בהכנסות והן מרישום הוצאות בגין פרישת עובדים. ה-EBITDA (רווח תפעולי לפני פחת והפחתות) הגיע לכ-908 מיליון שקל, ירידה של כ-9%, והושפע מיישום תקן חשבונאי חדש.

התזרים החופשי ירד ב-74.9% והסתכם ב-122 מיליון שקל. בזק הודיעה גם שתחלק דיבידנד של 318 מיליון שקל בכפוף לאישור בעלי המניות.

בחלוקה למגזרים, הפעילות הקווית של בזק הניבה הכנסות של כ-1.06 מיליארד שקל, כמעט ללא שינוי ביחס לרבעון המקביל ולרבעון הקודם. על רקע הפרשה הנוגעת לפרישת עובדים, הרווח הנקי ירד ב-23% וב-36% ביחס לרבעון הקודם ולרבעון המקביל, בהתאמה, והגיע ל-202 מיליון שקל, כאשר ה-EBITDA הסתכם ב-598 מיליון שקל, ירידה של 11% מהרבעון המקביל. מגמת הירידה במספר קווי הטלפון והעלייה במספר קווי האינטרנט נמשכה גם ברבעון השני.

מנכ"לית בזק, סטלה הנדלר, מסרה שהעלייה בהכנסות לאחר מספר רבעונים של ירידה, וזאת בסביבה תחרותית מאתגרת, "מדברת בעד עצמה, כשגידול זה הושג בזכות המשך ההתרחבות בעסקי האינטרנט וגידול בהכנסות משירותי ענן ודיגיטל".

חברת הסלולר פלאפון רשמה ברבעון הכנסות של 602 מיליון שקל, ירידה של 4.7% מהרבעון המקביל, EBITDA של 161 מיליון שקל, עלייה של 25%, ורווח נקי של 7 מיליון שקל, ירידה של 79%. ההכנסות משירותים הסתכמו ב-438 מיליון שקל, עלייה קלה מהרבעון הקודם. בסעיף זה פלאפון נמצאת במקום השני בשוק, הישג יפה לאור ההבדלים במספר המנויים בין החברות.

התוצאות הרבעוניות של קבוצת בזק
 התוצאות הרבעוניות של קבוצת בזק

פלאפון ציינה שברבעון השלישי צפויים להיגרע 426 אלף מנויים, מכיוון שהחברה החליטה לעדכן את הגדרת מנוי פעיל כך שמנוי prepaid יגרע ממצבת המנויים הפעילים אם לא ביצע שימוש יוצא במשך שישה חודשים או יותר. גריעת המנויים צפויה להביא במועד השינוי לעלייה של כ-11 שקל ב-ARPU (הכנסה חודשית ממוצעת ממנוי). ברבעון השני, ה-ARPU היה 57 שקל, ללא שינוי מהרבעון הקודם וירידה מ-61 שקל ברבעון המקביל, ומספר המנויים היה כ-2.6 מיליון.

התחרות בשוק וירידת שווי המניות של המתחרות פרטנר וסלקום הובילו גם לירידה בשווי פעילות פלאפון בדוחות בזק. מדובר בירידה של 1.5 מיליארד שקל ל-3.9 מיליארד שקל, שלא הצריכה הפחתה בסכום המוניטין הרשום בספרי החברה. "אסטרטגית הצמיחה של פלאפון והרחבת ערוצי ההפצה הוכיחה את עצמה עם הוספת כ-40 אלף מנויי פוסט פייד בסיומו של רבעון שהתאפיין בתחרותיות גבוהה במיוחד, שבאה לידי ביטוי בירידת מחירים לצד העלאת נפחי הגלישה", מסר מנכ"ל פלאפון, רן גוראון.

ב-yes, שגם היא בניהולו של גוראון, נרשם הישג ברבעון כשלאחר שנתיים וחצי החברה עברה לגידול במספר המנויים עם כ-2,000 מנויים חדשים, בעקבות השקת yes Ultimate במחיר 199 שקל. ההכנסות נותרו ללא שינוי ביחס לרבעון הקודם, 375 מיליון שקל, ירידה של 10% מהרבעון המקביל. ה-EBITDA היה 62 מיליון שקל, ירידה של 48%, ובשורה התחתונה נרשם הפסד נקי של 10 מיליון שקל לעומת איזון ברבעון הקודם והפסד של 151 מיליון שקל ברבעון המקביל.

בזק בינלאומי, בניהולו של מוטי אלמליח, רשמה ברבעון הכנסות של 336 מיליון שקל, EBITDA בגובה 75 מיליון שקל ורווח נקי של 20 מיליון שקל.

מניית בזק הגיבה בחיוב לפרסום הדוחות ועלתה בשעות הצהריים ב-5%.

מטה בזק יעזוב את עזריאלי

עם זאת, ברבעון זה מעניינות יותר ההתפתחויות הצפויות בקבוצה מאשר התוצאות עצמן. כפי שנחשף באתר "גלובס", החברה מבקשת לצקת תוכן לשיתופי פעולה בין החברות בנות שלה, תחת ההפרדה המבנית הקיימת. בזק מבקשת ממשרד התקשורת להעביר את החברות בנות בזק בינלאומי, פלאפון ו-yes ולסווגן תחת ההגדרה המשפטית של שותפות מוגבלת תחת בזק. בכך בזק מאמצת את המודל של מתחרותיה שמפעילות פעילויות שונות תחת שותפות מוגבלת. בכך היא לא מפירה את ההפרדה המבנית החלה על החברה, אך הדבר יאפשר לה מבחינה חשבונאית יתרונות מיסויים. בכוונה החברה לא מגדירה את השותפות המוגבלת כמיזוג, בין היתר גם כדי לא לגרום למתיחות מול העובדים - שיהיה מעניין לראות איך יגיבו.

מבחינה תפעולית הקבוצה לא הסבירה איך ייראו שיתופי הפעולה בתוך השותפות אבל היא כן אומרת שייתכן שילוב של ניהול משותף.

ל"גלובס" נודע כי החברה כבר החלה בבדיקה של אתרים חלופיים למטה שלה בעזריאלי, ואולם כרגע בשל ההפרדה המבנית לא מדובר בקמפוס משותף לה ולחברות בנות אלא בכך שבזק קווי תעזוב את עזריאלי.

לגבי פעילות הסיבים האופטיים של החברה, בזק הסבירה שכל עוד לא מדובר בפרויקט כלכלי היא לא תבצע אותו - אלא אם תזכה להקלות מסוימות. לגבי פעילות הדאטה אנליטיקס שעליה הצהירה שבכוונתה להיכנס, בזק מציינת שהיא לא תיקח את הפעילות שהקימה חברת הבת וואלה! כפי שסברה בתחילה ורצתה להטמיע, אלא תקים פעילות עצמאית כזאת בעצמה. בהתייחסה לעתידה של חברת yes נטען כי יואצו המהלכים להפכה לחברה המעבירה את שידוריה על גבי IP.

לדברי שלמה רודב, יו"ר בזק, "דירקטוריון בזק מתקדם בגיבוש תכנית אסטרטגית חדשה, מקיפה וכוללת לקבוצה שחלקים ממנה מותנים באישורים רגולטורים שונים, וכבר התחלנו ליישם רכיבים ממנה. התכנית נותנת מענה לאתגרים עימם מתמודדת הקבוצה ולצרכים העתידיים המתהווים בסביבת שוק התקשורת. בין השאר תכלול התכנית שינוי המבנה המשפטי של החברות הבנות, צעדים משמעותיים במסגרת החתירה של החברה להתייעלות ושיפור הביצועים העסקיים, לרבות תכנית מקיפה לפרישה מרצון של עובדים, מיצוי הסינרגיה בין החברות הבנות, מכירת חברות שאינן חלק מפעילות הליבה, ואספקת פתרונות תקשורת משולבים הנשענים על טכנולוגיות מתקדמות".