ארה"ב מקצצת מעל 200 מיליון דולר מהסיוע הכלכלי לפלסטינים

פקיד בכיר בסטייט דיפרטמנט: בהנחיית טראמפ, נערכה בחינה מחודשת של הסיוע והוחלט להעביר את הסכום המקוצץ לפרוייקטים מועדפים במקומות אחרים • קודם לכן, קיצץ ממשל טראמפ במידה דרסטית את התרומה האמריקאית לאונר"א, סוכנות או"ם לפליטים פלסטיניים • הפלסטינים: "סחיטה זולה"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

ארה"ב החליטה לקצץ יותר מ-200 מיליון דולר מחבילת הסיוע הכלכלי שלה לפלסטינים. כך הודיע אמש פקיד במשרד-החוץ האמריקאי.

ההחלטה התקבלה בעקבות בחינה מחודשת של הסיוע לרשות הפלסטינית, לגדה המערבית ולרצועת עזה שנערכה על פי הוראת דונלד טראמפ, ציין הפקיד. לדבריו, הבחינה נערכה כדי לבדוק האם הוצאת הכספים משרתת את האינטרס הלאומי ונותנת למשלם המיסים האמריקאי תמורה מלאה בעד כספו.

בעקבות הבחינה, הורה טראמפ לנתב יותר מ-200 מיליון דול לפרוייקטים בעלי עדיפות גבוהה במקומות אחרים. הסכום המקוצץ אושר בשנת הכספים 2017 ל"תכניות בגדה המערבית וברצועת עזה".

הפקיד הבכיר אמר, כי ההחלטה מביאה בחשבון את האתגרים שעימם מתמודדת הקהיליה הבינלאומית במאמציה להושיט סיוע בעזה. לדבריו, שלטון חמאס ברצועה מסכן את חיי האזרחים שם ושוחק את המצב ההומניטרי והכלכלי הקשה בלאו הכי.

בתגובה אמרה חנן אשראווי, חברת הוועד הפועל של אש"ף, כי ממשל טראמפ משתמש ב"סחיטה זולה כמכשיר פוליטי". לדבריה, אין שום תהילה בהתנהלות בריונית כלפי עם כבוש ובהטלת עונשים עליו. לדבריה, "הממשל האמריקאי כבר הפגין את זדוניותו בשיתוף הפעולה עם הכיבוש הישראלי ובגניבת קרקעות ומשאבים של הפלסטינים".

בינואר השנה הקפיא ממשל טראמפ, עד להודעה חדשה, 65 מיליון דולר מתקציב אונר"א, סוכנות או"ם לסעד ותעסוקה לפליטים פלסטיניים. בשלב זה תעביר ארה"ב לסוכנות 60 מיליון דולר, אך תשעה "עד לשיקול נוסף" את הסכום המוקפא.

דוברת הסטייט דיפרוטמנט הדגישה בינואר, כי ההקפאה "אינה עונש", אך, על פי פקידי ממשל אחרים, הפשרת הסכום המוקפא - והזרמת סכומים נוספים מארה"ב בעתיד - יהיו תלויות בנכונות הפלסטינים לחזור לשולחן המו"מ עם ישראל. במילים אחרות: ממשל טראמפ הראה לפלסטינים את המקל, אך הוא מאותת שקיים גם גזר. הממשל הודיע לאונר"א שעליה הלבחון מחדש את דרכי פעולתה אם ברצונה להמשיך לקבל סיוע מארה"ב.

בתחילת ינואר, עוד לפני הקפאת רוב הסיוע לאונר"א, צייץ טראמפ, בעקבות החלטתו להכיר בירושלים כבירת ישראל: "הורדנו מעל השולחן את ירושלים, הבעיה הקשה ביותר במו"מ (פוטנציאלי), אך ישראל תצטרך לשלם יותר. אך אם הפלסטינים אינם מוכנים יותר לנהל מו"מ על השלום, למה אנו צריכים להזרים אליהם סכומים מסיביים בעתיד?"

ארה"ב היא התורמת הגדולה ביותר לארגון ובממשל התנהלו דיונים פנימיים כיצד לנצל את הסיוע הזה לזירוז תהליך השלום. השגרירה באו"ם, ניקי היילי, צידדה בנקיטת צעד דרסטי - השעיה מוחלטת של הסיוע האמריקאי, שתישאר בתוקף על התקפלות הפסלטינים וחזרתם למו"מ, אך שר-החוץ דאז, רקס טילרסון, והיועץ לביטחון לאומי לשעבר, ה.ר. מקמאסטר, צידדו בקיצוץ הסיוע אך לא בהקפאה מוחלטת, ודעתם התקבלה. גם ישראל קראה להימנע מקיצוץ מוחלט. במקביל, החלה ארה"ב במדינות אחרות להגדיל את תרומותיהן לארגון.

ביום ג' השבוע אמר טראמפ שוב, כי במו"מ פוטנציאלי עם הפלסטינים תצטרך ישראל לשלם "מחיר גבוה יותר" בעקבות העברת השגרירות.

בנאום בעצרת בחירות בווירג'יניה המערבית, הדגיש טראמפ שהפלסטינים יקבלו"משהו טוב מאוד" במו"מ עתידי עם ישראל.

"אם יהיה שלום אי פעם עם הפלסטינים, אז (העברת השגרירות) היתה מהלך טוב", אמר טראמפ. "הורדנו (את ירושלים) מעל השולחן. במשאים ומתנים קודמים, מעולם לא נרשמה התקדמות מעבר לירושלים. עכשיו ישראל תצטרך לשלם מחיר גבוה יותר, מפני (שירושלים) כבר לא מונחת על השולחן. הפלסטינים יקבלו משהו טוב מאוד, מפני שעכשיו הגיע תורם".

לפי כמה הערכות, מנסה עתה ממשל טראמפ למשוך את הפלסטינים לשולחן הדיונים בעקבות סירובם העיקש לשוב לתהליך השלום בגלל העברת השגרירות. מנהיגים פלסטיניים הצהירו פעמים רבות שהם אינם רואים בארה"ב מתווך אובייקטיבי בגלל החלטתה החד-צדדית להכיר בירושלים. תכנית שלום שאותה מגבשים במשך חודשים ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו של טראמפ, וג'ייסון גרינבלאט, המופקד על המו"מ הישראלי-פלסטיני, תקועה בבית הלבן בגלל אי נכונותם של הפלסטינים להשתתף בצעד כלשהו שיוביל למו"מ בתיווכה של ארה"ב. את דברי טראמפ אמש אפשר לראות כמהלך שנועד לפתותם לחזור למו"מ.