לא אב השנה: בתו של סטיב ג'ובס מוציאה כביסה מלוכלכת

ליסה ברנן ג'ובס פרסמה ספר זיכרונות שלא מחמיא כלל למנוח • אמה מחזקת: "היא אפילו לא תיארה כמה גרוע זה היה באמת" • אלמנתו ואחותו של ג'ובס, לעומתה, טוענות: "התיאור של סטיב אינו של הבעל והאב שאנחנו הכרנו"

סטיב ג`ובס. הבת מאשימה / צילום: רויטרס
סטיב ג`ובס. הבת מאשימה / צילום: רויטרס

לורן פאואל ג'ובס, אלמנתו של סטיב ג'ובס, מנסה להילחם בספר זיכרונות שפרסמה ליסה ברנן ג'ובס, בתו של המיליארדר המנוח שנמנה עם מייסדי חברת אפל. האלמנה טוענת שהספר, שמציג התנהגות מכוערת של ג'ובס, איננו משקף את "הבעל והאב שהכרנו". אבל כריסן ברנן, אמה של מחברת הספר, משבחת את תיאורי ילדותה של בתה, וטוענת שהם מדויקים.

ליסה ברנן-ג'ובס כתבה על אביה סטיב מנקודת מבטה, והאב המפורסם מתואר כאכזר וברוטלי. ציטוטים מהספר פורסמו בירחון וניטי פייר, והניו יורק טיימס הקדיש לו כתבה נרחבת. מהדברים עולה שג'ובס היה לעיתים קרובות אכזרי וקר כלפי בתו, והפגין גם התנהגות לא ראויה כלפיה, שלא ברור אם היא מגיעה עד כדי התעללות של ממש. 

לורן פאואל ג'ובס, אלמנתו של סטיב שגם היא מככבת בספר, מפרסמה הצהרה משותפת עם אחותו של ג'ובס, מונה סימפסון, שמערערת על אפיון בעלה המנוח. "ליסה היא חלק ממשפחתנו ולכן קראנו את ספרה בעצב, והוא שונה במידה דרמטית מהזיכרונות שלנו מהימים ההם. התיאור של סטיב אינו של הבעל והאב שאנחנו הכרנו", כתבו השתיים.

"סטיב אהב את ליסה, והוא התחרט על כך שלא היה האב שצריך היה להיות בילדותה המוקדמת. זו הייתה נחמה גדולה עבורו שליסה הייתה בבית עם כולנו בימי חייו האחרונים, וכולנו אסירי תודה על השנים שבילינו יחד כמשפחה", כתבו עוד האלמנה והאחות.

כריסן ברנן, אמה של ליסה ברנן-ג'ובס, חושבת לעומת זאת שהתיאור של בתה מדויק מאוד. "זה היה מחריד עבורי לקרוא", אמרה לניו יורק טיימס. "זה היה קשה מאוד, אבל היא כתבה את זה נכון. היא אפילו לא תיארה כמה גרוע זה היה באמת, אם אתם יכולים להאמין לזה". הניו יורק טיימס פירט כמה תקריות בילדותה של ברנן-ג'ובס שבהן הייתה מעורבות ישירה של האלמנה. במקרה אחד, ג'ובס התנהג כלפי אשתו באופן לא ראוי לעיני הבת.

"ליסה ברנן-ג'ובס מתארת את ג'ובס מחבק את גברת פאואל יום אחד, מושך אתה אליו לנשיקה, מעביר את ידו קרוב לשדיה ובמעלה ירכיה, כשהוא נאנח בתאטרליות", כך נכתב. "כשליסה ניסתה לעזוב, אביה עצר בעדה: 'היי, ליס' הוא אמר, 'תישארי כאן. יש לנו רגע משפחתי. חשוב שתנסי להיות חלק מהמשפחה'. אני ישבתי דוממת והבטתי הצידה כשהוא גנח ונאנח".

במקרה אחר, בשעת טיפול פסיכולוגי בנוכחות ג'ובס ואשתו, ליסה בת העשרה התלוננה שהיא "מרגישה בודדה ורוצה שהוריה יאמרו לה לילה טוב". תגובתה של פאואל-ג'ובס, לפי הספר, הייתה: "אנחנו רק אנשים קרים".