טראמפ מאיים: תהיה אלימות אם הדמוקרטים יזכו ברוב בקונגרס

בנאום לפני מנהיגים אוונגלים, פלח חשוב מה"בייס" שלו, אמר טראמפ: "תראו את אנטיפה (קבוצת שמאל אמריקאית, ששמה המלא הוא "האנטי-פשיסטים")... תראו חלק מהקבוצות האלה... הם אנשים אלימים" • "ממש אי אפשר להאמין לרמת השנאה והזעם (כלפי)"

דונלד טראמפ / רויטרס
דונלד טראמפ / רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הזהיר שלשום (ב'), כי אם השליטה על בית-הנבחרים תחזור לידי הדמוקרטים, בבחירות לקונגרס בנובמבר, תפרוץ "אלימות" בארה"ב.

ככל הידוע, זו הפעם הראשונה אי פעם שנשיא בארה"ב משמיע אזהרה כזו לפני בחירות במאמץ לזרוע פחד בקרב בוחרים. ההתבטאות מצביעה על חשש הולך וגובר במפלגה הרפובליקאית, שבבחירות הקרבות יזכו הדמוקרטים ברוב בבית-הנבחרים, ואולי אף בסנט. התפתחות כזו עשויה לשתק כליל את הבית הלבן, למוטט את האג'נדה של טראמפ ולהפוך את השנתיים הבאות של הממשל לכאוס של חקירות, שימועים, זימון מסמכים ואנשים לעדויות והליך הדחה בקונגרס.

בפגישה בדלתיים סגורות עם מנהיגים אוונגליים, פלח חשוב מה"בייס" שלו, הזהיר טראמפ את שומעיו, כי כל ה"הישגים" שהפיק למען הנוצרים האדוקים בארה"ב יימחקו כליל אם הבוחרים יעניקו לדמוקרטים את הנהגת בית-הנבחרים ו/או הסנט. "רק סבב בחירות אחד מפריד בינכם לבין אובדן טוטלי של כל מה שיש לכם. יריבינו - הוא טען - הם "אנשים אלימים" שייטלו מכם את מה שהשגתם "באופן אלים".

הפגישה אמנם היתה סגורה לעיתונאים, אך אחד מהנוכחים הקליט בחשאי את הנשיא ומסר את ההקלטות ל"ניו יורק טיימס" ול-NBC.

"ממש אי אפשר להאמין לרמת השנאה, רמת הזעם (כלפי)", אמר טראמפ. "אחת מהסיבות לכך נובעת מהדברים שעשיתי למענכם, למעני ולמען בני משפחתי, ואכן עשיתי את הדברים האלה... הבחירות ב-6 בנובמבר הן, במידה רבה, משאל עם לא רק עלי אלא גם על הדת שלכם, זה משאל עם על חירות הדיבור ועל התיקון הראשון לחוקה".

אם הרפובליקאים יפסידו - המשיך טראמפ - "הם (הדמוקרטים) יבטלו כל דבר שעשינו והם יעשו זאת במהירות ובאלימות, באלימות. יש אלימות. תסתכלו על אנטיפה, תסתכלו על כמה קבוצות אחרות - אלה אנשים אלימים".

זו אינה הפעם הראשונה שטראמפ טופל שקרים על קבוצות מהשמאל. כתום פרעות של ארגונים ניאו-נאציים בשארלוטסוויל, וירג'יניה, באוגוסט אשתקד, מצא טראמפ קווי דמיון בין הניאו-נאצים לבין קבוצות כאנטיפה (אנטי-פשיסטים), שבאו למחות נגדם. אמנם יום קודם לכן, מיד אחרי השתוללות הניאו-נאצים, גינה אותם טראמפ חד-משמעית. אך כעבור יומיים הוא מחק למעשה את הגינוי החד-צדדי ומתח ביקורת על קבוצות של "השמאל האלטרנטיבי" (alt. left) - כינוי שנגזר מ"הימין האלטרנטיבי" (alt.right), שם שחובק את המגוון הרחב של קבוצות ימניות קיצוניות, כקו-קלאקס-קלאן וארגונים ניו-נאציים - ואמר שקבוצות אלה הפגינו "אלימות רבה מאוד מאוד... האשם מוטל על שני הצדדים", אמר טראמפ.

"אנשים רבים באו לשם כדי למחות על התכנית להסרת הפסל של גנרל לי (גנרל בצבא הדרום)", אמר טראמפ. "... גיניתי ניאו-נאצים. גיניתי קבוצות רבות אחרות. לא כל האנשים (שהפגינו נגד הסרת הפסל) הם ניאו-נאצים, תאמינו לי. לא כל האנשים האלה דוגלים בעליונות הגזע הלבן".

הנשיא שזר אז בדבריו התקפות חוזרות ונשנות על התקשורת, שאותה הוא כינה, כמנהגו, פייק ניוז, בגלל מה שהוא כינה סיקור לא הוגן של חלקם של אנשי הימין בהפגנות בשארלוטסוויל. "צריך להאשים גם את השמאל", הוא אמר.

"הייתה קבוצה בצד אחד, והייתה קבוצה בצד האחר והם התנפלו אלה על אלה עם אלות", המשיך טראמפ. "זה היה אכזרי ונורא, דבר איום. הייתה קבוצה בצד אחד. אפשר להגדירה כקבוצה של השמאל... והיא הסתערה באלימות על הקבוצה האחרת. אתם יכולים לומר מה שאתם רוצים. כך זה היה".

אתמול, העלה טראמפ מאוב את שדי שארלוטסוויל, אך הקהל הנוצרי האדוק קיבל את דבריו בתשואות. האוונגלים, כמו טראמפ, אכן פוחדים משליטה דמוקרטית בקונגרס, ומוכנים לקבל כל איפיון שמורח טראמפ על הכובשים הפוטנציאליים וסייעניהם.

הסקרים מצביעים על היווצרות גל דמוקרטי שעשוי להחזיר לפחות את בית-הנבחרים לידי הדמוקרטים. אמת, הבחירות ב-2016 לימדו אותנו שהסקרים עלולים להיות משענת קנה רצוץ לניבוי תוצאות הבחירות, אבל לפחות הדמוקרטים מריחים מהפך, ועשרות מחוקקים רפובליקאים, ובהם אפילו יו"ר בית-הנבחרים, פול ראיין, פרשו מהחיים הפוליטיים בחודשים שחלפו בציפייה לתבוסה.

לפני כמה ימים חשף האתר הפוליטי "אקסיוס" מסמך רפובליקאי שמפרט כיצד ועדות חקירה של בית-הנבחרים, בשליטת הדמוקרטים, ישתקו למעשה את הבית הלבן בחקירות על עשרות נושאים הנוגעים ישירות בטראמפ, או בבני משפחתו, או בהחלטות שקיבלו הוא וחברי הקבינט שלו. בין הנושאים: דו"חות המס שטראמפ מסרב לחשוף לציבור, הנשיא הראשון שנוהג כך; פרשיות תשלום דמי השתיקה לעובדות המין; והאם גורמים רוסיים הלבינו כספים דרך ארגון טראמפ וקיבלו בעלות על דירות במנהטן.

טראמפ, בהופעתו לפני האוונגלים, חשף ללא בושה את פחדיו הכמוסים: "אני רק מבקש מכם שתדאגו לכך שכל אנשיכם יצאו להצביע, ב-6 בנבומבר. אם הם לא יצביעו, יהיו לנו שנתיים מרות; תהיה תקופה קשה ביותר. זכרו, רק סבב בחירות אחד חוצץ בינכם לבין כל מה שהשגתם עד עתה".