ירידת מניות הטק הסיניות עלולה לבשר על עתיד דומה בארה"ב

מניות FAANG האמריקאיות עלו ב-38% מתחילת השנה, אבל קבוצת מניות BAT הסינית, הכוללת את עליבבא, באידו וטנסנט, ירדה ב-5.3%, אף שהיא עדיין גבוהה משמעותית ממדד שנחאי • משקיעים תוהים אם הירידה במניות הטכנולוגיה הסיניות מבשרת ירידה דומה הצפויה במניות האמריקאיות

פייסבוק, אמזון, נטפליקס וגוגל / צילום: REUTERS FILE PHOTO
פייסבוק, אמזון, נטפליקס וגוגל / צילום: REUTERS FILE PHOTO

אחת מקבוצות המניות הרווחיות ביותר אשתקד מתחילה להיחלש, ומפריכה את הציפיות שמשקיעים ברחבי העולם יהמרו על הדומיננטיות בת-הקיימא של קומץ ענקיות טכנולוגיה אמריקאיות וסיניות. בתקופה האחרונה של השוק השורי נכנס מספר גדול של משקיעים שמחפשים צמיחה למניותיהן של חברות שכלולות בקבוצה המכונה FAANG-BAT, שאליה שייכות ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות פייסבוק , אפל , אמזון , נטפליקס  ואלפאבית  (החברה המחזיקה בגוגל), והחברות הסיניות באידו , אליבאבא גרופ  וטנסנט הולדינגס .

מניות אלה כקבוצה נסקו אשתקד ב-62% והגדילו ביותר מפי שלושה את העליות של S&P 500 . ואולם בחודשים האחרונים התחילה הקבוצה להיחלש, עקב החרפת המתח בין סין לארה"ב בסוגיית הסחר, החששות לגבי בריאותה של הכלכלה העולמית והתהיות אם העלייה במניות הטכנולוגיה היתה מופרזת.

מניות FAANG האמריקאיות המשיכו לעלות, ורשמו קפיצה של 38% מתחילת השנה הנוכחית, אבל קבוצת BAT הסינית ירדה ב-5.3%, אף שהיא עדיין גבוהה משמעותית ממדד שנחאי , שאיבד 17% מערכו.

חלק מהמשקיעים תוהים אם הירידה במניות הטכנולוגיה הסיניות מבשרת ירידה דומה במניות האמריקאיות, ואם כן - אילו מניות יובילו את העלייה הבאה בשוק. כמו כן, תוהים המשקיעים אם שוק המניות השורי הארוך בתולדות ארה"ב מתקיים על זמן שאול.

איתות לעתיד או רק תיקון?

"השוק חגג במשך כל 2017. השנה, המצב שונה מאוד", אמר מאט פורסטר, סמנכ"ל השקעות בלוקווד אדוויסורס של בנק ההשקעות BNY Mellon. כשמופיעים סדקים במגזרים שהיו דומיננטיים, כמו מגזר הטכנולוגיה, "קשה לדעת אם אתה רואה איתות, או אם זה רק תיקון למה שהיה מגזר חזק מאוד של השוק".

מניות הטכנולוגיה המשיכו להוביל את מרבית העליות בשוק הרחב בארה"ב. אפל הפכה לחברה האמריקאית הראשונה ששווי השוק שלה חצה את רף הטריליון דולר. הרווח הרבעוני האחרון של אמזון נסק לשיא, הודות לביצועי חטיבת מחשוב הענן והחטיבה הקמעונית.

ואולם מתחילת השנה נחלשו מניות הטכנולוגיה הסיניות הגדולות, מכיוון שהמשקיעים פיתחו חששות לנוכח ההאטה בצמיחה, הרגולציה הממשלתית הפוטנציאלית והמו"מ הסוער בסוגיית הסחר.

"אף מונופול לא בטוח בסין"

לאחר זינוק שנתי של 40% ב-10 השנים שהסתיימו בסוף 2017, נפלה מניית טנסנט ב-13% בשנה הנוכחית, ובנקודה מסוימת נמחקו 175 מיליארד דולר משווי השוק שלה. החודש דיווחה מו"לית משחקי הווידיאו הגדולה בעולם (במונחי הכנסות) על ירידה מפתיעה ברווח הרבעוני לעומת אשתקד, לראשונה בתקופה של יותר מ-10 שנים. הארגון המחודש של שני גופים רגולטוריים שמפקחים על תוכני משחקי הווידיאו בסין, הוביל לדחיית אישורם של משחקים חדשים, וזה פגע בפעילות הגדולה ביותר של טנסנט.

"הלקח מהפרשה הזאת הוא שאף מונופול אינו בטוח בסין", אמר בן הרבורג, שותף בקרן הון הסיכון הסינית MSA Capital.

טנסנט אינה היחידה שנקלעה לתקופה קשה. המניה של ענקית הקניות המקוונות הסינית עליבבא צנחה ביוני ב-17% משיא של כל הזמנים, וכעת היא נסחרת במחיר גבוה רק במקצת ממחירה בתחילת השנה. באידו, שמפעילה את מנוע החיפוש המקוון הגדול בסין, ירדה מתחילת השנה ב-4.2%.

משקיעים רבים סבורים כי הירידות במניות הטכנולוגיה העולמיות היו צריכות להתרחש כבר מזמן. מנהלי קרן גלובל אומרים שההימורים על FAANG -BAT הם קטגוריית העסקאות הצפופה ביותר בתקופה של שבעה חודשים, על פי סקר חודשי שערך בנק אוף אמריקה מריל לינץ'.

חלק מהמשקיעים מאמינים שמניות הטכנולוגיה הסיניות פשוט לוקחות פסק זמן לאחר פרץ צמיחה מהיר, ושהן עשויות עדיין להמשיך את העלייה. "הדבר הזה היה חייב להצטנן בנקודה מסוימת, ולהסתגל לציפיות רציונליות יותר", אמר הרבורג מ-MSA Capital.

עשרות המלצות "קנייה" למניות

אנליסטים בוול סטריט שמכסים את ענקיות הטכנולוגיה הסיניות, שומרים על אופטימיות, עם מעט מאוד המלצות "מכירה" לעומת עשרות המלצות "קנייה". אף שמניות הטכנולוגיה האמריקאיות רשמו השנה ביצועים טובים משל מקבילותיהן הסיניות, הפגינו גם הן תנודתיות רבה יותר בחודשים האחרונים, כמו למשל, בעקבות הדוח הכספי המאכזב שפרסמו הקיץ פייסבוק, נטפליקס, טוויטר  ואינטל .

ואולם אנליסטים אחרים מזהירים שהמשקיעים ממעיטים בהערכתם את סיכון הבדלי הביצועים באופן כללי יותר בתוך השווקים, בעוד הבנקים המרכזיים ברחבי העולם סוגרים את הברזים שאפשרו לנכסים עתירי סיכון לרשום עליות גבוהות יותר מאז המשבר הפיננסי.

"הנטייה למכור את המניות המנצחות גוברת, מכיוון שאנשים חוששים שאולי השוק מתקרב כבר לשיא", אמר ניטין סקדנה, מנהל סיקור נגזרי מניות בבנק אוף אמריקה מריל לינץ'. "השינוי הזה בהלך הרוח נראה מאוד מוחשי בהשוואה לשנה שעברה".