פיצה ו-3,000 ד' במזומן: השוק השחור של המט"ח פורח באיראן

צניחה חדה בערך הריאל הובילה לזינוק בביקוש לדולרים • הרשויות מנהלות משחקי חתול ועכבר עם הסוחרים

החלפת כספים בעמדת צ‘יינג‘ פומבית./צילום: רויטרס  Morteza Nikoubazl
החלפת כספים בעמדת צ‘יינג‘ פומבית./צילום: רויטרס Morteza Nikoubazl

נער שליחויות הגיע לאחרונה לבית במרכז טהרן עם מגש קרטון שהכיל פיצה חמה - ו-3,000 דולר במזומן. ההזמנה של הדולרים בטלגרם, שירות המסרים המוצפנים הפופולרי מאוד, סופקה בתוך שלוש שעות בלבד. השליח קיבל את התשלום בריאלים באמצעות כרטיס אשראי בנקאי. הפיצה הייתה חלק מהעסקה.

"אני לא סוחר סמים, אבל הממשל שלנו הכניס אותנו למלחמת גרילה", אמר נימה, סוחר מט"ח במחתרת שתיאם את העסקה הזו. הוא, כמו סוחרי מט"ח אחרים, משתמש בשירותי ווטצאפ וטלגרם, ומתאמץ במיוחד להתחמק ממעקב אחריו. הרשת שלו מקבלת לקוחות אך ורק עם המלצות, ורק אחרי שיחת טלפון שבה נעשה מאמץ לברר אם הלקוח החדש הוא סוכן מסווה של הרשויות. נימה אומר שהוא ושותפו לעולם לא משתמשים בטלפונים שקשורים לזהויות האמיתיות שלהם.

העסק פועל מחנות תיקי עור. כדי לסחור בדולרים, הלקוחות צריכים להשתמש בסיסמה "אני רוצה תיק עור צנוע מעור בהיר". השטרות מוכנסים לפאוץ' שעובד מביא מהמרתף, והשליחות מתבצעת.

פיצה חמה ו-3,000 דולר במזומן:  השוק השחור של המט"ח פורח באיראן
 פיצה חמה ו-3,000 דולר במזומן: השוק השחור של המט"ח פורח באיראן

השוק השחור של הדולרים קיבל תנופה רצינית באיראן, בשעה שהמשטר בטהרן ניצב בפני לחץ מוגבר מהידוק העיצומים האמריקאיים וחולשת הכלכלה המקומית.

צניחה חדה בערך המטבע האיראני הובילה לזינוק בביקוש לדולרים בחודשים האחרונים, בחיפוש אחרי מקלט מהפיחות. אתמול נסחר דולר אחד ב-109,000 ריאל, לעומת 43,000 ריאל בינואר.

בניסיון להפוך את קריסת הריאל, איראן מנסה להגביל את היצע הדולרים על ידי פעולה נגד השוק השחור. כך מנהלות הרשויות משחקי חתול ועכבר על סוחרי המט"ח, שפועלים מירכתי חנויות ובאמצעות יישומי מסרים.

גורל המטבע עשוי לקבוע את הגורל הפוליטי של בכירי הרפובליקה המוסלמית. הנשיא הפרגמטי חסן רוחאני נתון ללחץ גובר והולך של יריביו חסידי קו הנוקשה בנושאים כלכליים. זה כבר הוביל להדחה של נגיד הבנק המרכזי ביולי, ושל שרי העבודה והאוצר החודש. רוחאני עצמו עבר אתמול (ג') שימוע בפרלמנט, שהחליט בהצבעה שהוא אינו שבע רצון מביצועיו הכלכליים, כולל חולשת הריאל.

קריסת המטבע גרמה גם לתסיסה ציבורית. היא העלתה את עלות הנסיעות לחו"ל ויותר מהכפילה את עלויות היבוא, עם הקפצת האינפלציה שעזרה ללבות הפגנות על התייקרות הדלק בחודשים האחרונים.

בפברואר, אחרי תחילת הירידה האחרונה של הריאל, הרשויות עצרו עשרות סוחרי מט"ח. באפריל הוציאה הממשל אל מחוץ לחוק מסחר במט"ח מחוץ לשערי החליפין הרשמיים הגבוהים, וכך ירד חלק גדול מהמסחר במט"ח למחתרת.

פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין עם איראן במאי עזרה להאיץ את קריסת הריאל לרמות שפל מול הדולר. ההסכם מ-2015 שחרר את איראן מעיצומים בינלאומיים רבים תמורת הגבלות על תוכניתה הגרעינית, אבל הנשיא דונלד טראמפ טען שההסכם לא שינה את תוכניות איראן להרחיב את השפעתה במזרח התיכון.

טראמפ פעל החודש כדי לחדש את הענישה האמריקנית של כל עסקה משמעותית בריאלים, ובמתכות יקרות מאיראן, בין היתר. סבב נוסף של עיצומים אמור להתבצע בנובמבר, כולל נפט ובנקים. כלכלת איראן צפויה להתכווץ בשנה הבאה כתוצאה מכך.

טהרן רופפה לאחרונה את השליטה בשוק המט"ח בניסיון להרחיק עסקים מן השוק השחור. ביולי נפתח שוק מט"ח שניוני חדש לטובת יבואנים ויצואנים קטנים, שרוצים לסחור במטבעות במחירי שוק. באוגוסט בוטל האיסור על מסחר במט"ח מחוץ לשער החליפין הרשמי.

אבל כמה הגבלות נשארו, כול הגבלת כמות הדולרים במזומן שסוחרי מט"ח יכולים למכור ללקוחות, ודרישה שעסקאות גדולות ייעשו בשערי השוק השניוני הרשמיים.

כמה כלכלנים מייחסים את הבעיה הדולרית של איראן למחסור בדולרים בבנק המרכזי, או לאי נכונות לשרוף יתרות מט"ח כדי להגן על הריאל, אך דוברים איראנים מכחישים זאת. רוחאני אמר בינואר שלאיראן יש די והותר יתרות מט"ח לייצוב המטבע, ונגיד הבנק המרכזי לשעבר חזר על הדברים באפריל.

הרשויות ממשיכות להילחם בשוק השחור. ב-5 באוגוסט הן הודיעו על מעצר חמישה סוחרי מט"ח בהאשמות פיננסיות לא ברורות. שבוע מאוחר יותר הוכרז על מעצר של 67 בני אדם באשמת "פשעים כלכליים" שלא פורטו.