פוטין נחוש: מעלה את גיל הפרישה לנשים ברוסיה ל-60

גם אם הוא ממתן את דרישותיו, נשיא רוסיה מתכוון להעלות את גיל הפרישה - זאת אף שהתמיכה בו צנחה משיא של 89% ביוני 2015 ל-67% ביולי השנה • מה קורה עם מתנגדיו של פוטין? נעצרים באמתלות שונות

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ריכך את תוכניתו להעלות את גיל הפנסיה כדי לשפר את מצבה הכספי של מדינה, וזו נסיגה נדירה שלו שבאה אחרי מחאה ציבורית שהורידה את שיעורי התמיכה בו לשפל של יותר מארבע שנים.

בהודעת טלוויזיה אמש (ד') הציע פוטין שגיל הפרישה לנשים יעלה מ-55 ל-60 במקום 63 שהציע הפרלמנט. הוא לא הציע להוריד את גיל הפרישה לגברים, שעדיין יעלה מ-60 ל-65.

ההתערבות של פוטין מדגישה את האתגר המרכזי שלו אחר 18 שנות שלטון: כלכלת רוסיה ניצבת בפני שנים של צמיחה איטית שעלולה לערער את האמנה שלו עם האוכלוסייה: רווחה כלכלית יחסית תמורת הגבלות לחופש הפוליטי.

פוטין אמר שמטרת החוק החדש היא להבטיח את היציבות הפיננסית של מערכת הפנסיה לשנים רבות. "המסקנה ברורה. האוכלוסייה הכשירה לעבודה מצטמצמת, ולכן ההזדמנויות לתשלום הקצבאות ולהצמדתן למדד פוחתות באופן אוטומטי. לכן, נחוצים שינויים", הסביר.

הרפורמה, שמעלה את גיל הזכאות לקצבאות זקנה מהמדינה לראשונה מאז שנות ה-30 במאה שעברה, באה בזמן שכלכלת רוסיה מנסה להתאושש מעיצומים בינלאומיים, והרובל המפוחת הותיר את האוכלוסייה עם כוח קנייה מונמך. ההתנגדות החזקה להעלאת גיל הפרישה מערערת גם את התחושה שפוטין הוא כל יכול מבחינה פוליטית.

אלפי אזרחים מחו על החקיקה המוצעת להעלאת גיל הפנסיה בעצרות ברחבי המדינה ביוני, כולל במעוזים של תומכי פוטין בלב המדינה. מתנגדי החוק אומרים שהוא שוחק את רשת הביטחון החברתית של המדינה, שהיא חלק מהחיים ברוסיה מימי הקומוניזם, ונשארה חיונית לתושבי המדינה.

הדומה, הבית תחתון של הפרלמנט, הצביע ברוב גדול בעד הרפורמה בחודש שעבר, בקריאה הראשונה מבין שלוש הקריאות של החקיקה המוצעת, שצריכה לעבור גם את אישור הבית העליון לפני שהנשיא חותם עליה.

הקרמלין ניסה להרחיק את עצמו מן החוק הלא פופולרי, ולהדגיש את חלקה של ממשלת דמיטרי מדבדב בהכנת הצעת החוק. אבל הרוסים יודעים שאין חקיקה כזו ללא אישור של הנשיא פוטין.

"זו הפעם הראשונה שאנשים מבינים שפוטין אחראי למשהו, למשהו רע במקרה הזה", אמר אנדרה קולסניקוב ממרכז קרנגי במוסקבה. "על רקע זה שיעור התמיכה בו יורד". ואכן, הפופולריות של פוטין ירדה משיא של 89% ביוני 2015 ל-67% ביולי השנה, לפי מכון הסקרים העצמאי לבאדה ממוסקבה.

פוטין אמר בעבר שהוא אינו אוהב את האופציות המוצעות להעלאת גיל הפרישה, אבל הוא רואה את הרפורמה כחיונית לאוכלוסייה המזדקנת במהירות, עם כוח העבודה המתכווץ שיוצר נטל פיננסי מתרחב על הכלכלה.

היום יש פנסיונר רוסי אחד על כל 2.3 אנשים בגיל העבודה, לפי בית הספר הגבוה לכלכלה במוסקבה. ב-1959 היו חמישה עובדים לכל פנסיונר. הנתון הזה ירד לשלושה ב-2007 והוא צפוי להמשיך לרדת לשניים לפנסיונר ב-2023.

אתמול הכיר פוטין בתגובה ה"חריפה" להצעת הרפורמה בגיל הפנסיה. הוא אמר בישיבת ממשלה בעיר אומסק בסיביר שכל שינוי בפנסיה צריך להיות הוגן, להבטיח רמת חיים סבירה ולהגן על דורות ההווה והעתיד של אזרחי רוסיה.

נתונים מקרנות פנסיה ברוסיה מראים שבשנה שעברה קיבלו 43.5 מיליוני בני אדם קצבאות זקנה ממלכתיות, בעלות של 106.2 מיליארד דולר ב-2017. השנה העביר הממשלה 35.7 מיליארד דולר לתקציב הפדרלי כדי לכסות גירעונות בתשלומי הפנסיה, לפי נתוני הדומה.

"אם לא נשנה את גיל הפנסיה הנוכחי, היחס בין מספר הפנסיונרים ומספר העובדים שמפרישים משכרם לפנסיה יורע", אמר יורי מיכאילוביץ' גורלין, סגן מנהל המוסד הממשלתי לניתוח חברתי ולחיזוי במוסקבה. ישיבה בחיבוק ידיים, הוא הוסיף, תקשה יותר ויותר על הממשלה לשמור על הצמדת הפנסיות לאינפלציה, גם אם הכלכלה תצמח מהר יותר מאשר כעת.

אנשים רבים רואים את דחיית גיל הפרישה שלהם כ"הפרה של האמנה החברתית הלא כתובה ברוסיה", אמר קולסניקוב ממכון קרנגי. תמורת שמירה על סדר ותמיכה פוליטית בממשלה, אזרחי רוסיה מצפים לרמת מינימום של הטבות סוציאליות.

"להבנת האוכלוסייה יש חלוקה - בין מה שהמדינה צריכה לטפל בו ומה שהאזרחים עצמם צריכים לדאוג לו", אמר אנדרה מילכין, נשיא רומיר, מרכז מחקר עצמאי במוסקבה. "לאנשים לא אכפת שהממשלה מחפשת כספים לשיפור האינדיקטורים המקרו-כלכליים, כל עוד זה לא פוגע בהם ברמה המיקרו-כלכלית".

האופוזיציה להעלאת גיל הקצבאות איחדה גורמים פוליטיים מנוגדים כמו תומכי המפלגה הקומוניסטית ותומכי מנהיג האופוזיציה שמנסה להיאבק בשחיתות, אלכסנדר נבאלני, יריבו העיקרי של פוטין. נבאלני נעצר בשבת ומעצרו הוארך ל-30 יום לפני עצרת שהוא תכנן להוביל ב-9 בספטמבר במחאה על חקיקת הפנסיה. לפי הרשויות, מעצרו קשור לארגון עצרת לא חוקית בינואר.