מזרחי טפחות מקריב את הדיבידנד ולא מוותר על הצמיחה

הבנק יבצע פעולות כגון מכירת תיקי משכנתאות למוסדיים על מנת לעמוד ביעדי ההון אולם המסר שלו הוא ברור: נתמודד עם הזעזוע בפתרונות יצירתיים, אך לא ניגע בצמיחת הבנק

אלדד פרשר, מנכ"ל מזרחי טפחות / צילום: שלומי יוסף
אלדד פרשר, מנכ"ל מזרחי טפחות / צילום: שלומי יוסף

לא בכל יום בנק מודיע כי יפריש סכום עתק של 425 מיליון שקל, מעריך שההפרשות עשויות לתפוח ומבשר כי הוא עוצר את הדיבידנד, ולמרות זאת מנייתו מטפסת ב-4%. כך קרה היום במזרחי טפחות .

העלייה במניית הבנק, לאחר שספגה ירידה של מעל 10% בשבועות האחרונים, נובעת משתי סיבות: הראשונה, היא התוצאות השוטפות החזקות של הבנק, שהביאו לכך שלמרות ההפרשה הכבדה הבנק הצליח לרשום רווח של 200 מיליון שקל ברבעון.

אולם סיבה לא פחות חשובה לתגובה החיובית בשוק ההון נובעת מהמשפט הבא בדוח: "הבנק מעריך כי קיימת לו היכולת לעמוד בתוואי תוכנית החומש האסטרטגית לשנים 2017-2021". התוכנית כוללת בין היתר הגעה לנתח שוק של עד 20%, שיפור הרווחיות, והיעילות והגדלת נתחי שוק בעיקר באשראי העסקי.

מזרחי טפחות התאפיין לאורך השנים בצמיחה אגרסיבית בפעילות: גידול באשראי, פתיחת סניפים ובאחרונה גם ניסיון לרכוש את בנק אגוד. הוא גם הבנק היחיד המפרסם בקביעות תוכניות אסטרטגיות מפורטת כולל יעדים (שאפתניים) לשנים קדימה.

אלא שהחשש בשוק ההון היה שעננת הקנס הכבדה, שעלולה להגיע למעל למיליארד שקל, תזעזע את יחסי ההון בבנק ותשבש את התוכניות. היום משחררים במזרחי טפחות צפירת הרגעה, ומודיעים - אין לנו כוונה לעצור את תוכניות הצמיחה של הבנק.

יחד עם זאת, בבנק לא מנותקים מהמצב ומודעים לכך שעליהם לשפר את יחסי ההון. אלא שהם מתכוונים לעשות זאת קודם כל על ידי עצירת הדיבידנד. כך, למעשה את הכסף שנועד לחלוקה לבעלי המניות של הבנק ובראשם משפחות עופר ורטהיים, יעביר בסופו של דבר הבנק לרשויות בארה"ב כקנס. במקביל סביר כי הבנק יבצע פעולות נוספות על מנת לעמוד ביעדי ההון, כגון מכירת תיקי משכנתאות למוסדיים, אולם המסר שלו הוא ברור: נתמודד עם הזעזוע בפתרונות יצירתיים, אך לא ניגע בצמיחת הבנק. המסר הזה שכנע היום את שוק ההון.