מציאות חדשה בבורסה: תשיק שירות מיקום בתשלום

רגע לאחר שעברה לשליטת גופי השקעה זרים הבורסה לניירות ערך בתל אביב מקדמת שירות מיקום למחשבי המסחר עבור תשלום • הזוכה בהליך הפצת המניות של הבנק יפורסם עד מחר בבוקר

איתי בן זאב / צילום: תמר מצפי
איתי בן זאב / צילום: תמר מצפי

רגע קט לאחר שהבורסה בתל אביב הפכה לחברה למטרות רווח ועברה לבעלות גופי השקעה זרים, ויצאה משליטת חברי הבורסה הבנקאיים, היא מקדמת שירות חדש שתספק עבור תשלום, במטרה להביא לפה חברי בורסה זרים חדשים שישלמו לה עבור "פריים לוקיישן". הערב פרסמה הבורסה טיוטת נייר להערות הציבור של מחלקת אסטרטגיה ופיתוח עסקי ל"שירות מיקום משותף ( colocation )", שבגינו תיגבה עמלה חדשה של עשרות אלפי דולרים לשנה.

בבורסה הסבירו כי מאחר והיא "הציבה לעצמה יעד אסטרטגי של גידול פעילות שחקנים זרים בשווקיה", היא מקדמת עתה את השירות האמור, ש"מקובל בכלל הבורסות בשווקים המפותחים. במסגרת שירות זה מאפשרות הבורסות לפעילי השוק להציב את מחשביהם בחצרי הבורסה, וכך מאפשרות להם גישה בעלת מהירות גבוהה, קבועה ויציבה אל מחשבי המסחר של הבורסה וממחשבי המסחר של הבורסה".

בבורסה הסבירו כי יצירת שירות זה דורשת השקעות ניכרות, ומדובר בהכרח כדי למשוך לפה שחקנים זרים, כשבמקביל "תבצע הבורסה השקעות במטרה לאפשר את הגדלת קיבולת קווי התקשורת החיצוניים המקשרים בין חברי הבורסה ומפיצי המידע לבורסה. זאת, על מנת להגדיל גם את יכולת שליחת ההוראות של פעילי שוק אשר יבחרו שלא לעשות שימוש בשירות ה- colo ".

בחמישי האחרון הושלמה מכירת השליטה בבורסה לפי שווי של 551 מיליון שקל, לחמישה גופים זרים, בהובלת קרן מניקיי. זאת כהשלמה להליך שינוי מבנה הבעלות בבורסה והפיכתה לחברה למטרות רווח. בכוונת בעלי המניות החדשים והנהלת הבורסה להנפיק את הבורסה עד סוף שנה לפי שווי של לפחות 551 מיליון שקל.