צרות של עשירים: איך לבזבז 1.1 טריליון דולר במזומן?

הצרות הטובות של סמנכ"לי הכספים באירופה: בגלל הריבית השלילית באירופה אין זה רווחי לאגור מזומנים בפיקדונות בנקאיים, והמשקיעים דורשים מהחברות להשתמש בחוכמה בכסף שלהם

תזרים מזומנים / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
תזרים מזומנים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

לסמנכ"לי הכספים של חברות אירופיות, מזרח תיכוניות ואפריקאיות יש צרות של עשירים: הם צריכים למצוא דרכים שונות ומשונות להוציא כסף מזומן בשווי כולל של 1.1 טריליון דולר.

החברות בעלות מאגרי המזומנים הגדולים ביותר באזור הן Total עם 29.2 מיליארד אירו (33.9 מיליארד דולר), Electricite de France עם 28.3 מיליארד אירו ופולקסווגן עם 27.3 מיליארד אירו, על פי דוח של מודי'ס. הנתונים מתייחסים ל-757 חברות לא-פיננסיות ששוכנות באירופה, המזרח התיכון ואפריקה, ומראים כי בסוף 2017 תפחו רמות המזומנים לשיא של שבע שנים.

רבות מהחברות האלה החלו להשיב מיליארדי אירו למשקיעים באמצעות רכישה חזרה של המניות של עצמן וחלוקת דיבידנדים, וכן באמצעות השקעת הכסף בפרויקטים ובעסקאות חדשים.

חגיגת ההוצאות הזו היא יוצאת דופן עבור סמנכ"לי כספים אירופים, שלעתים קרובות מתאפיינים בשמרנות פיסקלית רבה יותר ממקביליהם האמריקאים. אך בגלל הריבית השלילית באירופה אין זה רווחי לאגור מזומנים בפיקדונות בנקאיים, והמשקיעים דורשים מהחברות להשתמש בחוכמה בכסף שלהם באמצעות איזון בין הקצאות הון להשקעות חדשות לבין השבת כספים לבעלי המניות והקצאת כספים ליום צרה.

מזומנים ללא שימוש מעוררים לעתים קרובות ביקורת מצד המשקיעים. "זה לא יעיל להחזיק סכומי מזומנים גדולים במאזן אם לא משתמשים בכסף הזה", אמר וויליאם קולי, סגן נשיא בכיר במודי'ס.