רשות החדשנות: חממה טכנולוגית בתחום הפודטק בנפת צפת

תחום הפודטק, החדשנות בתחום המזון, הוא אחד התחומים הטכנולוגיים הצומחים במהירות באחרונה • מינימום ההשקעה בהצעה הוא 50 מיליון שקל ומלוא הניקוד יינתן להצעות השקעה של 150 מיליון שקל, שיביאו את סך ההשקעה בחממה עד ל-250 מיליון שקל

חממת פודטק / צילום: שאטרסטוק
חממת פודטק / צילום: שאטרסטוק

רשות החדשנות עומדת להקים חממה טכנולוגית חדשה בתחום הפודטק בנפת צפת, בהשקעה של 100 מיליון שקל לאורך שמונה שנים. הרשות יוצאת בהליך תחרותי להקמת החממה הטכנולוגית החדשה, המצטרפת ל-18 החממות הטכנולוגיות הקיימות, בהן חממת הפודטק הקיימת באשדוד.

בהליך התחרותי צפויות להתמודד חברות תעשייתיות, בין השאר על גובה ההשקעה שלהן בפרויקט. מינימום ההשקעה בהצעה הוא 50 מיליון שקל ומלוא הניקוד יינתן להצעות השקעה של 150 מיליון שקל, שיביאו את סך ההשקעה בחממה עד ל-250 מיליון שקל. החברה הזוכה תיהנה מתנאים מועדפים: תקציב לתפעול החממה בהיקף של כ-600 אלף שקל בשנה ותוספת לתקציב של כ-1 מיליון שקל על כל חברת סטארט-אפ שתיקלט בחממה. חברות הסטראט-אפ שייקלטו יזכו למענקים של עד 5 מיליון שקל.

תחום הפודטק, החדשנות בתחום המזון, הוא אחד התחומים הטכנולוגיים הצומחים במהירות באחרונה. כך למשל אמר לגלובס ראש רשות החדשנות ההולנדית, קונסטנטין ואן אוראנג', העושה בארץ בימים אלה, כי תחום הפודטק הוא אחד המרכזיים בו מחפשת הולנד שיתופי פעולה עם ישראל, המשלימים את תעשיית המזון המפותחת שלה. מטרת החממה

החדשה היא לאתר פרויקטים טכנולוגיים בתחום הדור הבא של מזון ומשקאות, שחרור שטחים חקלאיים המיועדים לגידולי מזון לבעלי חיים בכדי לייצר בהם מזון לבני אדם, ייעול תהליכי גידול מזון תוך שמירה על קיימות, קיצור שרשרת האספקה לצרכנים על מנת לשמור על טריות המזון ובטיחותו, ייעול שיטות האספקה והייצור על מנת לייעל את הפצת המזון ולמנוע בזבוז ועודפים, וכן התאמת המזון המיוצר לטעמו האישי של הצרכן ובריאותו.

ההליכים התחרותיים הקודמים הצליחו להביא גופים כלכליים מהארץ ומהעולם בהם קרנות הון סיכון, חברות רב לאומיות ועוד, אשר מביאים ערך רב לחברות בהן הם משקיעים ומהווים שער כניסה לשווקי היעד הבינלאומיים של החברות. החממה צפויה לפתח את היזמות המקומית באזור ולעזור בבניית אקוסיסטם של חדשנות אזורית על ידי חיבור של משקיעים, שותפים אסטרטגיים, סטארט-אפים ועוגנים באזור.

אלי כהן, שר הכלכלה והתעשייה, אמר: "קידום התעשייה, התעסוקה והחדשנות בפריפריה הצפונית, הינה משימה הנמצאת בראש סדר העדיפויות של משרד הכלכלה והתעשייה. הקמת חממה טכנולוגית חדשה בגליל העליון תמשוך לאזור השקעות, תעשייה והון אנושי שיביאו לפיתוח כלכלי אזורי"

אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות, אמר: "ההתמקדות העולמית היום בתעשיית הפודטק מונעת מתחזית, אשר לפיה בשנת 2050 יהיה צורך להאכיל 9.6 מיליארד בני אדם. קיימת חשיבות רבה לייצר פתרונות הנותנים לבעיה הולכת וגדלה ואנחנו נותנים לכך מענה, בין היתר באמצעות הקמת החממה החדשה בנפת צפת. בנפת צפת מתבצעים מחקרים אקדמיים בנושא ומתקיימים שיתופי פעולה בין מוסדות מחקר וחברות המזון הגדולות בארץ. יסודות אלה יחד עם החממה החדשה שתסייע בהקמתן של חברות הזנק חדשות, יאפשרו לבסס מערכת חדשנות אקוסיסטם חשובה ותחזק את תעשיית הפודטק בישראל".

אניה אלדן, סמנכ"ל ומנהלת זירת הזנק, אמרה: "תכנית החממות הטכנולוגיות מהווה פלטפורמה מרכזית לתפיסת הערך שנוצר באקדמיה על ידי חברות ישראליות והחממות הטכנולוגיות הוכיחו עצמן ככלי סיוע חשוב ליצירת חברות חדשניות על בסיס ידע אקדמי במגוון תחומים. מבין 18 החממות שכבר נבחרו, רק חממת "דה קיטשן האב" בבעלות קבוצת שטראוס, היושבת באשדוד, מתמקדת בהשקעות בתחום המזון. בארבע השנים האחרונות, קבוצת שטראוס בכלל וחממת דה קיטשן האב בפרט עשו עבודה יפה בבניית אקוסיסטם בתחום הפודטק. כיום יש כ-400 חברות בתחום טכנולוגיות המזון וחשוב לרשות החדשנות לערב חברות נוספות בחדשנות פתוחה בתחום על מנת לסייע לחברות להתבסס, לצמוח ולהפוך למובילות עולמיות".