האם למהר לתבוע הפחתת מזונות?

עד לדיון בעליון בתחולת ההלכה החדשה על פסקי דין קיימים, התחום פרוץ

מזונות / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב
מזונות / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב

פסק דינו של בית המשפט העליון, בע"מ 919/15, שניתן ביולי 2017, חולל רעידת אדמה משפטית עבור תיקי מזונות שנדונו מאותו יום ואילך. פסק הדין קבע כי נטל כלכלת הילדים יחולק באופן שוויוני יותר בין האב לאם, וכתוצאה מכך סכומי המזונות בהם מחויבים אבות בשנה האחרונה פחתו באופן ניכר, ובמקרים המתאימים אף נשללו לגמרי.

פסק הדין לא הכריע בשאלה המהותית, מה דינם של תיקי מזונות שכבר נדונו והוכרעו טרם פסק הדין, ועל כן בשנה שחלפה מאז מתן פסק הדין, אבות רבים פנו לבתי המשפט לעניני משפחה ברחבי הארץ וביקשו לדון מחדש בפסק הדין למזונות בעניינם, ברוח פסק דינו של בית המשפט העליון. במשך מספר חודשים ניתנו פסקי דין הדוחים תביעות אלה על הסף, בקובעם כי האבות נדרשים להוכיח כי בנוסף לשינוי ההלכה המשפטית, חל גם שינוי נסיבות מהותי בעובדות הספציפיות הנוגעות לעניינם, לדוגמה הפחתה משמעותית ביכולת השתכרותם.

ביולי השנה, במלאת שנה בדיוק לפסק דינו של בית המשפט העליון, כבוד השופט עובד אליאס מבית המשפט בפתח-תקווה חולל מהפך משפטי קטן משל עצמו, כאשר קבע לראשונה כי גם אבות אשר מחזיקים בידיהם פסק דין למזונות שהדיון בו הסתיים זה מכבר, זכאים לקבל את יומם מחדש בבית המשפט ולבקש כי ידון שוב בגובה החיוב במזונות בהתאם למתווה החדש, ללא הגבלות נוספות.

חודש מאוחר יותר, גם כבוד השופט ניצן סילמן מבית המשפט בקריות פסק כי יש להקל על אפשרות הגישה של אבות לדיון מחודש בתביעת המזונות שהוגשה נגדם. כבוד השופט אמנם לא זנח לגמרי את הדרישה להוכחת שינוי נסיבות אישי אצל האב, בנוסף לשינוי ההלכה ברמה הארצית, אך לטעמו שוב אין מדובר עוד בדרישה לשינוי "מהותי" כפי שנדרש בעבר, וכעת ניתן להתחשב גם בשינויים צפויים מראש, כמו למשל הולדת ילדים נוספים לאחר הגירושים.

מגמה זאת של מתן אפשרות לדיון מחודש במזונות עבור פסקי דין שקדמו לקיץ 2017 קיבלה השבוע חיזוק משמעותי בפסק דינו המקיף של כבוד השופט אסף זגורי מבית המשפט לענייני משפחה בנצרת. כבוד השופט מצא לנכון להבחין בין חיובי מזונות המשולמים מכוח פסק דין שניתן בבית המשפט לאחר הליכים ודיונים - לבין חיובי מזונות המשולמים מכוח הסכם גירושים.

לגבי הסכמי גירושים, השופט קבע כי היקף התערבותם של בתי המשפט יישאר נדיר. מאידך, לגבי מזונות שנפסקו בפסק דין, כמו השופט אליאס, גם השופט זגורי פותח בפני האבות דלת רחבה ומזמינם להגיש תביעות להפחתת מזונות על בסיס השינוי בהלכת המשפטית, גם אם אין באפשרותם להוכיח כי נסיבותיהם האישיות השתנו במהלך הזמן.

חשוב להבין כי כל פסקי הדין הללו הם פסקי דין של בית המשפט לענייני משפחה, ולכן אינם קובעים הלכה משפטית ואינם מחייבים שופטים אחרים לפסק על-פיהם. המשמעות היא שעד לדיון ספציפי בבית המשפט העליון בשאלת תחולת ההלכה החדשה על פסקי דין קיימים, התחום נותר פרוץ למדי, וההכרעה תינתן במידה רבה על בסיס אקראי, בהתאם להשקפת עולמו של השופט שקיבל את התיק לידיו.

אז למי בכל זאת כדאי למהר ולהגיש תביעות להפחתת מזונות כעת? לאבות לילדים קטנים המחויבים בסכומי מזונות משמעותיים. עבור אבות אלה, שידרשו לשלם אלפי שקלים בחודש לאורך שנים ארוכות, ובמצטבר מאות אלפי שקלים עד לסיום חיוב המזונות, שווה "לקחת את הסיכון" של תשלום שכר-טרחה והוצאות משפט במקרה שבו תדחה התביעה - לעומת הסיכוי שנולד עתה, לקבל הקלה משמעותית ביותר בגובה חיוב המזונות. 

עו"ד ליהיא כהן-דמבינסקי, מנהלת פורום דיני משפחה ב"גלובס", מומחית לדיני משפחה וירושה, בעלת אתר www.divorceinfo.co.il